مجله دانشگاه علوم پزشکی قم، جلد ۹، شماره ۱، صفحات ۲۲-۲۹

عنوان فارسی همبستگی ابراز وجود، بهزیستی روانشناختی و پرخاشگری با اضطراب اجتماعی
چکیده فارسی مقاله زمینه و هدف: تجربه اضطراب از سوی دانشجویان، اثرات منفی بر عملکرد آنها در دوران تحصیل دارد. در این راستا، در سالهای اخیر محققان و روانشناسان تلاش‌های فزاینده‌ای، در جهت فهم، اتیولوژی و اثرات گسترده اختلال اضطراب اجتماعی کرده‌اند. این پژوهش با هدف تعیین همبستگی ابراز وجود، بهزیستی روانشناختی و پرخاشگری با اضطراب اجتماعی در دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی، ‌واحد تبریز صورت گرفت. روش بررسی: این پژوهش به روش توصیفی از نوع همبستگی روی دانشجویان دختر و پسر دانشگاه آزاد اسلامی، ‌واحد تبریز در سال تحصیلی 1393-1392 انجام شد. از این تعداد، 346 نفر با استفاده از برآورد جدول Morgan و به روش نمونه‌گیری خوشه‌ای انتخاب شدند. برای جمع‌آوری داده‌ها از پرسشنامه‌های ابراز وجود Herzberg، بهزیستی روانشناختی Ryff، پرخاشگری B‏uss و Perryو اضطراب اجتماعی Watson و Friend استفاده شد. داده‌ها به کمک روش‌های آماری همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چندگانه تحلیل شدند. سطح معنی‌داری، 05/0p< در نظر گرفته شد. یافته‌ها: در این مطالعه بین اضطراب اجتماعی با ابراز وجود و بهزیستی روانشناختی، همبستگی منفی و معنی‌دار و با پرخاشگری، همبستگی مثبت و معنی‌داری وجود داشت (01/0p<). همچنین نتایج تحلیل رگرسیون نشان داد پرخاشگری، بهزیستی روانشناختی و ابراز وجود؛ توان پیش‌بینی معنی‌دار اضطراب اجتماعی را دارند. نتیجه‌گیری: با توجه به یافته‌های این پژوهش می‌توان دریافت ابراز وجود و بهزیستی روانشناختی باعث کاهش اضطراب اجتماعی و پرخاشگری موجب افزایش اضطراب اجتماعی می‌شود. کلید واژه‌ها: ابراز وجود؛ روانشناسی؛ بهداشت؛ پرخاشگری؛ اضطراب.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله ابراز وجود، روانشناسی، بهداشت، پرخاشگری، اضطراب.

عنوان انگلیسی Correlation between Assertiveness, Psychological Well-being, and Aggression with Social Anxiety
چکیده انگلیسی مقاله Background and Objectives: The experience of anxiety by students has negative effects on their performance during the education period. In this regard, in recent years, researchers and psychologists have made increasing efforts to understand the etiology and broad impacts of social anxiety disorder. This research was done with the purpose of determining the correlation between assertiveness, psychological well-being, and aggression with social anxiety among the students of the Islamic Azad University, Tabriz Branch. Methods: This research was performed as a descriptive and correlational study on male and female students of the Islamic Azad University, Tabriz Branch in academic year 2013-2014, of this number, 346 subjects were estimated using Morgan table and selected by cluster sampling method. To collect data, Herzberg Assertiveness Scale, Ryff's Psychological Well-Being Scale, Buss and Perry Aggression Scale, and Watson and Friend’s Social Anxiety Scale Questionnaires were used. Data were analyzed using statistical methods of Pearson’s correlation coefficient and multiple regression analysis. The significance level was considered p< 0.05. Results: In this study, there were significant negative correlations between assertiveness and psychological well-being with social anxiety and a positive corelation with aggression (p< 0.01). Also, the results of regression analysis showed that aggression, psychological well-being, and assertiveness have significant predictive ability for social anxiety. Conclusion: According to the findings of this study, it can be found that assertiveness and psychological well-being reduce social anxiety and aggression can lead to increase in social anxiety.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Assertive,Psychology,Health,Aggression,Anxiety

نویسندگان مقاله داود اکبرزاده | davoud akbarzadeh
islamic azad university, tabriz
دانشگاه آزاداسلامی ، تبریز
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه آزاد اسلامی تبریز (Islamic azad university of tabriz)

حسن اکبرزاده | hassan akbarzadeh
islamic azad university, tabriz
دانشگاه آزاداسلامی ، تبریز
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه آزاد اسلامی تبریز (Islamic azad university of tabriz)

عزت اله احمدی | ezatollah ahmadi
azarbaijanshahidmadani university
دانشگاه شهید مدنی آذربایجان
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه شهید مدنی (Azarbaijan shahid madani university)


نشانی اینترنتی http://journal.muq.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-77&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده مقاله پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات