طب توانبخشی، جلد ۱۴، شماره ۵، صفحات ۷۸۸-۸۰۳

عنوان فارسی ارتباط بین چاقی با اختلالات اسکلتی-عضلانی و ناهنجاری‌های ستون فقرات در معلمان غیرورزشکار: یک مطالعه مقطعی براساس جنسیت و مقطع تدریس
چکیده فارسی مقاله مقدمه و اهداف باتوجه‌به شیوع بالای چاقی و اضافه وزن در میان معلمان و نقش آن در تشدید اختلالات اسکلتی-عضلانی و ناهنجاری‌های وضعیتی، پژوهش حاضر با هدف بررسی ارتباط بین چاقی با اختلالات اسکلتی-عضلانی و ناهنجاری‌های ستون فقرات در معلمان غیرورزشکار زن و مرد انجام شد. 
مواد و روش‌ها این مطالعه توصیفی‌تحلیلی از نوع مقطعی بر روی 200 معلم مبتلا به اضافه وزن/چاقی انجام شد. داده‌های مربوط به دردهای اسکلتی-عضلانی با استفاده از پرسش‌نامه‌های استاندارد نوردیک و مقیاس دیداری درد و شاخص‌های چاقی با استفاده از دستگاه آنالیز ترکیب بدن اندازه‌گیری شدند. ارزیابی ناهنجاری‌های سر و شانه به جلو با روش عکس‌برداری، کایفوز و لوردوز با استفاده از خط‌کش منعطف و اسکولیوز به‌وسیله اسکولیومتر انجام شد. تحلیل آماری با آزمون‌های همبستگی پیرسون و آنالیز واریانس در سطح معنی‌داری 0/05>P صورت گرفت.
یافته‌ها نتایج آزمون همبستگی پیرسون نشان داد بین تمامی شاخص‌های پیکرشناسی چاقی با ناهنجاری‌های سر به جلو (0/001=P)، شانه به جلو (0/001=P)، لوردوز (0/005=P) و همچنین شیوع درد در نواحی گردن (0/001=P)، شانه (0/001=P)، کمر (0/001=P)، زانو (0/001=P)، ساق و مچ پا (0/003=P) ارتباط معنی‌داری وجود دارد. نتایج آزمون آنالیز واریانس نشان داد بین هیچ‌یک از ناهنجاری‌ها و دردهای اسکلتی-عضلانی مورد بررسی در دو جنس تفاوت معنی‌داری وجود ندارد (0/05نتیجه‌گیری این مطالعه با تمرکز بر معلمان فاقد فعالیت بدنی منظم، جمعیتی که کمتر مورد توجه پژوهش‌های پیشین بوده است و با تحلیل ساختارمند تفاوت‌های مرتبط با جایگاه شغلی، چارچوبی نو برای طراحی مداخلات پیشگیرانه در محیط‌های آموزشی فراهم می‌سازد. یافته‌های آن بر لزوم تدوین برنامه‌های مداخله‌ای اختصاصی، با تأکید بر مدیریت وزن، بهبود آمادگی جسمانی، و اصلاح شرایط ارگونومیک متناسب با ویژگی‌های شغلی و جنسیتی معلمان تأکید دارد. 
کلیدواژه‌های فارسی مقاله معلم، چاقی، درد، ناهنجاری وضعیتی، ارگونومی،

عنوان انگلیسی The Relationship Between Obesity and Musculoskeletal Disorders and Spinal Deformities in Non-Athletic Teachers: A Cross-Sectional Study Based on Gender and Educational Level
چکیده انگلیسی مقاله Background and Aims Given the high prevalence of overweight and obesity among teachers and their role in exacerbating musculoskeletal disorders and postural abnormalities, the present study aimed to investigate the relationship between obesity and musculoskeletal disorders, as well as spinal deformities, in non-athletic male and female teachers.
Methods This descriptive-analytical cross-sectional study included 200 overweight/obese teachers. Data on musculoskeletal pain were collected using the standardized nordic musculoskeletal questionnaire and visual analog scale (VAS), and obesity indices were measured using a body composition analyzer. Postural abnormalities, such as forward head and rounded shoulders, were assessed via photogrammetry; kyphosis and lordosis using a flexible ruler; and scoliosis with a scoliometer. Statistical analysis was performed using Pearson correlation and analysis of variance (ANOVA) tests at a significance level of P<0.05.
Results Pearson’s correlation tests revealed significant associations between all anthropometric indices of obesity and the presence of forward head posture, rounded shoulders, lumbar lordosis, as well as musculoskeletal pain in the neck, shoulders, lower back, knees, calves, and ankles (P<0.05). ANOVA results showed no significant differences in any of the evaluated postural abnormalities or musculoskeletal pain between the two genders (P>0.05), whereas significant differences were observed across teaching levels in forward head posture, kyphosis, and pain in the neck, lower back, and knees (P<0.05).
Conclusion Focusing on a less-studied population of non-athletic teachers and applying a structured analysis of occupational role differences, this study introduces a novel framework for developing preventive interventions in educational settings. Its findings underscore the need for tailored intervention programs emphasizing weight management, enhancement of physical fitness, and ergonomic modifications suited to the specific occupational and gender-related needs of teachers.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله معلم, چاقی, درد, ناهنجاری وضعیتی, ارگونومی

نویسندگان مقاله محمد کلانتریان |
گروه حرکات اصلاحی و آسیب شناسی ورزشی، دانشکده علوم ورزشی، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجائی، تهران، ایران.

سیروان ضرغامی علی آباد |
گروه حرکات اصلاحی و آسیب شناسی ورزشی، دانشکده علوم ورزشی، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجائی، تهران، ایران.


نشانی اینترنتی https://medrehab.sbmu.ac.ir/article_1101833_62b49f4edc5ad8d88204257e91899512.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات