مجله دانشگاه علوم پزشکی قم، جلد ۱۰، شماره ۳، صفحات ۴۵-۵۴

عنوان فارسی ارزیابی دانش و مقایسه عملکرد پرستاران بخش ویژه در تغذیه لوله‌ای با استانداردهای موجود در مراکز آموزشی درمانی دانشگاه علوم پزشکی قم
چکیده فارسی مقاله زمینه و هدف: تغذیه لوله‌ای یکی از روش‌های تغذیه حمایتی در بیماران بستری در بخش ویژه می‌باشد که باوجود مزایای متعدد، عوارضی نیز برای بیمار به همراه دارد. دانش و عملکرد پرستاران نقش مهمی‌ در جلوگیری و ایجاد عوارض ناشی از تغذیه لوله‌ای دارد. مطالعه حاضر، به‌منظور تعیین دانش و مقایسه عملکرد پرستاران بخش ویژه در تغذیه لوله‌ای با استانداردهای موجود در مراکز آموزشی درمانی دانشگاه علوم پزشکی قم صورت گرفت. روش بررسی: در این مطالعه توصیفی، 68 نفر از پرستاران شاغل واجد شرایط در بخش‌های ویژه بیمارستان‌های دانشگاه علوم پزشکی قم (سال 1393)، با نمونه‌گیری دو مرحله‌ای وارد مطالعه شدند. جمع‌آوری اطلاعات با پرسشنامه‌ پژوهشگرساخته و چک‌لیست استاندارد‌ انجام شد. داده‌ها با استفاده از آزمون‌های آماری تی مستقل، آنالیز واریانس و تی‌تک نمونه‌ای، تجزیه و تحلیل شدند. سطح معنی‌داری، 05/0 در نظر گرفته شد. یافته‌ها: میانگین نمره دانش و عملکرد پرستاران ویژه در تغذیه لوله‌ای، متوسط بود. بین نمره عملکرد پرستاران مرد و زن، اختلاف آماری معنی‌داری وجود داشت (001/0p<). بین نمره عملکرد تغذیه لوله‌ای پرستاران کمتر از 30 سال و بالاتر از 30 سال، اختلاف آماری معنی‌داری دیده شد. مقایسه نمره عملکرد با استاندارد نشان داد میانگین نمره 2/15±56، اختلاف آماری معنی‌داری با نمره استاندارد در سطح کمتر از 001/0 دارد. نتیجه‌گیری: نتایج این مطالعه نشان داد میانگین نمره عملکرد پرستاران در تغذیه لوله‌ای در حد متوسط و به‌طور معنی‌دار کمتر از استاندارد بوده است. لذا اقدامات آموزشی و آموزش‌های ضمن خدمت برای کادر پرستاری ضروری به‌نظر می‌رسد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله دانش، عملکرد، پرستاران، بخش مراقبت ویژه، تغذیه لوله‌ای.

عنوان انگلیسی Knowledge Assessment and Comparing the Performance of Intensive Care Unit Nurses in Regard to Tube Feeding with Existing Standards in Educational and Treatment Centers of Qom University of Medical Sciences, Iran
چکیده انگلیسی مقاله Background and Objectives: Tube feeding is one of the supportive nutritional methods in intensive care units (ICU), which is associated with some complications, despite numerous advantages for patients. Nurses’ knowledge and performance play an important role in preventing and causing tube feeding’s complications. The present study was performed with the intention of determining knowledge and comparing the performance of ICU nurses in regard to tube feeding with existing standards in educational and treatment centers of Qom University of Medical Sciences. Methods: In this descriptive study, 68 eligible nurses working in ICUs of hospitals of Qom University of medical sciences (2014), were entered into the study using two-stage sampling. Data collection was carried out using a researcher-made questionnaire and and a standard checklist was used for. Data were analyzed by statistical tests of independent t, one sample t-, and analysis of variance. The significance level was considered 0.05. Results: The mean score of knowledge and performance in ICU nurses was average. There was a significant difference between the performance scores of male and female nurses (p< 0.001). A significant statistical difference was observed in the performance scores of tube feeding between nurses below and above 30 years of age. The comparison of performance score with the standard showed that the mean score of performance (56±15.2) had a significant difference from the standard score at level less than 0.001. Conclusion: The findings of this study indicated that the mean score of nurses’ performance for tube feeding was average and significantly lower than the standard. Therefore, training measures and in-service training seem to be necessary for nursing staffs.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله زهرا صفوی بیات | zahra safavi bayat zahra
faculty of nursing amp;amp; midwifery, shahid beheshti university of medical sciences, tehran, iran
دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی (Shahid beheshti university of medical sciences)

ربابه احمدلی | robabeh ahmadli
faculty of nursing amp;amp; midwifery, shahid beheshti university of medical sciences, tehran, iran
دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی (Shahid beheshti university of medical sciences)

مرضیه مالکی | marzieh maleki
faculty of nursing amp;amp; midwifery, shahid beheshti university of medical sciences, tehran, iran
دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی (Shahid beheshti university of medical sciences)

سارا جام برسنگ | sara jambarsang
faculty of nursing amp;amp; midwifery, shahid beheshti university of medical sciences, tehran, iran
دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی (Shahid beheshti university of medical sciences)

اعظم دبیریان | azam dabirian
faculty of nursing amp;amp; midwifery, shahid beheshti university of medical sciences, tehran, iran
دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی (Shahid beheshti university of medical sciences)


نشانی اینترنتی http://journal.muq.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-510&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده مقاله پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات