مجله دانشگاه علوم پزشکی قم، جلد ۷، شماره ۶، صفحات ۵۴-۶۱

عنوان فارسی ارزیابی روایی و پایایی مقیاس گرفتاری در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان
چکیده فارسی مقاله زمینه و هدف: در حال حاضر، مقیاس گرفتاری Gilbert و Allen جهت سنجش گرفتاری در کشورهای مختلف استفاده می‌شود. لذا این تحقیق با هدف تعیین روایی و پایایی مقیاس گرفتاری در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان انجام شد. روش بررسی: تعداد 162 نفر (60 پسر و 102 دختر) از دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان به‌صورت تصادفی ساده انتخاب و به ابزار پژوهش پاسخ دادند. برای بررسی روایی مقیاس گرفتاری از روش‌های روایی محتوا، همبستگی گویه‌ها با نمره کل (تحلیل مواد)، همبستگی خرده‌آزمون‌ها با نمره کل (تحلیل عوامل) و به‌منظور بررسی پایایی مقیاس از روش‌های آلفای کرونباخ و پایایی تنصیفی استفاده شد. سطح معنی‌داری برابر با 01/0 (99% اطمینان) در نظر گرفته شد. یافته‌ها: تحلیل مواد پرسشنامه نشان داد ضرایب همبستگی گویه‌ها با نمره کل در تمام موارد معنی‌دار و بین 76/0-44/0 متغیر است. ضریب همبستگی خرده مقیاس‌ها با نمره کل، برای خرده مقیاس گرفتاری بیرونی 95/0 و خرده مقیاس گرفتاری درونی 90/0 برآورد گردید (01/0>p). همچنین تحلیل عوامل؛ حکایت از وجود دو عامل عمومی داشت. علاوه بر این، پایایی درونی مقیاس با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ برای کل مقیاس و خرده مقیاس‌های گرفتاری بیرونی و درونی به ترتیب 92/0، 87/0 و 88/0 محاسبه شد. ضریب پایایی تنصیفی مقیاس، 88/0 به‌ دست آمد. نتیجه‌گیری: در مجموع، نتایج حاصل از این پژوهش نشان داد مقیاس گرفتاری از خصوصیات روان‌سنجی رضایت‌‌بخشی برای استفاده در دانشجویان ایرانی برخوردار است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله گرفتاری، مقیاس گرفتاری، روایی، پایایی

عنوان انگلیسی An Investigation of Validity and Reliability of Entrapment Scale in the Students of Isfahan University of Medical Sciences, Iran
چکیده انگلیسی مقاله Background and Objectives: Currently, Allen & Gilbert’s entrapment scale is used in order to measure entrapment in different countries. Therefore, this research was carried out with the aim of investigating the validity and reliability of entrapment scale in the students of Isfahan University of Medical Sciences. Methods: A total of 162 students (60 males and 102 females) of Isfahan University of Medical Sciences were selected by simple random sampling and responded to the research tools. To examine the validity of entrapment scale, methods including content validity, item-total correlation (material analysis) and subtest-total correlation (factors analysis) were applied, and in order to examine the scale’s reliability, methods including Cronbach’s alpha and split-half were used. Significance level was considered to be 0.01 (99% confidence). Results: Analysis of the questionnaire’s items demonstrated that item-total correlation coefficients were significant in all cases and varied in the range of 0.44-0.76. The subtest-total correlation coefficient with the total score was determined 0.95 for external entrapment subscale and 0.90 for internal entrapment subscale (p< 0.01). Also, factors analysis indicated the presence of two general factors. In addition, by using Cronbach’s alpha coefficient, the internal reliability of the scale for total scale and subscales of the external and internal entrapment subscales were calculated 0.92, 0.87, 0.88, respectively. The split-half reliability coefficient of the scale was obtained 0.88. Conclusion: All in all, the results of this research demonstrated that entrapment scale has satisfying psychometric properties for use in Iranian students.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Entrapment, Entrapment Scale, Validity, Reliability

نویسندگان مقاله امیر قمرانی | amir ghamarani
university of isfahan
دانشگاه اصفهان
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه اصفهان (Isfahan university)

سیدحسین سیادتیان | seyed hossein siadatian
university of isfahan
دانشگاه اصفهان
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه اصفهان (Isfahan university)

روح الله پیشداد | rohollah pishdad
university of isfahan
دانشگاه اصفهان
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه اصفهان (Isfahan university)


نشانی اینترنتی http://journal.muq.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-174&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده مقاله پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات