مجله دانشگاه علوم پزشکی قم، جلد ۱۰، شماره ۳، صفحات ۸۸-۹۲

عنوان فارسی نگرش دانشجویان پزشکی و پرستاری نسبت به ارتباط والدین با دانشگاه
چکیده فارسی مقاله زمینه و هدف‌: عدم وجود یک ارتباط سازنده و مناسب بین مسئولین دانشگاه‌های علوم پزشکی و والدین دانشجویان می‌تواند باعث ایجاد مشکلاتی برای دانشجویان و دانشگاه‌ها شود. در این مطالعه، نگرش‌ها و چالش‌های ارتباط والدین با دانشگاه‌های علوم پزشکی از دیدگاه دانشجویان پزشکی و پرستاری بررسی گردید. روش‌ بررسی: این مطالعه به‌صورت توصیفی - مقطعی بر روی دانشجویان پرستاری و پزشکی دانشگاه علوم پزشکی قم در سال 1393 انجام شد. ابزار گردآوری داده‌ها پرسشنامه محقق‌ساخته شامل 18 سؤال در زمینه نگرش و چالش‌های دانشجویان در مورد ارتباط والدین با دانشگاه‌های علوم پزشکی بود. داده‌ها با استفاده از آزمون‌های تی تست و همبستگی پیرسون تجزیه و تحلیل شدند. در مجموع، 102 دانشجو به پرسشنامه‌ها پاسخ دادند (85%)، که نگرش کلی دانشجویان نسبت به ارتباط والدین با دانشگاه نسبتاً مثبت بود و رابطه معنی‌داری بین نمره نگرش دانشجویان، جنس، نوع رشته تحصیلی و وضعیت تأهل وجود نداشت. 30% دانشجویان، بیشترین نقش را در این ارتباط مربوط به مرکز مشاوره دانشگاه ‌ذکر کردند. نتایج این مطالعه نشان داد نگرش دانشجویان نسبت به ارتباط والدین آنها با دانشگاه مثبت است، لذا ایجاد مراکز ارتباطی در ارتقای سطح کیفی آموزش دانشجویان و زمینه‌های همکاری والدین آنها با دانشگاه می‌تواند مؤثر باشد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله والدین، دانشجویان، مراکز آموزش پزشکی، ارتباط.

عنوان انگلیسی Medical and Nursing Students’ Attitude towards Communication between Parents and University
چکیده انگلیسی مقاله Background and Objectives: Lack of a constructive and appropriate communication between medical universities authorities and students’ parents can lead to problems for students and universities. In this study, attitudes and challenges of communication between parents and medical universities were investigated from the point of view of medical and nursing students. Methods: The study was performed as a cross-sectional study on nursing and medical students of Qom University of Medical Sciences in 2014. Data collection tool was a researcher-made questionnaire containing 18 questions about attitude and challenges of students about communication between parents and medical University. Data were analyzed using t- and Pearson correlation tests. Results: A total of 102 students responded to the questionnaire (85%). The general attitude of students towards the communication between parents and university was positive, and there was no significant relationship between students' attitude score and sex, course of study, and marital status. Thirty percent of the students mentioned that University Counseling Center plays the greatest role in this communication. Conclusion: The results of this study showed that the attitude of the students towards the relationship between their parents and university is positive, thus creating communication centers could be effective in improving the quality of students’ education and areas of cooperation between their parents and the university.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Parents, Students, Academic Medical Centers, Communication.

نویسندگان مقاله نازنین ضیایشیخ الاسلامی | nazanin ziasheikholeslami
1department of infectious amp;amp; febrile diseases, qom university of medical sciences, qom, iran.
گروه آموزشی بیماری های عفونی و تب دار، دانشگاه علوم پزشکی قم، قم، ایران.
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی قم (Qom university of medical sciences)

اکرم حیدری | akram heidari
2department of social medicine, qom university of medical sciences, qom, iran.
گروه آموزشی پزشکی اجتماعی، دانشگاه علوم پزشکی قم، قم، ایران.
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی قم (Qom university of medical sciences)

محمد آقاعلی | mohammad aghaali
3medical education amp;amp; development center, qom university of medical sciences, qom, iran.
مرکز مطالعات و توسعه آموزش پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی قم، قم، ایران.
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی قم (Qom university of medical sciences)

جواد خدادادی | javad khodadad
1department of infectious amp;amp; febrile diseases, qom university of medical sciences, qom, iran.
گروه آموزشی بیماری های عفونی و تب دار، دانشگاه علوم پزشکی قم، قم، ایران.
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی قم (Qom university of medical sciences)


نشانی اینترنتی http://journal.muq.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-515&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده مقاله پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات