مجله دانشگاه علوم پزشکی قم، جلد ۹، شماره ۱۲، صفحات ۴۱-۴۹

عنوان فارسی مقایسه تأثیر ارزشیابی بالینی به دو روش پورتفولیوی الکترونیک و متداول بر میزان رضایتمندی دانشجویان
چکیده فارسی مقاله زمینه و هدف: ارزشیابی آموزش بالینی در رشته‌های گروه علوم پزشکی به دلیل نقش مهم آن در تربیت نیروهای متخصص حرفه‌ای، از حساسیت ویژه و بالایی برخوردار است و عمدتاً از روش‌های مختلفی جهت سنجش عملکرد و صلاحیت بالینی دانشجویان در این عرصه استفاده می‌شود. این مطالعه با هدف مقایسه رضایتمندی دانشجویان اتاق عمل از دو روش پورتفولیوی الکترونیک و ارزشیابی متداول انجام گرفت. روش بررسی در این مطالعه نیمه‌تجربی، ارزشیابی بالینی 21 دانشجوی کارشناس اتاق عمل در ترم ششم با روش متداول و در ترم هفتم، با استفاده از پورتفولیوی الکترونیک انجام شد. بعد از اجرای کارآموزی بالینی مشابه، رضایتمندی از دو روش ارزشیابی، با استفاده از پرسشنامه سنجیده شد. داده‌ها با استفاده از آزمون تی زوجی تحلیل شدند. سطح معنی‌داری، کمتر از 05/0 در نظر گرفته شد. نمره کل رضایت از روش ارزشیابی پورتفولیوی الکترونیک (6±5/11) بیشتر از ارزشیابی معمول (1/4±6/6) بود که این اختلاف از نظر آماری معنی‌دار بود (64/2=t) (01/0=p). میزان رضایت در ابعاد منصفانه‌بودن ارزشیابی، مشابهت موضوعات موجود با تجربیات بالینی، ایجاد علاقه و انگیزه یادگیری، تسلط مربی در اجرای روش ارزشیابی، دریافت بازخورد از مربی، ایجاد انگیزه برای استفاده از کتاب‌ها و سایر منابع علمی، توجه به ابعاد مختلف ارزشیابی و کمک به یافتن موارد نقص و جبران آن طی کارآموزی در روش ارزشیابی به روش پورتفولیوی الکترونیک بیشتر از روش ارزشیابی معمول گزارش شد که این اختلاف از نظر آماری معنی‌دار بود (05/0>p). به‌کارگیری روش پورتفولیوی الکترونیک سبب افزایش میزان رضایت دانشجویان از نحوه ارزشیابی کارآموزی بالینی می‌شود و می‌تواند در رفع نواقص ارزشیابی به روش معمول مؤثر باشد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی A Comparison of the Effect of Clinical Evaluation by Two Methods of Electronic Portfolio and Conventional on the Level of Students’ Satisfaction
چکیده انگلیسی مقاله Background and Objectives: Clinical education evaluation in the fields of medical sciences is of particularly high sensitivity due to its important role in the training of professional staff, and different methods are mostly used in this field to assess performance and clinical competence of students. This study was carried out to compare the satisfaction of operating room students of two methods of electronics portfolio and conventional evaluation. Methods: In this quasi-experimental study, clinical evaluation was performed on 21 operating room students in the sixth semester by a conventional method and in the seventh semester by electronic portfolio. After similar clinical training, satisfaction of the two evaluation methods was assessed using a questionnaire. Data were analyzed using paired t-test. The significance level was considered less than 0.05. Results: The total satisfaction of electronic portfolio evaluation (11.5±6) was more than the conventional evaluation (6.6±4.1), and this difference was statistically significant (t=2.64, p=0.01). The level of satisfaction in terms of fairness of the evaluation, similarities of the existing subjects to clinical experiences, creating interest and motivation towards learning, dominance of coach in the implementation of evaluation method, getting feedback from coach, creating motivation for the use of books and other literature, paying attention to different aspects of evaluation, and helping to find defects and compensate them during training evaluation method, was reported more in the electronic portfolio than in the conventional method, and this difference was statistically significant (p< 0.05). Conclusion: The use of electronic portfolio method increases the level of students’ satisfaction of the evaluation method of clinical training and could be effective in the elimination of defects from conventional evaluation.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Portfolio, Evaluation Studies, Students, Medical, Nursing

نویسندگان مقاله سلیمان احمدی | soleiman ahmady
shahid beheshti university of medical sciences
دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی (Shahid beheshti university of medical sciences)

حمید آسایش | hamid asayesh
qom university of medical sciences
دانشگاه علوم پزشکی قم
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی قم (Qom university of medical sciences)

محمد آقاعلی | mohammad aghaali
qom university of medical sciences
دانشگاه علوم پزشکی قم
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی قم (Qom university of medical sciences)

روح الله صفایی پور | rohollah safaeipour
qom university of medical sciences
دانشگاه علوم پزشکی قم
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی قم (Qom university of medical sciences)


نشانی اینترنتی http://journal.muq.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-24-15&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده مقاله پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات