طب توانبخشی، جلد ۱۴، شماره ۴، صفحات ۵۶۰-۵۷۷

عنوان فارسی بهبود توجه دیداری و شنیداری افراد مبتلا به اختلال اضطراب فراگیر‌ بر پایه تحریک الکتریکی جریان مستقیم فراجمجمه‌ای
چکیده فارسی مقاله مقدمه و اهداف اختلال اضطراب فراگیر یک اختلال روانی مزمن است که با نگرانی مفرط، غیرقابل‌کنترل همراه است و باعث اختلال در عملکرد شناختی و عاطفی فرد می‌شود. تحقیقات نشان داده‌اند اضطراب زیاد با مشکلاتی در توجه و تمرکز همراه است. همچنین بر‌اساس  مطالعات نوروفیزیولوژیکی، توان مطلق امواج تتا در فرایندهای توجه نقش اساسی دارند، درحالی‌که توان مطلق امواج آلفا و تتا در تنظیم اضطراب نقش بسزایی دارند. طبق این یافته‌ها، هدف این مطالعه ارزیابی اثربخشی تحریک الکتریکی جریان مستقیم فراجمجمه‌ای در تنظیم الگوهای توان مطلق امواج مغزی آلفا و تتا و بهبود توجه دیداری و شنیداری در افراد مبتلا به اختلالات اضطرابی فراگیر است.
مواد و روش‌ها این مطالعه بالینی به‌صورت یک‌سو‌‌کور و تصادفی بر 24 بیمار مبتلا به اختلال اضطراب فراگیر، با 2 متغیر پیش‌آزمون و پس‌آزمون با گروه کنترل و آزمایش در تبریز، در سال‌های 1402 و 1403 انجام شد. شرکت‌کنندگان با سنین 18 تا 40 سال از‌طریق مراجعه به مراکز درمانی شهر تبریز، پس از ارزیابی‌های بالینی توسط روانپزشک و غربالگری با تست پرسش‌نامه اختلال اضطراب فراگیر اسپیتزر که میزان تأثیر اختلال اضطراب فراگیر بر عملکردهای فردی، اجتماعی، خانوادگی و شغلی افراد مبتلا را ارزیابی می‌کند، به‌طور تصادفی به 2 گروه آزمایش (12 نفر) و کنترل (12 نفر) تقسیم شدند. برای هر دو گروه قبل و بعد از مداخله از آزمون بررسی یکپارچه عملکرد دیداری‌شنیداری برای ارزیابی توجه دیداری و شنیداری و نقشه مغزی برای ارزیابی امواج آلفا و تتا استفاده شد. برای گروه آزمایش در 10 جلسه تحریک الکتریکی جریان مستقیم فراجمجمه‌ای‌ به‌صورت یک روز در میان به مدت‌زمان 30 دقیقه با شدت 2 میلی‌آمپر به‌طور مستقیم به قشر اوربیتوفرونتال در محل‌های الکترود Fp1 (آند) و Fp2 (کاتد) اعمال شد. گروه کنترل نیز تحریک ساختگی در همان محل‌های مذکور تحریک را دریافت کردند. برای ثبت توان مطلق امواج آلفا و تتا بعد از مداخله، الکتروانسفالوگرافی کمی و ارزیابی تغییرات توجهی از تست یکپارچه عملکرد دیداری‌شنیداری استفاده شد و سپس داده‌ها با نرم‌افزار بسته آماری برای علوم اجتماعی تجزیه‌وتحلیل شدند.
یافته‌ها تحلیل‌های آماری نشان داد رابطه معناداری بین فعالیت امواج تتا و آلفا و توجه دیداری و شنیداری در افراد مبتلا به اختلال اضطراب فراگیر وجود دارد. به‌طور خاص، توان مطلق امواج تتا از 108/28 به 99/44 کاهش یافت، درحالی‌که توان مطلق امواج آلفا از 73/66 به 175/33 افزایش یافت. همچنین توجه دیداری از 596/86 به 1836/34 و توجه شنیداری از 503/57 به 1850/30 افزایش یافت.
نتیجه‌گیری نتایج این مطالعه اثربخشی تحریک الکتریکی جریان مستقیم فراجمجمه‌ای در تنظیم توان مطلق امواج آلفا و تتا، با هدف بهبود عملکرد توجه دیداری و شنیداری در افراد مبتلا به اختلال اضطراب فراگیر را نشان می‌دهد. تحقیقات بیشتر برای بهینه‌سازی فرایندهای تحریک الکتریکی جریان مستقیم فراجمجمه‌‌ای و بررسی اثرات بلندمدت آن ضروری است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله اختلال اضطراب فراگیر، الکتروانسفالوگرافی کمی، امواج مغزی آلفا و تتا، تحریک الکتریکی جریان مستقیم فراجمجمه‌ای، توجه دیداری و شنیداری،

عنوان انگلیسی Efficacy of tDCS in Modulating the Alpha and Theta Power and Improving Visual and Auditory Attention in People With Generalized Anxiety Disorder
چکیده انگلیسی مقاله Background and Aims Generalized anxiety disorder (GAD) is a chronic psychiatric condition characterized by excessive and uncontrollable worry, which is associated with deficits in attention and concentration. The present study aims to evaluate the efficacy of transcranial direct current stimulation (tDCS) in modulating the absolute power of alpha and theta brainwaves and enhancing visual and auditory attention in individuals with GAD.
Methods This is a single-blind, randomized clinical trial with a pre-test/post-test design, conducted on 24 patients with GAD aged between 18-40 years referred to medical centers in Tabriz, Iran, during 2023-2024. The GAD was diagnosed following clinical evaluations by a psychiatrist using the GAD 7-item scale., Participants were randomly assigned to intervention (n=12) or control (n=12) groups. Both groups completed the integrated visual and auditory continuous performance test (IVA-2) to evaluate their visual and auditory attention, and the quantitative electroencephalography (QEEG) was used to measure absolute power in alpha and theta brainwave bands, before and after the intervention. The intervention group received tDCS at an intensity of 2 mA over the orbitofrontal cortex (Anode on Fp1 and cathode on Fp2) at 10 sessions, every other day, each session for 30 minutes. The control group received sham stimulation. Data were analyzed in SPSS software, version 20.
Results The statistical analyses revealed a significant difference in the activity of theta and alpha brainwaves and visual and auditory attention after intervention (P<0.05). The absolute power of theta waves showed a notable decrease from 108.28 to 99.44, while the absolute power of alpha waves increased from 73.66 to 175.33. In parallel, visual attention scores improved significantly from 596.86 to 1836.34, and auditory attention scores increased from 503.57 to 1850.30 after the intervention.
Conclusion The tDCS can modulate the absolute power of alpha and theta brainwaves and enhance visual and auditory attention of individuals with GAD. Further research is recommended to investigate the long-term effects of this neuromodulation technique.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله اختلال اضطراب فراگیر, الکتروانسفالوگرافی کمی, امواج مغزی آلفا و تتا, تحریک الکتریکی جریان مستقیم فراجمجمه‌ای, توجه دیداری و شنیداری

نویسندگان مقاله محمدرضا قلی‌پور فلاحی |
گروه علوم اعصاب شناختی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران.

لیلا مهدی زاده فانید |
گروه علوم اعصاب شناختی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران.

شهرام واحدی |
گروه علوم اعصاب شناختی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران.

فرخ بخت شادی |
گروه علوم اعصاب شناختی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران.

مهدی جعفری اصل |
گروه مهندسی پزشکی، دانشکده فنی و مهندسی، دانشگاه شاهد، تهران، ایران.


نشانی اینترنتی https://medrehab.sbmu.ac.ir/article_1101816_992be8483e29383bb42c27b9101703d1.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات