مجله دانشگاه علوم پزشکی قم، جلد ۱، شماره ۳، صفحات ۳۱-۳۸

عنوان فارسی بررسی تأثیر آموزش بر میزان آگاهی کارورزان در زمینه طب اورژانس در مجتمع بیمارستانی حضرت رسول اکرم (ص) تهران ۸۵-۸۴
چکیده فارسی مقاله زمینه و اهداف آموزش و درمان دو نیاز جدانشدنی در بخش اورژانس محسوب می‌شوند. علی‌رغم تأکید بر آموزش‌های لازم به دانشجویان پزشکی در رابطه با ﺑﻴﻤﺎران اورژانس و چگونگی برخورد با آنان، به‌غیر از بخش تخصصی طب اورژانس، سروﻳﺲ‌های تخصصی دﻳﮕﺮ در ﺍﻳﻦ امر کارایی زیادی نداشته‌اند. مطالعه حاضر سعی در بررسی تأثیر آموزش بر میزان آگاهی کارورزان در زمینه طب اورژانس در مجتمع بیمارستانی حضرت رسول‌اکرم (ص) داشت. روش بررسی در طول پانزده ماه 226 نفر کارورز در مطالعه شرکت کردند. در ابتدای دوره ﻳﻚ‌ماهه، ﻳﮏ امتحان (pre-test) از تمامی کارورزان گرفته شد. سپس جزوه‌ای که براساس برنامه‌های آموزشی تعیین شده از طرف وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و مطابق با جدیدترین منابع تخصصی طب اورژانس تهیه شده بود در اختیار کارورزان گذاشته شد. در طول دوره کلاس‌های متعدد ﺗﺌﻮری و عملی برای کارورزان برگزار گردﻳﺪ. در انتهای دوره مجدداً ﻳﮏ امتحان (post-test) از کارورزان گرفته شد و میزان آگاهی آن‌ها قبل وبعد از آموزش با هم مقایسه شد یافته‌ها نتایج نشان داد در میانگین نمرات امتحان قبل و بعد از دوره و میانگین افزایش نمرات، تفاوت آماری معنی‌داری مشاهده شد هم‌چنین بر اساس جنسیت اختلاف معنی‌داری بین آگاهی خانم‌ها و آقایان وجود داشت. (001/0P <). نتیجه‌گیری در طول دوره ﻳﻚ‌ماهه، آموزش‌های ارایه‌شده به کارورزان اورژانس باعث افزایش چشمگیری در دانش آنان شده است
کلیدواژه‌های فارسی مقاله دانشجوی پزشکی، برنامه آموزشی، آموزش، طب اورژانس

عنوان انگلیسی Assessment of Emergency Medical Education on Knowledge Alterations of Medical Students in Rasoul Akram Hospital (2005-2006)
چکیده انگلیسی مقاله Background and objectives: Education and management are considered two integrated and non-separable requirements of an emergency department (ED). Despite the emphasis on teaching of essentials of approaching and management of critical patients, medical students do not acquire the necessary knowledge to handle these patients during their rotation in different specialties other than emergency medicine (EM). This study aims to evaluate the changes in EM knowledge of interns during their one month rotation in ED of Rasoul Akram Hospital. Methods: In a 15-month period, 226 interns were entered into this study. A pretest was taken at the beginning of their one-month internship period. Then, the interns were provided with a handbook, which was prepared and revised according to the approved curriculum of Ministry of Health and Medical Education of Iran and latest emergency medicine textbooks. The interns were taught by several lecture and practical sessions. At the end of their EM internship period, a post-test was taken and the change of their emergency medical knowledge was assessed by comparison of pre-and post-test results. Results: The results showed a significant increase of mean post-test scores compared with the pretest scores. Also, there was a significant difference between the scores obtained by males and those obtained by females (P < 0.001). Conclusion: The one-month EM training significantly improved the level of interns’ knowledge.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Student, Medical, Curriculum, Education, Emergency Medicine

نویسندگان مقاله بابک مهشیدفر | b mahshidfar
iran university of medical sciences
دانشگاه علومﭘﺰشکی ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی ایران (Iran university of medical sciences)

ناهید کیانمهر | n kianmehr
iran university of medical sciences
دانشگاه علومﭘﺰشکی ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی ایران (Iran university of medical sciences)

مانی مفیدی | m mofidi
iran university of medical sciences
دانشگاه علومﭘﺰشکی ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی ایران (Iran university of medical sciences)


نشانی اینترنتی http://journal.muq.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-24-34&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده مقاله پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات