|
مجله دانشگاه علوم پزشکی قم، جلد ۱۰، شماره ۷، صفحات ۷۴-۸۳
|
|
|
عنوان فارسی |
همبستگی تنیدگی، فرسودگی و عملکرد تحصیلی دانشجویان پرستاری و پیراپزشکی دانشگاه علوم پزشکی قم |
|
چکیده فارسی مقاله |
زمینه و هدف: آموزش و یادگیری از تجارب پراسترس زندگی انسان است وکاهش قدرت سازگاری فرد با عوامل استرسزا، فرسودگی تحصیلی را درپی دارد که سبب افت عملکرد تحصیلی در فراگیران میشود. در این مطالعه، همبستگی تنیدگی، فرسودگی و عملکرد تحصیلی در بین دانشجویان پرستاری و پیراپزشکی دانشگاه علوم پزشکی قم بررسی گردید. روش بررسی: در این مطالعه توصیفی- مقطعی، تعداد 264 دانشجو از بین دانشجویان پرستاری و پیراپزشکی، بهصورت تصادفی انتخاب شدند. جهت گردآوری دادهها از برگه اطلاعات جمعیتشناختی، پرسشنامه فرسودگی تحصیلی، مقیاس تنیدگی تحصیلی و نمره معدل کل بهعنوان مقیاس عملکرد تحصیلی استفاده شد. دادهها با استفاده از تحلیل رگرسیون خطی، تحلیل شدند. سطح معنیداری، 05/0 p<در نظر گرفته شد. یافتهها: میانگین نمرات فرسودگی تحصیلی دانشجویان، 84/15±52/28 بود. نتایج تحلیل رگرسیون در مدل تک متغیره نشان داد اشتغال و سنوات تحصیل دانشجویان، عملکرد تحصیلی و تمامی خردهمقیاسهای تنیدگی تحصیلی با فرسودگی تحصیلی، رابطه معنیداری دارد. طبق خردهمقیاسها در مدل چند متغیره رگرسیون؛ اشتغال مرتبط با رشته و عملکرد تحصیلی، عامل محافظتکننده و تنیدگی تحصیلی بهعنوان عامل خطر برای فرسودگی تحصیلی بود. نتیجهگیری: نتایج این مطالعه نشان داد درصد قابلتوجهی از دانشجویان دچار فرسودگی تحصیلی هستند و دانشجویانیکه استرس بیشتری دارند، فرسودگی تحصیلی بیشتری را نیز تجربه کرده و عملکرد ضعیفتری دارند. بنابراین، آموزش روشهای مقابله با استرس سبب کاهش فرسودگی و بهبود عملکرد میشود. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
|
|
عنوان انگلیسی |
Correlation among academic stress, academic burnout, and academic performance in nursing and paramedic students of Qom University of Medical Sciences, Iran |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Background and Objectives: Learning is a stressful experience of human life; reduced adaption to stressors causes academic burnout which is a reason for academic failure among students. This study investigated the correlation among academic stress, academic burnout, and academic performance in nursing and paramedic students of Qom University of Medical Sciences. Methods: In this descriptive, cross-sectional study, 264 nursing and paramedic students were randomly selected. Demographic characteristics checklist, academic burnout questionnaire, and academic stress scale were used to gather data, and grade point average was considered to be the indicator of academic performance. Linear regression analysis was used to analyze the data. The level of significance was considered to be p< 0.05. Results: The mean score for students' academic burnout was 28.52±15.84. Univariate regression analysis showed that the students' employment, years of education, academic performance, and all academic stress subscales had a significant correlation with academic burnout. According to multivariate regression analysis, having a field of study-related occupation was a protective factor and academic stress a risk factor for academic burnout. Conclusion: The findings of this study showed that a large proportion of students experienced academic burnout, and students with higher levels of stress experienced more severe academic burnout and had poorer performance. Therefore, training ways to cope with stress can cause reduction in academic burnout and improvement of performance. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
|
|
نویسندگان مقاله |
حمید آسایش | hamid asayesh paramedical faculty, educational campus of qom university of medical sciences, alghadir bolevard ,pardisan , qom, iran. قم، پردیسان، بلوار یادگار امام، مجتمع پردیس دانشگاه علوم پزشکی قم، دانشکده پیراپزشکی. سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی قم (Qom university of medical sciences)
فاطمه شریفی فرد | fatemeh sharififard paramedical faculty, educational campus of qom university of medical sciences, alghadir bolevard ,pardisan , qom, iran. پیراپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی قم سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی قم (Qom university of medical sciences)
مجتبی موسوی | mojtaba mosavi paramedical faculty, educational campus of qom university of medical sciences, alghadir bolevard ,pardisan , qom, iran. پیراپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی قم سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی قم (Qom university of medical sciences)
زهرا طاهری خرامه | zahra taheri kharameh paramedical faculty, educational campus of qom university of medical sciences, alghadir bolevard ,pardisan , qom, iran. پیراپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی قم سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی قم (Qom university of medical sciences)
زهرا علی اکبرزاده آرانی | zahra aliakbarzade arani paramedical faculty, educational campus of qom university of medical sciences, alghadir bolevard ,pardisan , qom, iran. پیراپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی قم سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی قم (Qom university of medical sciences)
علیرضا شعوری بیدگلی | alireza shouri bidgoli paramedical faculty, educational campus of qom university of medical sciences, alghadir bolevard ,pardisan , qom, iran. پیراپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی قم سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی قم (Qom university of medical sciences)
|
|
نشانی اینترنتی |
http://journal.muq.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-161-1&slc_lang=fa&sid=fa |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
پرستاری-روانپرستاری |
نوع مقاله منتشر شده |
مقاله پژوهشی |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|