مجله سالمندی ایران، جلد ۷، شماره ۲، صفحات ۶۸-۷۴

عنوان فارسی مقایسه عملکرد جوانان با سالمندان در انجام یک وظیفه زمان واکنش پیاپی در شرایط تکراری و تصادفی
چکیده فارسی مقاله اهداف: انجام مهارت‌های حرکتی در سالمندان اهمیت ویژه‌ای دارد. مطالعه حاضر با هدف بررسی مقایسه ای نحوه واکنش افراد به الگوهای تکراری و تصادفی در طی یک وظیفه زمان واکنش پیاپی درگروه‌های جوان و سالمند انجام شد. مواد و روش‌ها: مطالعه حاضر به شکل مقایسه‌ای تحلیلی انجام گرفت و نمونه‌ها شامل 30 جوان و 30سالمند بود که هر گروه به دو زیرگروه 15 نفره تلویحی و صریح تقسیم شدند. جهت انجام تحقیق از یک وظیفه زمان واکنش پیاپی که با استفاده از یک نرم‌افزار کامپیوتری اعمال می‌‌شد، استفاده گردید. در طی آن 4 مربع با رنگ‌های مختلف بر صفحه نمایشگر ظاهر می‌‌شد که داوطلب به محض مشاهده هر مربع کلید تعریف شده مرتبط با آن را فشار می‌‌داد. زمان انجام بلوک‌های منظم و تصادفی بعنوان متغیر وابسته در نظر گرفته شده که با آزمون‌های t مستقل وRepeated Measures ANOVA استفاده گردید. یافته‌ها: هر دو گروه جوان در مقایسه با گروههای سالمند تمامی بلوکها را چه در الگوهای تصادفی و چه تکراری با اختلاف معنی‌داری در زمان کوتاه‌تری انجام می دادند (P< 0.05). هر دو گروه سالمند نسبت به الگوی تکراری قبلی، سکانس های تصادفی را بطور معنی داری در زمان کوتاهتری انجام دادند (P< 0.05) در حالیکه در گروه جوان صریح و تلویحی این تفاوت معنی دار نبود (P>0.05). گروه سالمند صریح پس از خارج شدن از الگوی تصادفی، در زمان انجام بلوک‌های 7 و 8 نسبت به بلوک 6 افزایش معنی‌داری نشان دادند (P< 0.05). نتیجه‌گیری: تحقیق حاضر نشان داد که افراد جوان چه در الگوی تصادفی و چه تکراری سطح عملکرد بالاتری نسبت به افراد سالمند داشتند و افراد سالمند در انجام سکانس های تصادفی به‌طور معنی‌داری عملکرد بهتری نسبت به سکانس‌های تکراری نشان دادند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Comparing Young and Elderly Serial Reaction Time Task Performance on Repeated and Random Conditions
چکیده انگلیسی مقاله Objectives: Acquisition motor skill training in elderly is at great importance. The main purpose of this study was to compare young and elderly performance in serial reaction time task on different repeated and random conditions. Methods & Materials: A serial reaction time task by using software was applied for studying motor learning in 30 young and 30 elderly.Each group divided randomly implicitly and explicitly into subgroups. A task 4 squares with different colors appeared on the monitor and subjects were asked to press its defined key immediately after observing it. Subjects practiced 8 motor blocks (4 repeated blocks, then 2 random blocks and 2 repeated blocks). Block time that was dependent variable measured and Independent-samples t- test with repeated ANOVA measures were used in this test. Results: young groups performed both repeated and random sequences significantly faster than elderly (P< 0.05). Older adults groups performed significantly faster random sequences than repeated sequences (P< 0.05) whereas random and repeated sequences in young adult subgroups were not significantly different (P>0.05). Explicit older subgroup performed 7,8 blocks slower than 6 block with a significant difference (P< 0.05). Conclusion: Young adults discriminate high level performance than elderly in both repeated and random practice. Elderly performed random practice better than repeated practice.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله فاطمه احسانی | fatemeh ehsani
department of physiotherapy, university of social welfare and rehabilitation sciences, tehran, iran.
دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی (University of social welfare and rehabilitation sciences)

ایرج عبداللهی | i abdollahi
department of physiotherapy, university of social welfare and rehabilitation sciences, tehran, iran
دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی (University of social welfare and rehabilitation sciences)

محمدعلی محسنی بند پی | ma mohseni bandpei
department of physiotherapy, university of social welfare and rehabilitation sciences, tehran, iran
دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی (University of social welfare and rehabilitation sciences)


نشانی اینترنتی http://salmandj.uswr.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-656-8&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده عمومی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات