مجله دانشگاه علوم پزشکی قم، جلد ۴، شماره ۳، صفحات ۲۹-۳۶

عنوان فارسی اثر گیرنده‌های آدرنرژیک آلفا-۲ هیپوکامپ پشتی بر یادگیری وابسته به وضعیت القا شده با WIN۵۵,۲۱۲-۲
چکیده فارسی مقاله زمینه و هدف: کانابینوئیدها جزء داروهای مقلد حالات روانی می‌باشند که اثرات متنوعی را در بسیاری از گونه‌ها ایجاد می‌‌کنند. در این مطالعه، اثر تزریق دوطرفه داروهای آدرنرژیک آلفا-2 به داخل CA1 موش‌های صحرایی نر بر روی یادگیری وابسته به وضعیت WIN55,212-2 مورد بررسی قرار گرفت. روش بررسی: در این مطالعه تجربی از موش صحرایی نر نژاد ویستار با وزن تقریبی250–200 گرم استفاده شد. کانول‌گذاری دوطرفه در ناحیه CA1 هیپوکامپ پشتی انجام گردید، و موش‌ها در دستگاه یادگیری اجتنابی مدل Step-Down آموزش داده شدند. 24 ساعت بعد از آموزش در روز آزمون تأخیر حیوانات در پایین آمدن از سکو اندازه‌گیری شد. یافته‌ها: تزریق پس از آموزش WIN55,212-2 (25/0، 5/0 میکروگرم به ‌ازای هر موش) به CA1 باعث تخریب حافظه شد. فراموشی القا شده با تزریق بعد از آموزش WIN55,212-2 (5/0 میکروگرم به ازای هر موش) با تزریق همان مقدار WIN55,212-2 قبل از آزمون اصلاح گردید، که به این حالت یادگیری وابسته به وضعیت گفته می‌شود. تزریق پیش از آزمون کلونیدین (5/0، 75/0 میکروگرم به ازای هر موش) به ناحیه CA1 باعث بهبود حافظه تخریب شده با تزریق پس از آموزش WIN55,212-2 (5/0 میکروگرم به ‌ازای هر موش) شد، در صورتی‌که تزریق یوهمبین (1 میکروگرم به ازای هر موش) 2 دقیقه قبل از WIN55,212-2 (5/0 میکروگرم به ازای هر موش) روز آزمون، یادگیری وابسته به وضعیت WIN55,212-2 را مهار کرد. نتیجه‌گیری: نتایج این مطالعه نشان داد که گیرنده‌های آدرنرژیک آلفا-2 هیپوکامپ پشتی، نقش مهمی در فراموشی القا شده با WIN55,212-2 و یادگیری وابسته به وضعیت WIN55,212-2 دارند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله کلونیدین، یوهمبین، WIN55،212-2، هیپوکامپ پشتی، یادگیری

عنوان انگلیسی The Effect of Dorsal Hippocampal α2-Adrenegic Receptors on WIN55,212-2 State-Dependent Memory of Passive Avoidance
چکیده انگلیسی مقاله Background and Objectives: Cannabinoids are a class of psychoactive compounds that produce a wide array of effects in a large number of species. In the present study, the effects of bilateral intra-CA1 injections of an α2-adrenergic receptor agents, on WIN55,212-2 state-dependent learning were examined in adult male Wistar rats. Methods: The animals were bilaterally implanted with chronic cannulae in the CA1 regions of the dorsal hippocampus, trained in a step-down type inhibitory avoidance task, and tested 24h after training to measure step-down latency. Results: Post-training intra-CA1 injection of WIN55,212-2 (0.25 and 0.5µg/rat) induced impairment of memory retention. Amnesia produced by post-training WIN55,212-2 (0.5µg/rat) was reversed by pre-test administration of the same dose of WIN55,212-2 that is due to a state-dependent effect. Pre-test intra-CA1 injection of clonidine (0.5 and 0.75µg/rat, intra-CA1) improved post-training WIN55,212-2 (0.5µg/rat, intra-CA1)-induced retrieval impairment, while pre-test intra-CA1 injection of yohimbine (1µg/rat, intra-CA1) 2min before the administration of WIN55,212-2 (0.5µg/rat, intra-CA1) inhibited WIN55,212-2 state-dependent memory. Conclusion: These results suggest that α2-adrenergic receptors of the dorsal hippocampal CA1 regions may play an important role in Win55,212-2-induced amnesia and WIN55,212-2 state-dependent memory.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله مرتضی پیری | m piri
islamic azad university, ardabil branch
دانشگاه آزاد اسلامی واحد اردبیل
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه آزاد اسلامی اردبیل (Islamic azad university of ardabil)

اعظم مشفق | a moshfegh
islamic azad university, lahijan branch
دانشگاه آزاد اسلامی واحد لاهیجان
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه آزاد اسلامی لاهیجان (Islamic azad university of lahijan)

شهربانو عریان | sh oryan
islamic azad university, sciences research branch
دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقات
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه آزاد اسلامی علوم و تحقیقات (Islamic azad university science and research branch)

محمدرضا زرین دست | mr zarrindast
tehran university of medical sciences
دانشگاه علوم پزشکی تهران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی تهران (Tehran university of medical sciences)


نشانی اینترنتی http://journal.muq.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-359&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده مقاله پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات