مجله دانشگاه علوم پزشکی قم، جلد ۴، شماره ۴، صفحات ۲۱-۲۶

عنوان فارسی تأثیر آموزش بر آگاهی و نگرش دانشجویان دختر نسبت به خودآزمایی پستان
چکیده فارسی مقاله زمینه و هدف: خودآزمایی پستان روشی آسان و ارزان برای تعیین زودرس سرطان پستان است و انجام آن برخلاف ماموگرافی در کشورهای در حال توسعه به‌راحتی امکان‌پذیر می‌باشد. میزان شیوع سرطان پستان در کشورهای توسعه‌یافته بالاتر است؛ در حالی‌که در کشورهای در حال توسعه نظیر ایران به دلیل تغییر نحوه زندگی به سبک غربی و تغییر الگوی باروری، میزان شیوع با توزیع سنی جوانتر رو به افزایش است. با توجه به لزوم انجام ماهیانه خودآزمایی پستان از 20 سالگی، این مطالعه با هدف تعیین تأثیر آموزش بهداشت بر میزان آگاهی و نگرش دانشجویان دختر در زمینه خودآزمایی پستان انجام گرفت. روش بررسی: در این مطالعه، 174 دانشجو از طریق نمونه‌گیری خوشه‌ای تصادفی انتخاب شدند، و پرسشنامه سنجش آگاهی و نگرش از طریق مصاحبه تکمیل گردید. سپس برنامه آموزشی طراحی و با روش سخنرانی، مدل آموزشی ارائه شد. پس از گذشت 4 ماه مجدداً همان پرسشنامه از طریق مصاحبه تکمیل گردید. تجزیه و تحلیل اطلاعات با استفاده از آزمون‌های آماری تی زوج، ویلکاکسون، همبستگی پیرسون و مک نمار صورت گرفت. در تمام موارد 05/0p< معنی‌دار تلقی گردید. یافته‌ها: میانگین نمره آگاهی و نگرش دانشجویان پس از آموزش به‌طور معنی‌داری افزایش نشان داد (001/0p<). نتیجه‌گیری: یافته‌های این مطالعه نشان داد آگاهی دانشجویان نسبت به خودآزمایی پستان نامناسب می‌باشد که می‌تواند به‌علت نبود برنامه آموزش رسمی برای این گروه از زنان و یا عدم مراجعه به مراکز بهداشتی- درمانی به دلیل جوان و مجرد بودن آنان باشد. با توجه به تأثیر مثبت آموزش، گنجاندن آموزش خودآزمایی پستان در دروس عمومی دانشجویان دختر ضروری به‌نظر می‌رسد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی The Effect of Instruction on Students’ Knowledge and Attitude towards Breast Self-Examination
چکیده انگلیسی مقاله Background and Objectives: Breast self examination (BSE) is an easy and inexpensive method to screen breast cancer and unlike Mammography, BSE performing is widely possible in developing countries. The incidence rate of breast cancer is higher in developed countries but it is being increased in developing countries such as Iran as a result of lifestyle change and reproductive pattern similar to those in western countries thus affecting Iranian women at a younger age and at advanced stages. Due to the fact that BSE should perform monthly after the age 20, the aim of the present study was to determine instruction effect on students’ knowledge and attitude of female students upon BSE. Methods: 174 students were selected by cluster random sampling and questionnaires were completed by interview. After that an instructional program was planned for them with the model being presented through live lecture. Finally the same questionnaires were completed again after 4 months by interview. The data were then analyzed by S.P.S.S software (ver10). Results: The mean scores of students’ knowledge and attitude were significantly increased after education. (p< 0.001). Conclusion: These findings showed that Iranian students' knowledge of BSE is inadequate. It may be due to two causes: 1. there is no formal instructional programs about awareness of breast cancer for this age group in Iran.2. As the students are unmarried and very young, they may rarely refer to health care centers. The importance of BSE has been highlighted and it is recommended that BSE instruction be put in the students’ curriculum.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله فرح فیروزه | f firoozeh
islamic azad university, najafabad branch
دانشگاه آزاد اسلامی واحد نجف آباد، نجف آباد
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه آزاد اسلامی نجف آباد (Islamic azad university of najafabad)

امیر تابشیان | t tabeshian
islamic azad university, najafabad branch
دانشگاه آزاد اسلامی واحد نجف آباد، نجف آباد
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه آزاد اسلامی نجف آباد (Islamic azad university of najafabad)

نازنین کریم آباده | n karimabadeh
islamic azad university, najafabad branch
دانشگاه آزاد اسلامی واحد نجف آباد، نجف آباد
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه آزاد اسلامی نجف آباد (Islamic azad university of najafabad)

اکبر حسن زاده | a hassan zaadeh
isfahan university of medical sciences
دانشگاه علوم پزشکی اصفهان
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی اصفهان (Isfahan university of medical sciences)


نشانی اینترنتی http://journal.muq.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-345&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده مقاله پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات