مجله دانشگاه علوم پزشکی قم، جلد ۱۰، شماره ۵، صفحات ۴۷-۵۴

عنوان فارسی مقایسه اثر آموزش مبتنی بر سناریو با روش سخنرانی بر آگاهی و نگرش تکنسین‌های اورژانس پیش‌بیمارستانی شهر قم در برخورد با مصدومین ترومای قفسه سینه
چکیده فارسی مقاله زمینه و هدف: آموزش یکی از ارکان اساسی توسعه توانمندی‌ها، مهارت‌ها و شایستگی‌ها در بخش‌های مختلف جامعه است و ضرورت استفاده از روش‌های نوین آموزشی با توجه به تغییرات سریع نیازهای جوامع احساس می‌شود. این پژوهش با هدف مقایسه تأثیر دو روش آموزش سخنرانی با سناریو بر میزان آگاهی و نگرش تکنسین‌های اورژانس فوریت‌های پزشکی در برخورد با بیماران ترومای قفسه سینه انجام شد. روش بررسی: در این تحقیق نیمه‌تجربی تصادفی سازه‌شده، 160 نفر از تکنسین‌های شاغل در مرکز فوریت‌های پزشکی استان قم شرکت کردند. شرکت‌کنندگان به‌صورت تصادفی به دو گروه آموزش مبتنی بر سناریو و سخنرانی تقسیم شدند. اطلاعات مورد نیاز از دو گروه به‌وسیله پرسشنامه آگاهی و نگرش قبل و بعد از مداخله به دست آمد. داده‌ها با استفاده از آزمون تی مستقل، تی زوجی و آزمون کای‌اسکوئر یا فیشر تجزیه و تحلیل شدند. یافته‌ها: در روش آموزشی مبتنی بر سناریو، میانگین آگاهی (001/0p<) و نگرش (001/0p<)، به‌طور معنی‌داری افزایش داشت. نتیجه‌گیری: با توجه به تأثیر آموزش مبتنی بر سناریو و نقش آن در استفاده از قابلیت‌های فکری یاد گیرنده و خلاقیت آنها، به‌نظر می‌رسد آموزش مبتنی بر سناریو می‌تواند یک جایگزین مناسب برای روش‌های آموزشی سنتی باشد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله آموزش، آگاهی، نگرش، تکنسین فوریتهای پزشکی.

عنوان انگلیسی A Comparison between the Effects of Scenario and Lecture-based Education Methods on Knowledge and Attitude of Emergency Medical Technicians towards Patients with Chest Trauma
چکیده انگلیسی مقاله Background and Objectives: Education is one of the fundamental pillars of development of capabilities, skills, and competencies in different sectors of society. Application of modern education methods seems to be necessary due to rapid changes of social requirements. The aim of this study was to compare the effects of scenario and lecture-based education methods on knowledge and attitude of emergency medical technicians towards patients with chest trauma. Methods: A total of 160 emergency medical technicians were participated in this quasi-experimental research. The participants were divided into two groups of scenario- and lecture-based education. Required information were collected by knowledge and attitude questionnaire before and after the intervention. Data were then analyzed by paired t- and chi-square tests. Results: The mean of knowledge (p< 0/001) and attitude (p< 0.001) scores significantly increased in the scenario-based education group. Conclusion: Considering the effect of scenario-based education and its role in utilization of learner’s intellectual capability and creativity, it seems that scenario-based education is an appropriate alternative for traditional education methods.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله محمد پرورش مسعود | mohammad parvaresh masoud
faculty of paramedical sciences, qom university of medical sciences, qom, iran.
دانشکده پیراپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی قم، قم، ایران.
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی قم (Qom university of medical sciences)

روح اله فرهادلو | roohollah farhadloo
emergency medical center, qom university of medical sciences, qom, iran.
مرکز فوریت های پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی قم، قم، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی قم (Qom university of medical sciences)

مصطفی واحدیان | mostafa vahedian
modeling in health, institute for futures studies in health, kerman university of medical sciences, kerman, iran.
مرکز تحقیقات مدل سازی در سلامت، پژوهشکده آینده پژوهی در سلامت، دانشگاه علوم پزشکی کرمان، کرمان، ایران.
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی کرمان (Kerman university of medical sciences)

مهدی کاشانی نژاد | mahdi kashaninejad
emergency medical center, qom university of medical sciences, qom, iran
مرکز فوریت های پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی قم، قم، ایران.
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی قم (Qom university of medical sciences)

لاله حسن پور | laleh hasanpoor
rajaie cardiovascular research center amp;amp; therapy, iran university of medical sciences, tehran, iran.
مرکز آموزشی، تحقیقاتی و درمانی قلب و عروق شهید رجایی، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران.
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی ایران (Iran university of medical sciences)

سیامک محبی | siamak mohebi
faculty of public health, qom university of medical sciences, qom, iran.
5دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی قم، قم، ایران.
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی قم (Qom university of medical sciences)


نشانی اینترنتی http://journal.muq.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-534&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده روانشناسی
نوع مقاله منتشر شده مقاله پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات