|
مجله دانشگاه علوم پزشکی قم، جلد ۹، شماره ۶، صفحات ۴۶-۵۲
|
|
|
عنوان فارسی |
ارزیابی تأثیربهکارگیری سه محور نظام حاکمیت بالینی،روی عملکرد بیمارستانی: یک مطالعه نیمهتجربی |
|
چکیده فارسی مقاله |
زمینه و هدف: حاکمیت بالینی، رویکرد طبقهبندیشده برای تداوم و ارتقای کیفیت خدمات درمانی بیمار در سیستم بهداشتی است. این مطالعه با هدف ارزیابی کارایی سه معیار سیستم حاکمیت بالینی بر عملکرد بیمارستانی صورت گرفت. روش بررسی:این مطالعه بهصورت نیمهتجربی در بیمارستان کامکار قم، سال1393 انجام شد.اطلاعات بهوسیله پرسشنامه طراحیشده برمبنای سه معیارازحاکمیت بالینی (تعامل بیمار و جامعه، مدیریت خطر و ایمنی، استفاده از اطلاعات بیمارستانی بیمار) جمعآوری شد. نتایج تحقیق، قبل و بعد از مداخله مقایسه گردید.آنالیز اطلاعات با استفاده از تستهای تی زوج و ویلکاکسون نان پارامتریک انجام شد. سطحمعنیداری، 05/0 درنظر گرفته شد. شاخصهایمربوط به محور تعامل بیمار و بیمارستان مورد مطالعه، در قبل و بعد از استقرار سیستم حاکمیت بالینی از نظر آماری، رابطه مثبت و معنیداری داشت(04/0=p). شاخصهای مربوط به محور استفاده از اطلاعات، قبل وبعد از اقدامات مداخلهای، از نظر آماری رابطه معنیداری داشت(02/0=p). طبق نتایج این مطالعه،بهرهگیری از سیستم حاکمیت بالینی میتواند در بهبود تعامل بیمار با جامعه و استفاده از اطلاعات مؤثر باشد. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
|
|
عنوان انگلیسی |
Evaluation of the Effect of Applying Three Dimensions of Clinical Governance on Hospital Performance: A Quasi-Experimental Study |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Background and Objectives:Clinical governance is a systematic approach for continuation and promotion of the quality of patient’s healthcare services in a health system. The aim of this study is to evaluate the effectiveness of three dimensions of clinical governance system on hospital performance. Methods: Thisstudy was performed as a quasi-experimental study in Kamkar hospital in Qom, 2014. Data were collected using a questionnaire designed based on three criteria of clinical governance (patient and public involvement, risk and safety management, and use of hospital information systems). Results of the research were compared before and after intervention. Data analysis was done by paired sample t-test and non-parametric Wilcoxon test. Results: The indexes related to the domain of patient and studied hospital invovement had a positive and significant relationship before and after establishment of clinical governance system (p=0.04). The indexes related to the applying data domain had a significant relationship before and after intervention measures (p=0.02). Conclusion: According to the findings of this study, application of clinical governance system can be effective in improving patient and public interaction and use of information. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
|
|
نویسندگان مقاله |
امیراشکان نصیری پور | amir ashkan nasiripour faculty of management amp;amp; economics, sciences amp;amp; research branch, azad university واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه آزاد اسلامی علوم و تحقیقات (Islamic azad university science and research branch)
زهرا زارعی | zahra zarei faculty of management amp;amp; economics, sciences amp;amp; research branch, azad university واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه آزاد اسلامی علوم و تحقیقات (Islamic azad university science and research branch)
زهرا زارعی | university of medical sciences دانشگاه علوم پزشکی قم سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی قم (Qom university of medical sciences)
محمدمهدی ظاهری | mohammad mahdi zaheri university of medical sciences دانشگاه علوم پزشکی قم سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی قم (Qom university of medical sciences)
محمدرضا زارعی | mohammad reza zarei tehran university of medical sciences دانشگاه علوم پزشکی تهران سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی تهران (Tehran university of medical sciences)
|
|
نشانی اینترنتی |
http://journal.muq.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-43&slc_lang=fa&sid=fa |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
|
نوع مقاله منتشر شده |
مقاله پژوهشی |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|