مجله دانشگاه علوم پزشکی قم، جلد ۶، شماره ۳، صفحات ۳۲-۳۹

عنوان فارسی بررسی سطح تکامل اخلاقی پرستاران شاغل در بیمارستان‌های آموزشی- درمانی دانشگاه علوم پزشکی تبریز
چکیده فارسی مقاله زمینه و هدف: پرستاران جهت انجام مراقبت‌های روزمره خود باید از سطح مناسبی از تکامل اخلاقی برخوردار باشند. متون پژوهشی محدودی در زمینه بررسی سطح تکامل اخلاقی پرستاران ایرانی موجود است. این مطالعه به‌منظور تعیین سطح تکامل اخلاقی پرستاران و عوامل مؤثر‌‌ بر آن صورت گرفت. روش بررسی: این مطالعه به روش توصیفی- همبستگی روی 269 پرستار شاغل در 3 بیمارستان آموزشی- درمانی دانشگاه علوم پزشکی تبریز در سال 1389 انجام شد. نمونه‌ها با روش سرشماری انتخاب شدند. جهت تعیین سطح تکامل اخلاقی پرستاران از پرسشنامه آزمون معمای پرستاری استفاده گردید. (این پرسشنامه براساس نظریه تکامل اخلاقی Kohlberg طراحی شده و تکامل اخلاقی پرستاران را در سه سطح پیش‌عرفی، عرفی و پس‌‌عرفی بررسی می‌کند. همچنین در این پرسشنامه میزان رعایت ملاحظات بالینی توسط پرستاران ارزیابی می‌شود). تجزیه و تحلیل داده‌ها با استفاده از آمار توصیفی و استنباطی صورت گرفت. یافته‌ها: در این مطالعه، 44 پرستار (3/16%) در سطح پیش‌عرفی، 86 پرستار (8/31%) در سطح عرفی و 116 پرستار (1/43%) در سطح پس‌عرفی و 23 پرستار (5/8%) در سطح ملاحظات بالینی قرار داشتند. همچنین بین سابقه کار با سطح تکامل اخلاقی پرستاران رابطه آماری معنی‌دار معکوسی وجود داشت. نتیجه‌گیری: نتایج این مطالعه نشان داد اگرچه حدود نیمی از پرستاران در سطح پس‌عرفی قرار دارند، ولی هنوز تعداد قابل‌توجهی از آنان در سطوح پایین‌تر تکامل اخلاقی هستند. این امر نشان‌دهنده لزوم توجه بیشتر مسئولین پرستاری به تکامل اخلاقی پرستاران است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله اخلاق، نظریه تکامل اخلاقی کلبرگ، پرستاران، اخلاق پرستاری.،

عنوان انگلیسی The Study of Level of Ethical Development in Nurses Working in Training- Treatment Hospitals Affiliated in Tabriz University of Medical Sciences, Tabriz, Iran
چکیده انگلیسی مقاله Background and Objectives: Nurses in their daily practice need acceptable level of ethical development. There is few literature about ethical development of Iranian nurses. The aims of present study are to determine the level ethical development in nurses and its related factors. Methods: This descriptive-correlational study conducted in 2010. The study sample consisted of 269 nurses working in three training-treatment hospitals affiliated to Tabriz University of Medical Sciences. These nurses selected by census sampling method. For assessing the ethical development of nurses, nursing dilemma test was used. This questionnaire was designed based on Kohlbergs’ theory of ethical development and assessed ethical development in pre-convetional, conventional and post-convetional levels. The data analysis was done by descriptive and inferential statistics. Results: Forty four nurses (16.3%) were in pre-conventional level, 86 nurses (31.8%) were in conventional level, 116 nurses (43.1%) were in post-conventional level, and 23 nurses (8.5%) were in clinical consideration level. There was negative significant correlation between ethical development of nurses with their job experience. Conclusion: In spite of this fact that near half of nurses are at postconventional level, but still a significant number of them are at lower levels of ethical development. These findings indicate that nursing managers should pay more attention to ethical development of nurses
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله محمد زیرک | m zirak
tabriz university of medical sciences
دانشگاه علوم پزشکی تبریز
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی تبریز (Tabriz university of medical sciences)

سیما مقدسیان | s moghadasian
tabriz university of medical sciences
دانشگاه علوم پزشکی تبریز
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی تبریز (Tabriz university of medical sciences)

فرحناز عبدالله زاده | f abdollahzadeh
tabriz university of medical sciences
دانشگاه علوم پزشکی تبریز
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی تبریز (Tabriz university of medical sciences)

آزاد رحمانی | a rahmani
tabriz university of medical sciences
دانشگاه علوم پزشکی تبریز
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی تبریز (Tabriz university of medical sciences)


نشانی اینترنتی http://journal.muq.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-300&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده مقاله پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات