|
مجله دانشگاه علوم پزشکی گیلان، جلد ۳۴، شماره ۴، صفحات ۰-۰
|
|
|
عنوان فارسی |
اعتباربخشی منابع انسانی بیمارستان ها و تاثیر آن بر تعرفه گذاری خدمات سلامت |
|
چکیده فارسی مقاله |
زمینه: اعتباربخشی یکی از ابزارهای ارزیابی سیستمهای بهداشتی درمانی به خصوص بیمارستانها و اعتباربخشی منابع انسانی از اولویتهای وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به شمار میرود. با توجه به لزوم مشارکت بیشتر منابع انسانی در اعتباربخشی و اصلاحات مورد نیاز در شیوه تعرفه گذاری خدمات سلامت، نیاز به تاثیرپذیر بودن تعرفه گذاری خدمات سلامت از اعتباربخشی منابع انسانی احساس می شود. هدف: هدف این پژوهش تبیین اثر اعتباربخشی منابع انسانی بیمارستان ها بر تعرفه گذاری خدمات سلامت و از دیدگاه صاحبنظران این حوزه در سطح کشور است. روشها: این پژوهش به صورت کیفی و با بهرهگیری از روش تحلیل مضمون انجام شد. مشارکتکنندگان از میان خبرگان حوزه سیاستگذاری سلامت و اعتباربخشی بهصورت هدفمند انتخاب شدند و تا رسیدن به اشباع نظری، مجموعاً 12 مصاحبه نیمهساختیافته انجام گرفت. دادهها با استفاده از نرمافزار MAXQDA نسخه 2020 تحلیل شد. فرایند تحلیل شامل کدگذاری باز، محوری و انتخابی بود که به استخراج مضامین اصلی در زمینه ارتباط اعتباربخشی منابع انسانی با تعرفهگذاری خدمات سلامت انجامید. یافتهها: پس از تجزیه و تحلیل دادههای حاصل از مصاحبه ها، شاخص های اعتباربخشی منابع انسانی بیمارستانی کشور با 5 مضمون اصلی شامل رهبری و مدیریت، نظارت و کنترل، ، توانمندسازی و بالندگی، بکارگیری کارکنان و حمایت از کارکنان، شناسایی شدند. ضمنا نحوه تاثیر این اعتباربخشی در تعرفه گذاری با چهار درجه 4،3،2،1 و زیراستاندارد مشخص گردید. نتیجهگیری: اعتباربخشی منابع انسانی در بیمارستان ها می تواند به عنوان ساز و کاری اثربخش برای ارتقای کیفیت خدمات و کارایی نظام سلامت به کار رود. با توجه به یافته های پژوهش تاثیر درجه اعتباربخشی منابع انسانی بر تعرفه گذاری خدمات سلامت، زمینه بهبود پاسخگویی، افزایش انگیزه و ارتقای کیفیت را فراهم می آورد. پیشنهاد می شود سیاست گذاران با طراحی چارچوب های استاندارد و قابل سنجش برای اعتباربخشی منابع انسانی بیمارستان، نتیجه آن را در فرآیند تعرفه گذاری خدمات سلامت لحاظ کنند. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
اعتباربخشی، منابع انسانی، تعرفه گذاری، بیمارستان |
|
عنوان انگلیسی |
Hospital Human Resources Accreditation and Its Impact on Health Service Tariffs |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Background: Accreditation is one of the tools for evaluating healthcare systems, especially hospitals, and accreditation of human resources is one of the priorities of the Ministry of Health and Medical Education. Given the need for greater participation of human resources in accreditation and the necessary reforms in the method of setting health service tariffs, there is a need for the health service tariff to be influenced by accreditation of human resources. Objective: The purpose of this study is to explain the effect of hospital human resource accreditation on health service pricing from the perspective of experts in this field nationwide. Methods: This research was conducted qualitatively using thematic analysis. Participants were purposively selected from among experts in the field of health policy and accreditation, and a total of 12 semi-structured interviews were conducted until theoretical saturation was reached. Data were analyzed using MAXQDA software version 2020. The analysis process included open, axial, and selective coding, which led to the extraction of main themes in the field of the relationship between human resource accreditation and health service pricing. Results: After analyzing the data from the interviews, the country's hospital human resources accreditation indicators were identified with 5 main themes including leadership and management, supervision and control, empowerment and development, employee recruitment, and employee support. In addition, the impact of this accreditation on tariff setting was determined with four grades: 4, 3, 2, 1, and below standard. Conclusion: Accreditation of human resources in hospitals can be used as an effective mechanism to improve the quality of services and the efficiency of the health system. According to the research findings, the impact of the degree of accreditation of human resources on the pricing of health services provides the basis for improving accountability, increasing motivation, and improving quality. It is suggested that policymakers design standard and measurable frameworks for accreditation of hospital human resources and include its results in the process of pricing health services. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
Accreditation, human resources, tariff setting, hospital |
|
نویسندگان مقاله |
هاشم رحیمی علیسرائی | hashem rahimi alisaraei Department of Public Administration, Rasht Branch, Islamic Azad University, Rasht, Iran. گروه مدیریت دولتی،واحدرشت ،دانشگاه آزاد اسلامی، رشت ،ایران
حمیدرضا رضایی کلیدبری | hamidreza rezaei kelidbari Department of Public Administration, Rasht Branch, Islamic Azad University, Rasht, Iran. گروه مدیریت دولتی،واحدرشت ،دانشگاه آزاد اسلامی، رشت ،ایران
مراد رضایی دیزگاه | morad rezaei dizgah Department of Public Administration, Rasht Branch, Islamic Azad University, Rasht, Iran. گروه مدیریت دولتی،واحدرشت ،دانشگاه آزاد اسلامی، رشت ،ایران
|
|
نشانی اینترنتی |
http://journal.gums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-227-2&slc_lang=fa&sid=1 |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
تخصصی |
نوع مقاله منتشر شده |
پژوهشی |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|