مجله دانشگاه علوم پزشکی قم، جلد ۹، شماره ۵، صفحات ۷۱-۸۰

عنوان فارسی بررسی مقایسه تأثیر دو روش آموزش سخنرانی و لوح فشرده بر یادگیری شناختی درس روش تحقیق، در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی قم
چکیده فارسی مقاله زمینه و هدف: آموزش غیرحضوری از جمله روش‌های نوین و فعال برای ارتقای کیفیت آموزشی است. این مطالعه با هدف بررسی مقایسه تأثیر آموزش به روش سخنرانی و لوح فشرده بر یادگیری شناختی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی قم از درس روش تحقیق صورت گرفت. روش بررسی: این مطالعه کارآزمایی آموزشی بر روی 36 نفر انجام شد. دانشجویان به روش تصادفی ساده در دو گروه شامل: گروه سخنرانی (24 نفر) و لوح فشرده (12 نفر) قرار گرفتند. پیش‌آزمون و پس‌آزمون هرگروه قبل و یک‌ماه بعد از آموزش انجام گرفت. داده‌ها با استفاده از آزمون‌های کای‌اسکوئر، تی زوجی و تی مستقل تجزیه و تحلیل شدند. یافته‌ها:اختلاف آماری معنی‌داری در میانگین نمرات کل، نمره دانش،نمره فهمیدن و نمره ترکیب؛ قبل و بعد از آموزش در گروه سخنرانی دیده شد، ولی در گروه آموزش لوح فشرده، باوجود افزایش میانگین نمره کل در تمام حیطه‌های مختلف یادگیری شناختی، اختلاف آماری معنی‌داری بین نمره قبل و بعد مشاهده نشد. در گروه آموزش سخنرانی،تنها اختلاف آماری معنی‌دار در میانگین درصد تغییرات نمرات کل و نمره دانش، قبل و بعد از آموزش مشاهده شد (05/0>p). نتیجه‌گیری:در این مطالعه، درصد تغییرات کل نمره یادگیری شناختی و نمره حیطه دانش در گروه آموزش سخنرانی، به شکل معنی‌داری بیش از گروه لوح فشرده تغییر کرد. لذا روش آموزش سخنرانی و لوح فشرده می‌توانند در افزایش نمره دانش درس روش تحقیق مؤثر باشند، اما در سایر حیطه‌های یادگیری شناختی، آموزش سخنرانی مناسب‌تر است. 
کلیدواژه‌های فارسی مقاله یادگیری-آموزش، یادگیری- روش‌ها، دانشجویان، قم، ایران

عنوان انگلیسی A Study on the Effect of Lecture-based and CD-basedEducational Methods on Cognitive Learning of Research Methods Course Intudents of Qom University of Medical Sciences, Iran
چکیده انگلیسی مقاله Background and Objectives: Virtual education is one of the novel and active methods for promotion of education.This study aimed to compare the effect of lecture-based education versus CD-based education (CBE) on cognitive learning of research methods course in students of Qom University of Medical Sciences. Methods:This educational trial was performed on36 individuals. The students were assigned to two groups of lecture (24 subjects) and CD (12 subjects) bysimple random sampling method. Pretest and posttest of each group were performed before and one month after education. Data were analyzed byChi-Square, paired t-, and independent t- tests. Results: A significant difference was observed in the mean total scores, knowledgescore,understanding score, and composition scores between before and after education in lecture group (p< 0.05), but, in CBE group, despitethe increase in mean total score in all differentdomains of cognitive learning, no significant difference was observed between before and afterscores. In lecture-based group, the only significant difference was observed in mean percentage of changes of total score and knowledge score, before and after education (p< 0.05). Conclusion:In this study, the percentage of changes of total score and knowledge score of cognitive learning were significantly changed more in lecture group than those of CBE group. Therefore, lecture and CBE educational methodscould be effective in the increase of knowledge domain score for research methods course, but lecture education is more appropriate in other domains.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Learning-education, Learning-methods, Students, Qom, Iran.

نویسندگان مقاله ابوالفضل محمدبیگی | abolfazl mohammadbeigi
qom university of medical sciences
دانشگاه علوم پزشکی قم
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی قم (Qom university of medical sciences)

نرگس محمدصالحی | narges mohammadsalehi
qom university of medical sciences
دانشگاه علوم پزشکی قم
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی قم (Qom university of medical sciences)

شهرام ارسنگ جنگ | shahramarsang jang
isfahan university of medical sciences
دانشگاه علوم پزشکی اصفهان
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی اصفهان (Isfahan university of medical sciences)

حسین انصاری | hossein ansari
zahedan university of medical sciences
دانشگاه علوم پزشکی زاهدان
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی زاهدان (Zahedan university of medical sciences)

ابراهیم قادری | ebrahim ghaderi
kurdistan university of medical sciences
دانشـگـاه علـوم پـزشکـی کردستان
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی کردستان (Kordestan university of medical sciences)


نشانی اینترنتی http://journal.muq.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-54&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله دریافت فایل مقاله
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده مقاله پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات