مجله دانشگاه علوم پزشکی قم، جلد ۹، شماره ۷، صفحات ۴۸-۵۳

عنوان فارسی ارزیابی عملکرد معاونت آموزش، تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی قم براساس مدل الماس تعالی در سال ۱۳۹۱
چکیده فارسی مقاله زمینه و هدف:سازمان‌ها برای تعالی، ناگزیر از استقرار سیستم‌های مدیریتی و ارزیابی هستند. از جمله مدل‌هایارزیابی، مدل الماس تعالی(Excelence Diamond)می‌باشد. مطالعه حاضر با هدف ارزیابی عملکرد معاونت آموزش،تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی قم براساس این مدل وشناسایی نقاط اولویت‌دار جهت توجه واقدام صورت گرفت. روش بررسی:این مطالعه به روش توصیفی- مقطعیدرسال1391 انجامشد.ابزارگردآوریداده‌‌ها،پرسشنامه استاندارد مدلالماس تعالی بودکه توسط اعضای هیئت علمی‌و کارکنان ستادی معاونت و دانشکده‌های تابعه تکمیل گردید.روایی پرسشنامه براساس نظرخبرگان، تعیین وپایایی آن توسط کارشناسان و متخصصان مورد تأیید قرار گرفت.داده‌هابا استفاده از آزمون تی‌تست، جداول استاندارد مدل الماس تعالی، آزمونکولموگروف-اسمیرنوفو تحلیلفریدمن تجزیه و تحلیل شدند. یافته‌ها:در این مطالعه تمامی متغیرهای مدلدرمعاونت دارایوضعیت مطلوب بودند، ولی رتبه یکسانی نداشتند و اولویت معیارها به ترتیب شاملمعیارکارکنانبامیانگینرتبه 5/5، کیفیتخدمت،1/5؛استراتژی خدمت،6/4؛ مدیریت اطلاعات، 3/4؛ رهبری، 2/4؛ ساختار سازمانی منعطف،2/4؛فرهنگ سازمانی خلاق، 8/3و مشتری‌مداری با میانگین رتبه 8/3بود. نتیجه‌گیری:یافته‌ها این مطالعه نشانداد تمامی متغیرهای مدل الماس تعالیدر معاونت مذکوردارایوضعیت مطلوب هستند، ولی رتبه یکسانی ندارندو این معاونت در معیارهایکارکنان،رهبری، مدیریت اطلاعات و کیفیت خدمت نیازمند بهبود می‌باشد. 21 نقطه اولویت‌دار برای اقدام شناسایی گردید. همچنین باتوجه به نتایج می‌توان نقاط ضعف، قوت و نواحی برای بهبود را در معاونت مشخص نمود تا بتواند راهنمایی برای سیاست‌گذاری مدیریتی باشد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله مدل الماس، مطالعات ارزشیابی، پژوهش، قم، ایران

عنوان انگلیسی Evaluation of the Performance of Deputy of Training, Research, and Technology of Qom University of Medical Sciences Based on Excellence Diamond Model, 2013, Iran
چکیده انگلیسی مقاله Background and Objectives: To achieve excellence, organizations are inevitable to establish evaluation and management systems. One of the evaluation models is Excellence Diamond Model. The present study was carried out to evaluate the performance of Deputy of Training, Research, and Technology of Qom University of Medical Sciencesbased on this model, and to identify the priority areas to pay attention and take action. Methods: This study was performed as a descriptive cross-sectional study in 2013. Data collection tool was the standard questionnaire of excellence diamond, which was completed by academic members and headquarters staff of the Deputy and affiliated schools. The validity of the questionnaire was determined based on the experts' viewpoints, and its stability was confirmed by experts and specialists. Data were analyzed using t-test, standard tables of Excellence Diamond Model, Kolmogorov-Smirnov test, and Friedman’s analytical test. Results: In this study, all variable of the model were desirable, but they did not have the same rank, and the priority of criteria was respectively as follows: Staff criterion with the mean rank of 5.5; services quality, 5.1; service strategy, 4.6; information management, 4.3; leadership, 4.2; flexible organization structure, 4.2; creative organization culture, 3.8; and customer-orientation, 3.8. Conclusion: The findings of this study indicate that all variables of Excellence Diamond Model are desirable in the Deputy, but they did not have the same rank, and this deputy requires improvement in some criteria, including staff, leadership, information management, and service quality. Twenty-one prioritized areas were identified for taking action. Also, according to the results, the weakness and strength points as well as the areas to be improved could be determined as a guideline for management policy-making. 
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله محمدتقی امینی | mohammad taghi amini
payame noor university
دانشگاه پیام نور
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه پیام نور تهران (Payame noor university)

رضا نجاری | reza najjari
payame noor university
دانشگاه پیام نور
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه پیام نور تهران (Payame noor university)

پاکیزه منتظری | pakize montazeri
payame noor university
دانشگاه پیام نور
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه پیام نور تهران (Payame noor university)


نشانی اینترنتی http://journal.muq.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-35&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده مقاله پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات