مجله دانشگاه علوم پزشکی قم، جلد ۹، شماره ۶، صفحات ۶۶-۷۶

عنوان فارسی بررسی کیفیت خدمات آموزشی از دیدگاه دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی قم مبتنی بر مدل سروکوال، سال ۱۳۹۲
چکیده فارسی مقاله زمینه و هدف: دانشجویان، مشتریان اصللی سیسلتم آملوزش در دانشلگاه هلا هسلتند و کیفیلت خدمات آموزشی را با انتظارات و ادراکات خود از خدمات دریاف تشلده ملی سلنجند . از ایل رو امروزه در همه مراکلز علملی دنیلا ، دیلدااه دانشلجویان را در ملورد تملامی جنبله هلای خلدمات آموزشی ارائ هشده در مؤسسات آموزش عالی ب هعنوان عامل ضروری در پایش کیفیلت آملوزش درنظر م یایرند. ای مطالعه بلا هلد تعیلی شلکا بلی انتظلارات و ادراکلات دانشلجویان از خدمات آموزشی در دانشگاه علوم پزشکی قم انجام ارفت. روش بررسی: ای مطالعه به روش توصیفی - مقطعی روی دانشجویان دانشگاه عللوم پزشلکی قم، مشغول به تحصیل در 5 دانشکده )پزشکی، دندانپزشکی، پیراپزشکی، بهداشلت، پرسلتاری و ماملایی ( در نیمسلال اول سلال تحصلیلی 1392 انجلام شلد . ابلزار الردآوری داد ههلا، پرسشلنامه استاندارد Servqual بود. تعداد 307 نفر از دانشجویان به روش نمون هایری چند مرحل های جهلت اجرای مطالعه انتخاب شدند. داد هها با اسلتفاده از آزملون واریلان یلک طرفله و آزملون تعقیبلی دانک تجزیه و تحلیل شدند. یافته ها: در تمامی ابعلاد کیفیلت خلدمات آموزشلی و عبلارات مربلون بله سلنجش آن ، شلکا 1/ کیفیت وجود داشت. بیشتری میلانگی شلکا کیفیلت در ب علد پاسلخگویی ) 6 -( و سلپ بله 1/ ترتیب در ابعاد ملموسات ) 5 -1/ (، تضمی ) 4 1/ ( و هملدلی ) 2 مشلاهده اردیلد و کمتلری 1/ میانگی شکا مربون به ب عد اطمینان ) 1 بود. نتیج هگیری: طبق نتایج ای مطالعه، ب هطورکلی در ابعاد مختلف کیفیلت خلدمات آموزشلی در دانشگاه علوم پزشکی قم، بی انتظارات دانشجویان و ادراک آنها، شکا منفی وجود داشت. لذا برای کاهش ای شلکا لازم اسلت در شلیوه آملوزش و ملدیریت آملوزش دانشلگاه بلازنگری صورت ایرد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی A Study of Quality of Educational Services from the Viewpoint of Students of Qom University of Medical Sciences Based onSERVQUALModel, 2013, Iran
چکیده انگلیسی مقاله Background and Objectives: Students are the main stakeholders of educational system in universities, who evaluate the quality of educational services according to their expectations and perceptions. Therefore, nowadays the viewpoint of students about the quality of educational services is considered as an essential factor in monitoring the quality of education in all scientific centers all over the world. This study was conducted to determine the gap between expectations and perceptions of students on educational services of Qom University of Medical Sciences. Methods: This study was carried out as a descriptive cross-sectional study on the students of Qom University of Medical Sciences, studying in 5 faculties (Medicine, Paramedical Sciences, Health, and Nursing and Midwifery) in the first semester of 2013 academic year. A total of 307 students were selected for the study using systematic random sampling. Data collection tool was a standard ServQual questionnaire. Data analysis was performed by one-way ANOVA and post hoc Duncan tests. Results: There was a quality gap in all dimensions of educational services quality and related measurement phrases. The highest average of quality gap was observed in the responsiveness dimension (-1.6), followed by tangibles (-1.5), assurance (-1.4), and empathy (-1.2), and the lowest average belonged to reliability dimension (-1.1). Conclusion: According to the findings of this study, in general, there were negative gaps in different dimensions of educational services quality between expectations and conceptions of the students in Qom University of Medical Sciences. Therefore, to reduce this gap, it is necessary to revise education method and education management.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله سیامک محبی | siamak mohebi
qom university of medical sciences
دانشگاه علوم پزشکی قم
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی قم (Qom university of medical sciences)

سیدحسن عادلی | seyed hasan adeli
qom university of medical sciences
دانشگاه علوم پزشکی قم
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی قم (Qom university of medical sciences)

شهرام ارسنگ | shahram arsang
qom university of medical sciences
دانشگاه علوم پزشکی قم
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی قم (Qom university of medical sciences)

مرتضی حیدری | morteza heidari
qom university of medical sciences
دانشگاه علوم پزشکی قم
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی قم (Qom university of medical sciences)

روح اله صفایی پور | rohollah safaeipour
qom university of medical sciences
دانشگاه علوم پزشکی قم
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی قم (Qom university of medical sciences)

زهرا تابش نیا | zahra tabeshnia
qom university of medical sciences
دانشگاه علوم پزشکی قم
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی قم (Qom university of medical sciences)

محمد آقاعلی | mohammad aghaali
qom university of medical sciences
دانشگاه علوم پزشکی قم
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی قم (Qom university of medical sciences)

محمود پرهام | mahmoud parham
qom university of medical sciences
دانشگاه علوم پزشکی قم
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی قم (Qom university of medical sciences)

مرتضی حیدری | morteza heidari
allamehtabatabai university
دانشگاه علامه طباطبایی
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علامه طباطبایی (Allameh tabatabaii university)


نشانی اینترنتی http://journal.muq.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-45&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده مقاله پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات