مجله دانشگاه علوم پزشکی قم، جلد ۶، شماره ۲، صفحات ۷۶-۸۱

عنوان فارسی نقاط قوت و ضعف آموزش بالینی از دیدگاه دانشجویان پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد
چکیده فارسی مقاله زمینه و هدف: نظرات دانشجویان به‌عنوان عنصر اصلی آموزش می‌تواند سبب بهبود جریان آموزش شود. لذا این پژوهش با هدف تعیین نقاط قوت و ضعف آموزش بالینی از دیدگاه دانشجویان پرستاری و مامایی صورت گرفت. روش بررسی: در این مطالعه مقطعی، نظرات 150 نفر از دانشجویان سال آخر پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد با استفاده از پرسشنامه‌ در مورد نقاط قوت و ضعف آموزش بالینی بررسی گردید. پرسشنامه مشتمل بر سه بخش خصوصیات فردی، نقاط قوت و ضعف آموزش بالینی بود که براساس 5 حیطه اهداف و برنامه آموزشی، مربی، برخورد با دانشجو، محیط آموزشی، نظارت و ارزشیابی تدوین شده بود. تجزیه و تحلیل داده‌ها با استفاده از آزمون تی و ضریب همبستگی پیرسون صورت گرفت و 05/0p< معنی‌دار تلقی گردید. یافته‌ها: مهم‌ترین نقاط قوت آموزش بالینی شامل: رعایت پیش‌نیاز دروس کارآموزی (7/79%)، مشخص بودن شرح وظایف دانشجو (5/72%)، حضور به‌موقع دانشجو (7/88%) و مربی (2/84%)، فراهم نمودن فرصت مراقبت از بیمار برای دانشجو (5/68%)، برخورد مناسب سوپروایزر آموزشی با دانشجو (5/56%)، استفاده دانشجو از کتابخانه بیمارستان (5/62%) و برگزاری امتحان عملی در پایان دوره هر بخش (5/58%) بود و عدم نظرخواهی از دانشجو در برنامه‌ریزی کارآموزی (9/84%)، عدم هماهنگی اهداف آموزشی با انتظارات کارکنان (6/74%)، وجود شرایط استرس‌زا در محیط بالینی (8/76%)، نبود حمایت کارکنان از دانشجو (5/85%)، استفاده نکردن از وسایل کمک آموزشی (2/91%) و عدم نظارت بر روند آموزش بالینی (69%) نیز از مهم‌ترین نقاط ضعف مطرح‌شده توسط دانشجویان بود. نتیجه‌گیری: در حیطه‌های اهداف، برنامه آموزشی و مربی، اکثر دانشجویان نقاط قوت را بیش از نقاط ضعف عنوان کردند. درحالی‌که در حیطه‌های ارتباط با دانشجو، محیط بالینی، نظارت و ارزشیابی، وضعیت چندان مطلوب نبوده و نقاط ضعف بیش از نقاط قوت بوده است. 
کلیدواژه‌های فارسی مقاله پژوهش در آموزش پرستاری، دانشجویان پرستاری، آموزش

عنوان انگلیسی Strengths and Weaknesses of Clinical Education from the Viewpoints of Nursing and Midwifery Students in Shahrekord University of Medical Sciences, Shahrekord, Iran
چکیده انگلیسی مقاله Background and Objectives: The viewpoints of students as basic elements of education, can improve the process of education. Thus this study was designed to detect the Strengths and weaknesses of clinical education from the viewpoints of nursing and midwifery students. Methods: In this cross–sectional study, 150 senior nursing and midwifery students in Shahrekord University of Medical Sciences were asked about the strengths and weaknesses of clinical education using a questionnaire. The questionnaire consisted of three sections including demographic characteristics, and the strengths and weaknesses of clinical education which was prepared based on five areas of the aims and educational programs, contact to students, educational environment, supervision and evaluation. Data analysis was done using t-test and Pearson's correlation coefficients and the value of p< 0.05 was considered as significant. Results: The most important strengths points of clinical education included: considering the prerequisite of clinical education (79.7%), clarifying the students tasks (72.5%), on-time presence of trainers (88.7%) and trainees (84.2%), providing opportunities of patient care for students (68.5%), good relationship between educational supervisor and the students (56.5%), students' library use in hospital (62.5%) and taking practical exams at the end of each clinical education (58.5%). failing to ask students' views in planning the training program (84.9%), lack of congruence between the educational aims and personnel expectations (74.6%), stressful conditions for students (76.8%), lack of student support by personnel (85.5%), failing to use teaching aids (91.2%) and lack of supervising in clinical education (69%), were among the most important weaknesses of clinical education. Conclusion: with respect to educational aims and programs and educators, majority of students stated the strengths points more than the weaknesses, while in cases of communication with students, clinical environment, supervision and evaluation, the conditions were not much desirable and the weak points were more than the strong points.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Nursing Education Research, Students, Nursing, Education

نویسندگان مقاله معصومه دل آرام | m delaram
shahrekord university of medical sciences
دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد (Shahr kord university of medical sciences)

زیبا رییسی | z reisi
shahrekord university of medical sciences
دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد (Shahr kord university of medical sciences)

معصومه علیدوستی | m alidusti
shahrekord university of medical sciences
دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد (Shahr kord university of medical sciences)


نشانی اینترنتی http://journal.muq.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-320&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده مقاله پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات