مجله دانشگاه علوم پزشکی قم، جلد ۶، شماره ۴، صفحات ۱۴-۲۳

عنوان فارسی تأثیر آموزش تن‌آرامی و رفتارهای دلبستگی بر میزان اضطراب مادران نخست باردار شهر شیراز: کارآزمایی بالینی تصادفی‌شده
چکیده فارسی مقاله زمینه و هدف: اضطراب مادر، که اولین شخصیت تأثیر‌گذار در بهداشت روانی کودک می‌باشد، بسیار حایز اهمیت است. استفاده از روش‌های کاهش اضطراب مادران باردار نقش مؤثری در کاهش مشکلات روانی مادر و فرزند او دارد. پژوهش حاضر با هدف تعیین تأثیر آموزش رفتارهای دلبستگی و تن‌آرامی بر اضطراب مادران نخست باردار صورت گرفت. روش بررسی: پژوهش حاضر به روش کار‌آزمایی بالینی بر روی 126 زن باردار شکم اول (42 نفر گروه تن‌آرامی، 42 نفر گروه دلبستگی، 42 نفر کنترل)، مراجعه‌کننده به 2 بیمارستان حافظ و شوشتری شهر شیراز در تابستان سال 1389 انجام شد .ابزار مورد استفاده شامل: فرم اطلاعات فردی، بارداری و پرسشنامه اضطراب اسپیلبرگر ( Spielberger) بود. برای دوگروه آزمایش علاوه بر مراقبت‌های معمول بارداری، 4 جلسه 90 دقیقه‌ای کلاس‌های آموزش رفتارهای دلبستگی و تن‌آرامی طی 4 هفته (هفته‌ای یک‌بار) برگزار شد. گروه کنترل فقط مراقبت‌های معمول بارداری دریافت نمودند. نمره اضطراب قبل از مداخله، همچنین در پایان مداخله در هر سه گروه سنجیده شد. جهت تجزیه و تحلیل داده‌ها از آزمون‌های مجذورکای و آنالیز واریانس وتی زوج استفاده گردید. (05/0p<) معنی‌دار در نظر گرفته شد. یافته‌ها : در این بررسی، میانگین نمره اضطراب قبل از مداخله در سه گروه اختلاف آماری معنی‌داری نداشت، ولی میانگین نمره اضطراب بعد از مداخله در سه گروه اختلاف آماری معنی‌داری نشان داد (004/0p<). در دو گروه آزمایش بعد از مداخله، در میانگین نمره اضطراب کاهش و در گروه کنترل افزایش مشاهده گردید. نتیجه‌گیری: نتایج این مطالعه نشان داد آموزش رفتارهای دلبستگی و تن‌آرامی موجب کاهش اضطراب در مادر باردار می‌شود.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Effect of Relaxation and Attachment Behaviors Training on Anxiety in First-time Mothers in Shiraz City, 2010: A Randomized Clinical Trial
چکیده انگلیسی مقاله Background and Objectives: Anxiety of mother, as the first personality influencing child’s mental health, is of great importance. Use of anxiety-reducing techniques for pregnant mothers plays an important role in decreasing maternal and child psychological problems. This study aimed to determine the effect of relaxation and attachment behaviors training on anxiety in first-time mothers. Methods: The present study was done as a clinical trial on 126 primigravida women (42 subjects as relaxation group, 42 subjects as attachment group and 42 subjects as control group) referred to Hafiz and Shushtari hospitals in Shiraz (2010). Data were collected using personal data form and Spielberger Anxiety Inventory questionnaire. In addition to routine pregnancy care, four 90 minute sessions of attachment behaviors and relaxation training courses were held during 4 weeks (once a week). The control group only received routine pregnancy care. Anxiety score before the intervention and at the end of the intervention were analyzed in all three groups. Data analysis was done using chi-square, Anova and paired t-test analysis, p< 0.05 was considered statistically significant. Results: In this study, the mean anxiety scores were not significantly different in the three groups before the intervention, but there were significant differences among three groups after the intervention (p< 0.004). There was a decrease in the mean anxiety score in the two experimental groups after the intervention, whereas there was an increase in the control group. Conclusion: The results of this study indicated that relaxation and attachment behaviors training could reduce anxiety in pregnant mothers.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله مرضیه اکبرزاده | marzie akbarzadeh
fars university of medical sciences,
دانشگاه علوم پزشکی فارس

منیره طوسی | monire toosi
fars university of medical sciences,
دانشگاه علوم پزشکی فارس

نجف زارع | najaf zare
fars university of medical sciences,
دانشگاه علوم پزشکی فارس

فرخنده شریف | farkhonde sharif
fars university of medical sciences,
دانشگاه علوم پزشکی فارس


نشانی اینترنتی http://journal.muq.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-261&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده مقاله پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات