|
طب توانبخشی، جلد ۱۴، شماره ۴، صفحات ۵۰۶-۵۱۷
|
|
|
عنوان فارسی |
استفاده از فناوریهای غوطهور در آموزش حوزههای شنواییشناسی و گوش و حلق و بینی: یک مرور دامنه |
|
چکیده فارسی مقاله |
مقدمه و اهداف در سالهای اخیر، ورود فناوریهای غوطهور مانند واقعیت مجازی و واقعیت افزوده ، انقلابی در آموزش پزشکی بهویژه در حوزههای شنواییشناسی و گوش و حلق و بینی ایجاد کرده است. این فناوریها با فراهم کردن محیطهای تعاملی و شبیهسازیهای واقعگرایانه، فرصتهای یادگیری منحصربهفرد و ایمن برای تمرین مهارتهای بالینی فراهم میکنند. این مرور محدوده با هدف شناسایی، طبقهبندی و ترسیم وضعیت مطالعات منتشرشده مرتبط با نقش و کاربرد فناوریهای غوطهور در آموزش شنواییشناسی و گوش و حلق و بینی انجام شده است. مواد و روشها در این مطالعه، با استفاده از جستوجوی نظاممند در پایگاههای داده پابمد، امبیس و آی تریپلئی، مقالات مرتبط با استفاده از فناوریهای غوطهور در آموزش شنواییشناسی و گوش حلق و بینی منتشرشده به زبان انگلیسی تا پیش از ژانویه 2025 بررسی شد. دادههای مرتبط با هدف مطالعه به روش تحلیل توصیفی و مفهومی دستهبندی شدند. یافتهها از مجموع 630 مقاله بهدستآمده، موارد تکراری با استفاده از روش غربالگری 3 مرحلهای مقالات نامرتبط حذف و دادههای 23 مقاله استخراج و تحلیل شدند. برایناساس غالب مطالعات موردبررسی، کاربرد واقعیت مجازی در شبیهسازی مهارتهای جراحی و آموزشی گوش و حلق و بینی را مطرح کرده بودند. درحالیکه مقالات در حوزه شنواییشناسی، با 3 محور عمده شبیهسازهای آزمون شنوایی، آموزش آناتومی گوش و شبیهسازی تجویز و تنظیم سمعک سهم کمتری از مطالعات را داشتند. نتیجهگیری گستردگی مطالعات از منظر نوع فناوری و حوزه اثرگذاری در آموزشهای شنواییشناسی و گوش و حلق و بینی، در کنار تأکید مطالعات بر اثربخشی آن در رضایت فراگیران و کاهش خطاهای مرتبط با آموزش، برنامهریزی برای توسعه و ارزیابی بیشتر این فناوریها با هدف بهبود یادگیری عملی دانشجویان و ایجاد فرصتهای آموزشی نوین را مورد توجه قرار میدهد. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
فناوری غوطهور،
واقعیت مجازی،
واقعیت افزوده،
شبیهسازی،
شنواییشناسی،
گوش و حلق و بینی، |
|
عنوان انگلیسی |
The Use of Immersive Technologies in Audiology and Otolaryngology Education: A Scoping Review |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Background and Aims In recent years, the use of immersive technologies such as virtual reality (VR), augmented reality (AR), and mixed reality (MR) has notably improved medical education, especially in auditory and otolaryngology. These technologies provide interactive and realistic simulation environments that foster unique and safe learning opportunities for practicing clinical and surgical skills. This study aims to review the studies on the use and role of immersive technologies in audiology and ear, nose, and throat (ENT) education. Methods This is a scoping review. A comprehensive search for related articles published in English from 2000 to 2025 was conducted in three PubMed, IEEE, and Embase databases using the terms “virtual reality,” “augmented reality,” “mixed reality,” and “simulation” in combination with “audiology”, “otolaryngology”, or “ENT”. Out of 630 retrieved articles, 23 were included in the final analysis after removing duplicates and screening. Data were extracted and descriptively classified based on the study themes and approaches. Results The VR was the most commonly studied immersive technology (56.5%), followed by AR (34.7%). Most studies in ENT education have focused on the application of VR for simulating surgical skills. In audiology studies, only three primary areas were addressed: Auditory test simulation, anatomy education, and hearing aid fitting and selection. Conclusion Immersive technologies have great potential to enhance clinical education in the fields of audiology and ENT. Further development and use of VR and AR tools in audiology can significantly improve students’ practical learning experiences. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
فناوری غوطهور,
واقعیت مجازی,
واقعیت افزوده,
شبیهسازی,
شنواییشناسی,
گوش و حلق و بینی |
|
نویسندگان مقاله |
فرناز فتح اله زاده | گروه شنوایی شناسی، کمیته تحقیقات دانشجویی، دانشکده علوم توانبخشی، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تهران، ایران.
و شبکه آموزشی و پژوهشی علوم شنوایی و گفتار، تهران، ایران.
سیده زهره موسوی | شبکه آموزشی و پژوهشی علوم شنوایی و گفتار، تهران، ایران.
و گروه شنوایی شناسی، دانشکده علوم توانبخشی، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تهران، ایران.
آزاده برنا | شبکه آموزشی و پژوهشی علوم شنوایی و گفتار، تهران، ایران. و گروه شنوایی شناسی، دانشکده علوم توانبخشی، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران.
|
|
نشانی اینترنتی |
https://medrehab.sbmu.ac.ir/article_1101836_0c8dd9a615bf789d5f7f90a580fbe4fd.pdf |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
|
نوع مقاله منتشر شده |
|
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|