مجله دانشگاه علوم پزشکی قم، جلد ۶، شماره ۲، صفحات ۵۳-۵۷

عنوان فارسی همبستگی سلامت عمومی با هوش هیجانی و خلاقیت در دانشجویان دانشکده پزشکی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساری
چکیده فارسی مقاله زمینه و هدف: دانشجویان علوم پزشکی طبقه خاصی از دانشجویان هستند که به دلیل مشکلات خاص خود، بررسی سلامت عمومی آنها همواره مورد توجه بوده است. پژوهش حاضر با هدف تعیین همبستگی بین سلامت عمومی با هوش هیجانی و خلاقیت در دانشجویان دانشکده پزشکی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساری انجام شد. روش بررسی: در این مطالعه توصیفی ، 150 نفر از دانشجویان دانشکده پزشکی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساری (45 پسر و 105 دختر) به‌صورت تصادفی انتخاب شدند و پرسشنامه‌های سلامت عمومی Goldberg، هوش هیجانی Shring و خلاقیت عابدی را تکمیل نمودند. جهت تحلیل داده‌ها از آزمون ضریب همبستگی پیرسون و تی گروه‌های مستقل استفاده شد. یافته‌ها: در این بررسی بین سلامت عمومی و هوش هیجانی (53/0r=، 05/0p<)، سلامت عمومی و خلاقیت (60/0r=، 01/0p<)، همبستگی مستقیم و معنی‌داری مشاهده گردید. همچنین سلامت عمومی در دانشجویان دختر بیشتر از دانشجویان پسر بود (05/0p<). نتیجه‌گیری: نتایج این مطالعه نشان داد بین سلامت عمومی با هوش هیجانی و خلاقیت، همبستگی مستقیم و معنی‌داری وجود دارد، و از آنجا که این متغیرها در آینده حرفه‌ای دانشجویان علوم پزشکی مؤثرند، لذا به‌ کار‌گیری روش‌های شناختی و رفتاری در جهت ارتقای سطح سلامت عمومی این دانشجویان ضروری به‌نظر می‌رسد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله سلامت عمومی، هوش هیجانی، خلاقیت، سلامت روان

عنوان انگلیسی Correlation between General Health with Emotional Intelligence and Creativity in Medical College Students at Islamic Azad University, Sari Branch, Sari, Iran
چکیده انگلیسی مقاله Background and Objectives: Medical students are a particular class of students that Because of their specific problems, investigation of their general health has always been considered. This study is concerned with investigation of relationship between general health and emotional intelligence and creativity in medical college students at Islamic Azad University, Sari branch. Methods: 150 medical college students at Islamic Azad University, Sari branch (45 males and 105 females), were randomly selected and Goldberg general health, Shring emotional intelligence and Abedi creativity questionnaire were completed. For data analysis, Pearson correlation and independent t-test were used. Results: Results showed that: there is positive relationship between general health and emotional intelligence (r=0.53 and p< 0.05), there is a positive relationship between general health and creativity (r=0.60 and p< 0.01), and female college students are healthier than males (p< 0.05). Conclusion: results of this research indicated that there is a positive relationship between general health and emotional intelligence and creativity, and since these variables are effective in professional prospect of Medical students, employing cognitive and behavioral methods in promotion of general health in these students seem necessary.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله محمدکاظم فخری | mk fakhri
islamic azad university, sari branch
دانشگاه آزاد اسلامی، واحد ساری
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه آزاد اسلامی ساری (Islamic azad university of sari)

بهرام میرزاییان | b mirzaian
islamic azad university, sari branch
دانشگاه آزاد اسلامی، واحد ساری
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه آزاد اسلامی ساری (Islamic azad university of sari)

کورش بنی هاشمیان | k banihashemian
shahid chamran university
دانشگاه شهید چمران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه شهید چمران (Shahid chamran university)


نشانی اینترنتی http://journal.muq.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-316&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده مقاله پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات