مجله دانشگاه علوم پزشکی قم، جلد ۸، شماره ۶، صفحات ۵۳-۶۰

عنوان فارسی تأثیرآموزش ازطریق فیلم به زبان بومی براضطراب بیماران تحت آنژیوگرافی عروق کرونر
چکیده فارسی مقاله زمینه و هدف: آنژیوگرافی عروق کرونری می‌تواند اضطراب زیادی در بیماران ایجاد کند. در زمینه بررسی تأثیر آموزش‌های قبل از آنژیوگرافی بر سطح اضطراب بیماران، مطالعه‌ای‌که تأثیر آموزش‌ مبتنی بر زبان بومی بیماران را بررسی کرده باشد، یافت نشد. لذا این مطالعه با هدف تعیین تأثیر آموزش از طریق فیلم به زبان بومی بر اضطراب بیماران بستری برای آنژیوگرافی عروق صورت گرفت. روش بررسی: مطالعه حاضر به‌صورت نیمه‌تجربی در مرکز آموزشی درمانی امام خمینی (ره) اردبیل (سال 1392) انجام شد.تعداد 160 نفر از بیماران بستری برایآنژیوگرافیعروقکرونربه‌طور تصادفی در دو گروه کنترل (80n=) و تجربی (80n=) قرار گرفتند. ابزار جمع‌آوری داده‌ها شامل پرسشنامه مشخصات فردی - اجتماعی و پرسشنامه اضطراب موقعیتی (Spielberger) بود. برای گروه تجربی، یک فیلم آموزشی به زبان ترکی حاوی اقدامات لازم قبل، حین و بعد از آنژیوگرافی و برای گروه کنترل فقط اقدامات معمول بخش ارائه گردید. میزان اضطراب موقعیتی بیماران قبل و بعد از آموزش در هر دو گروه اندازه‌گیری و مقایسه شد. داده‌ها بااستفادهازآزمون‌هایکای‌دو، تیمستقل و تی زوج تجزیهوتحلیل شدند. سطح معنی‌داری، کمتر از 05/0 در نظر گرفته شد. یافته‌ها: در این مطالعه اختلاف میانگین اضطراب موقعیتی در گروه تجربی در مقایسه با گروه شاهد به‌صورت معنی‌داری کاهش نشان داد. نتیجه‌گیری: طبق نتایج این مطالعه، کاربرد آموزش چند رسانه‌ای از طریق فیلم مبتنی بر زبان بومی در کاهش اضطراب بیماران کاندید آنژیوگرافی مؤثر است. لذا توصیه می‌شود از این روش جهت کاهش اضطراب بیماران، قبل از روش‌هایتهاجمی استفاده شود.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله آموزش، اضطراب، آنژیوگرافی عروق کرونر.

عنوان انگلیسی Effect of Video Education in Native Language on the Anxiety Level of Patients Undergoing Coronary Angiography
چکیده انگلیسی مقاله Background and Objectives: Coronary angiography can cause a high degree of anxiety in patients. Regarding the effect of pre-angiography education on the anxiety level of patients, nocertain investigation was found considering the effect of video education in native language. The aim of this study was to investigate the effects of video education based on the patient's native language on the anxiety level of coronary angiography candidates. Methods: In this quasi-experimental study 160 patients hospitalized for coronary angiography were randomly divided into two groups: control (n =80) and experimental (n =80) in Imam Khomeini Therapeutic and Educational Center of Ardabil. The data were collected using demographic characteristics questionnaire and Spielberger's state trait anxiety inventory (STAI) questionnaire. For the experimental group, an educational film was presented in Turkish language about the necessary actions before, during and after coronary angiography. The control group only received the routine preparations of the ward. The state anxiety levels in both groups before and after the education were measured and compared. Data were analyzed using Chi-square test, independent T-test and paired T-test. p< 0.05 was considered statistically significant. Results: In this study, mean of state anxiety in experimental group decreased significantly as compared with control group. Conclusion: Based on the results of this study, multimedia education in native language was effective on reducing the anxiety of coronary angiography candidates. Therefore, it is recommended to use this method to reduce anxiety in patients before invasive procedures.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Education, Anxiety, Coronary Angiography.

نویسندگان مقاله فرحناز عبداله زاده | farahnaz abollahzadeh
tabriz university of medical sciences
دانشگاه علوم پزشکی تبریز
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی تبریز (Tabriz university of medical sciences)

سیما مقدسیان | sima moghaddasian
tabriz university of medical sciences
دانشگاه علوم پزشکی تبریز
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی تبریز (Tabriz university of medical sciences)

آزاد رحمانی | azad rahmani
tabriz university of medical sciences
دانشگاه علوم پزشکی تبریز
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی تبریز (Tabriz university of medical sciences)

مهربان شهماری | mehraban shahmar
tabriz university of medical sciences
دانشگاه علوم پزشکی تبریز
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی تبریز (Tabriz university of medical sciences)


نشانی اینترنتی http://journal.muq.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-89&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده مقاله پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات