|
مجله دانشگاه علوم پزشکی گیلان، جلد ۳۴، شماره ۴، صفحات ۰-۰
|
|
|
عنوان فارسی |
بررسی رضایت دانشجویان رشته پزشکی دانشگاه علوم پزشکی گیلان در مورد وضعیت آموزش مجازی دروس ارائه شده در مقطع علوم پایه از منظر انعطاف پذیری دوره آموزش مجازی، محتوای آموزشی و سازماندهی آن، تعامل-ارزشیابی، سامانه آموزش مجازی و پشتیبانی کاربران، و دیدگاه کلی دانشجویان |
|
چکیده فارسی مقاله |
زمینه: بستر یادگیری مجازی یک زیرساخت آموزشی با کیفیت بالا و پایدار فراهم میکند. درسالهای اخیر با توسعه آموزش مجازی و یادگیری الکترونیکی، تاثیرگذاری روزافزون آن برسیستم آموزشی بسیار مورد توجه قرارگرفته است. هدف: دراین مطالعه به بررسی وضعیت آموزش مجازی دروس دانشجویان مقطع علوم پایه پزشکی دانشگاه علوم پزشکی گیلان در سال ۰۱-۱۴۰0 از منظر انعطاف پذیری دوره آموزش مجازی، محتوای آموزشی و سازماندهی آن، تعامل-ارزشیابی، سامانه آموزش مجازی و پشتیبانی کاربران، و دیدگاه کلی دانشجویان پرداختیم. روشها: این مطالعه تحلیلی_مقطعی با همکاری 204 نفر از دانشجویان مقطع علوم پایه رشته پزشکی در واحد رشت و واحد پردیس انزلی انجام شد. شرکت کنندگان با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی طبقه بندی انتخاب شدند. جهت جمع آوری داده ها از یک پرسشنامه 31 سوالی محقق ساخته استفاده کردیم که بصورت آنلاین دراختیاردانشجویان قرارگرفت. روایی پرسشنامه برابر با 92/0وپایایی کل پرسشنامه براساس ضریب آلفا کرونباخ 887/0 برآورد گردید یافتهها: براساس نتایج بدست آمده میانگین نمره وضعیت آموزش مجازی دروس مقطع علوم پایه در بعد انعطاف پذیری دوره آموزش مجازی 88/3 ± 83/18، کم ترین و بیشترین نمره به ترتیب 7 و 25، میانگین نمره محتوای آموزشی وسازماندهی آن 51/4 ± 40/26، کم ترین و بیشترین نمره به ترتیب 8 و 35، میانگین نمره تعامل-ارزشیابی 70/8 ± 20/40، کم ترین و بیشترین نمره به ترتیب 13 و 60، میانگین نمره سامانه آموزش مجازی و پشتیبانی کاربران 41/3 ± 67/13، کم ترین و بیشترین نمره به ترتیب 4 و 20، میانگین نمره دیدگاه کلی دانشجویان 15/2 ± 78/6، کم ترین و بیشترین نمره به ترتیب 2 و 10 و میانگین وضعیت کلی دوره آموزشی 12/17 ± 88/105، کم ترین و بیشترین نمره به ترتیب 39 و 150 بود. نتیجهگیری: بصورت کلی رضایت دانشجویان رشته پزشکی دانشگاه علوم پزشکی گیلان در مورد وضعیت آموزش مجازی دروس ارائه شده در مقطع علوم پایه رضایت بخش بود. نتایج این پژوهش می تواند در سیاست گذاری های خرد و کلان زیر نظر مستقیم معاونت آموزشی وزارت بهداشت و دانشگاههای علوم پزشکی موثر باشد. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
دانشجویان پزشکی، آموزش مجازی، علوم پایه، رضایتمندی |
|
عنوان انگلیسی |
Survey on the satisfaction of the status of virtual education of basic medical sciences courses in medical students of Guilan University of Medical Sciences in terms of the educational content and its organization, the interaction-evaluation, the virtual education system and user support, and the general perspective of students |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Background: The virtual learning platform provides a high-quality and sustainable educational infrastructure. In recent years with the development of e-learning, its increasing impact on the educational system received a lot of attention, Objective: In this study, we examined the satisfaction of the status of virtual education of basic medical sciences courses in medical students at Guilan University of Medical Sciences in terms of the educational content and its organization, the interaction-evaluation, the virtual education system and user support, and the general perspective of students during 2021-2022. Methods: This cross-sectional study was conducted with the participation of 204 medical students at the basic medical sciences courses in Rasht and Anzali campuses. Participants were selected using a stratified random sampling method. To collect data, we used a 31-item online researcher-made questionnaire. The validity of the questionnaire was 0.92 and the total reliability was 0.887 based on Cronbach's alpha coefficient. Fisher, Pearson correlation, and SPSS-26 software were used. Results: The average score of the virtual education status of basic science courses in the flexibility dimension was 18.83 ± 3.88, the lowest and highest scores were 7 and 25, respectively; the average score of the educational content and its organization was 26.40 ± 4.51, the lowest and highest scores were 8 and 35, respectively; the average score of the interaction-evaluation was 40.20 ± 8.70, the lowest and highest scores were 13 and 60, respectively; the average score of the virtual education system and user support was 13.67 ± 3.41, the lowest and highest scores were 4 and 20, respectively; the average score of the overall students' perspective was 6.78 ± 2.15, the lowest and highest scores were 2 and 10, respectively; and the average score of the overall educational course was 105.88 ± 17.12, the lowest and highest scores were 39 and 150, respectively. Conclusion: In general, the satisfaction of medical students at Guilan University of Medical Sciences regarding the status of virtual education in basic science courses was acceptable. The results of this study can be effective in policy-making under the direct supervision of the Ministry of Health and universities of medical sciences. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
Medical students, Virtual education, Basic sciences, Satisfaction |
|
نویسندگان مقاله |
ماندانا گلی پور | Mandana Golipoor Department of Anatomy, School of Medicine, Guilan University of Medical Sciences, Rasht, Iran گروه آناتومی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی گیلان، رشت، ایران
زهرا رفعت | Zahra Rafat Department of Medical Parasitology and Mycology, School of Medicine, Guilan University of Medical Sciences, Rasht, Iran گروه انگل شناسی و قارچ شناسی پزشکی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی گیلان، رشت، ایران
فریبا عسگری | Fariba Asgari Department of Nursing, School of Nursing and Midwifery, Medical Education Research Center (MERC), Guilan University of Medical Sciences, Rasht, Ira دانشکده پرستاری و مامایی، مرکز تحقیقات آموزش پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی گیلان، رشت، ایران
زهرا محمدی | Zahra Mohamamdi Student Research Committee, Anzali International Medical Campus, Guilan University of Medical Sciences, Guilan, Iran کمیته تحقیقات دانشجویی، واحد پردیس، دانشگاه علوم پزشکی گیلان، انزلی، ایران
داود روستائی | Davoud Roostaei Department of Pharmacology, School of Medicine, Guilan University of Medical Sciences, Rasht, Iran گروه فارماکولوژی (داروشناسی)، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی گیلان، رشت، ایران
|
|
نشانی اینترنتی |
http://journal.gums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-2157-1&slc_lang=fa&sid=1 |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
عمومی |
نوع مقاله منتشر شده |
پژوهشی |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|