|
مجله دانشگاه علوم پزشکی قم، جلد ۱، شماره ۳، صفحات ۴۵-۵۱
|
|
|
عنوان فارسی |
تأثیر آموزش به شیوه سخنرانی و جزوه بر تغییرات وزن بدن و برخی از شاخصهای سرمی در بیماران تحت درمان با همودیالیز مراجعهکننده به بیمارستان کامکار قم در سال ۱۳۸۶ |
|
چکیده فارسی مقاله |
زمینه و هدف تعداد بیماران همودیالیزی رو به فزونی است و بهعلت عدم رعایت رژیم غذایی، تجمع مواد زاید متابولیک در بدن افزایش یافته و سلامتی آنان را به خطر میاندازد. در این مطالعه تأثیر آموزش به شیوه سخنرانی و جزوه بر تغییرات وزن بدن، سدیم، پتاسیم، نیتروژن اوره خون، کراتینین و فسفر سرم در بیماران همودیالیزی بررسی شده است. روش بررسی در مطالعه کارآزمایی بالینی، 113 بیمار همودیالیزی در سه گروه کنترل، آموزش به شیوه سخنرانی و جزوه مورد مطالعه قرار گرفت. مقدار شاخصها قبل و بعد از مداخله، سه ماه و هر ماه یکبار اندازهگیری شد. میانگین قبل و میانگین بعد از مداخله و اختلاف آن دو محاسبه گردید. تغییرات شاخصها به روش آنالیز واریانس یکطرفه و تست تکمیلی توکی در بین سه گروه مقایسه گردید. یافتهها بهجزء سدیم، تمام شاخصهای آزمایشگاهی در هر دو گروه آموزشی نسبت به گروه کنترل کاهش معنیدار را نشان داد (05/0P<). هر چند مقدار تمام شاخصها در گروه آموزشی به شیوه سخنرانی کاهش بیشتری نسبت به آموزش به شیوه جزوه داشت؛ ولی فقط کاهش نیتروژن اوره خون معنیدار شد. نتیجهگیری آموزش بیماران همودیالیزی باعث کاهش وزن و شاخصها در سرم شده و بهنظر میرسد آموزش به شیوه سخنرانی اثر بیشتری دارد. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
|
|
عنوان انگلیسی |
The Effects of Education Methods on Body Weight and Some of Serum Indices in Hemodialysis Patients Referred to Qom Kamkar Hospital in 2007 |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Background and objectives: The number of hemodialysis patients has been increasing in recent years. Accumulation of metabolic waste products due to nonobservance of the proper diet is one of the mechanisms that threatens the health of these patients. In this study, the effects of lecture and handbook education methods have been evaluated on changes of body weight, serum sodium, potassium, blood urea nitrogen, creatinine and phosphorus in hemodialysis patients. Methods: In this clinical trial study, 113 hemodialysis patients were divided into three groups including control, lecture education, and handbook education groups. The indices were measured monthly, starting 3 months before and continuing for 3 months after the intervention. A comparison was made between the mean of each index measured before and after the intervention, using One-way ANOVA, followed by the Tukey’s post-hoc test. Results: Except sodium concentration, all other indices showed a significant reduction in both lecture and handbook education groups in comparison with controls (P < 0.05). Although, in lecture education group the reduction of indices was higher than handbook education group, the reduction was not significant except for the serum blood urea nitrogen. Conclusion: Education can effectively help hemodialysis patients to reduce their weight and serum indices and it seems that education by lecture is more effective than by handbook. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
|
|
نویسندگان مقاله |
محمد عباسی | m abbasi qom university of medical sciences دانشگاه علوم پزشکی قم سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی قم (Qom university of medical sciences)
ایرج میرزایی | i mirzaei qom university of medical sciences دانشگاه علوم پزشکی قم سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی قم (Qom university of medical sciences)
سید مجید موسوی موحد | sm mousavi movahed qom university of medical sciences دانشگاه علوم پزشکی قم سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی قم (Qom university of medical sciences)
علیرضا شعوری | a sho ouri qom university of medical sciences دانشگاه علوم پزشکی قم سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی قم (Qom university of medical sciences)
رضا نوروززاده | r norouz zadeh shahed university دانشگاه شاهد سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه شاهد (Shahed university)
|
|
نشانی اینترنتی |
http://journal.muq.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-24-35&slc_lang=fa&sid=fa |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
|
نوع مقاله منتشر شده |
مقاله پژوهشی |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|