مجله سالمندی ایران، جلد ۷، شماره ۴، صفحات ۲۷-۳۴

عنوان فارسی تاثیر تمرین درمانی در آب بر تعادل ایستا و پویای سالمندان: مقایسه تمرینات اختلالی و غیراختلالی
چکیده فارسی مقاله اهداف: تمرینات تعادلی می تواند میزان افتادن در سالمندان را کاهش دهد. طبق اصل اختصاصی بودن تمرین، انجام برنامه‌های تمرینی اختلالی مشابه شرایط واقعی می‌تواند به نارسایی‌های حسی و حرکتی مرتبط با افزایش سن کمک کند. همچنین، استفاده از برنامه‌های تمرینی در آب می تواند محدودیت‌های اجرایی را کاهش دهد. لذا هدف از تحقیق حاضر مقایسه اثربخشی تمرینات تعادلی اختلالی و غیر اختلالی در آب بر قابلیت‌های تعادل ایستا و پویای زنان سالمند است. مواد و روش‌ها: روش تحقیق حاضر از نوع نیمه تجربی با طرح پیش آزمون، پس آزمون با گروه کنترل است. بدین منظور 37 زن سالمند با دامنه سنی 80-65 به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب و از طریق گمارش تصادفی، به گروههای آزمایشی اختلالی (n=12)، غیراختلالی (n=12) و کنترل (n=13) تقسیم شدند. از تمامی آزمودنی‌ها قبل و پس از دوره تمرینی، با استفاده از دستگاه تعادل سنج بایودکس آزمون ثبات قامتی به‌دو صورت ایستا و پویا اجرا شد. به منظور تحلیل یافته‌ها از آزمونهای تحلیل واریانس، t همبسته و t مستقل استفاده شد. یافته‌ها: تمرین اختلالی بر همه شاخصهای تعادل ایستا و پویا بهبود معناداری ایجاد نمود (P< 0/05). همچنین تمرین غیراختلالی فقط بر شاخص نوسان میانی-جانبی (ML) در هر دو نوع تعادل ایستا و پویا تاثیر معنادار نداشت (P>0/05). علاوه بر آن نتایج نشان داد تمرین اختلالی در مقایسه با تمرین غیراختلالی تاثیر بیشتری بر بهبود تمامی شاخص های تعادل ایستا و پویا داشته است (P< 0/05). نتیجه‌گیری: یافته های تحقیق حاضر، اصل اختصاصی بودن تمرین را مورد تایید قرار داد. تحقیق حاضر همخوان با برخی تحقیقات گذشته ثابت نمود تمرینات تعادلی می توانند باعث بهبود تعادل شوند، اما این گونه تمرینات برای بهبود سازگاریهای عصبی عضلانی ویژه تعادل، به حد کافی اختصاصی نیستند. بنا براین، تمرینات اختلالی می توانند پاسخهای جبرانی قامتی در اثر اختلال بیرونی را فعال کرده و در نتیجه خطر افتادن را کاهش دهند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Effect of Hydrotherapy on Static and Dynamic Balance in Older Adults: Comparison of Perturbed and Non-Perturbed Programs
چکیده انگلیسی مقاله Objectives: Falling is a main cause of mortality in elderly. Balance training exercises can help to prevent falls in older adults. According to the principle of specificity of training, the perturbation-based trainings are more similar to the real world. So these training programs can improve balance in elderly. Furthermore, exercising in an aquatic environment can reduce the limitations for balance training rather than a non-aquatic on. The aim of this study is comparing the effectiveness of perturbed and non-perturbed balance training programs in water on static and dynamic balance in aforementioned population group. Methods & Materials: 37 old women (age 80-65), were randomized to the following groups: perturbation-based training (n=12), non-perturbation-based training (n=12) and control (n=13) groups. Static and dynamic balance had been tested before and after the eight weeks of training by the postural stability test of the Biodex balance system using dynamic (level 4) and static platform. The data were analyzed by one sample paired t-test, Independent t- test and ANOVA. Results: There was a significant improvement for all indexes of static and dynamic balance in perturbation-based training (P< 0/05). However, in non-perturbed group, all indexes were improved except ML (P< 0/05). ANOVA showed that perturbed training was more effective than non-perturbed training on both static and dynamic balances. Conclusion: The findings confirmed the specificity principle of training. Although balance training can improve balance abilities, these kinds of trainings are not such specific for improving balance neuromuscular activities.The perturbation-based trainings can activate postural compensatory responses and reduce falling risk. According to results, we can conclude that hydrotherapy especially with perturbation-based programs will be useful for rehabilitation interventions in elderly .
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله الهام عظیم زاده | elham azimzadeh
ekbatan buildings, faze 2, block 4, entrance 1, no. 12
شهرک اکباتان، فاز 2، بلوک 4، ورودی 1، پلاک 12

محمدعلی اصلانخانی | mohammad ali aslankhani
velenjak, university of shahid beheshti, faculty of physical education
ولنجک، دانشگاه شهید بهشتی، دانشکده تربیت بدنی
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه شهید بهشتی (Shahid beheshti university)

معصومه شجاعی | masoumeh shojaei
vanak, university of alzahra, faculty of physical education
ده ونک، دانشگاه الزهرا، دانشکده تربیت بدنی
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه الزهرا (Alzahra university)

مهیار صلواتی | mahyar salavati
velenjak, university of social welfare nd rehabilitation, department of physical therapy
ولنجک، دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، گروه فیزیوتراپی
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی (University of social welfare and rehabilitation sciences)


نشانی اینترنتی http://salmandj.uswr.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-542-1&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده عمومی
نوع مقاله منتشر شده کاربردی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات