رفاه‌اجتماعی‌، جلد ۱۶، شماره ۶۳، صفحات ۰-۰

عنوان فارسی بررسی نگرش دانشجویان تحصیلات تکمیلی نسبت به خوداشتغالی ( مطالعه موردی پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه رازی کرمانشاه
چکیده فارسی مقاله مقدمه: خود اشتغالی بهترین گزینه برای آماده نمودن فراگیران نظام آموزش عالی جهت اشتغال در بازار کار در آینده و برخورد با مشکل بیکاری است. از آن­جایی که نگرش روی رفتار فرد اثر دارد، بنابراین نگرش نسبت به خوداشتغالی در خوداشتغال شدن یا نشدن، بسیار مؤثر است. با تقویت نگرش دانشجویان، زمینه­های اشتغال آن­ها در آینده فراهم شده و گام­های مؤثری در راستای توسعه­ی اجتماعی به خصوص توسعه و بهبود موقعیت اجتماعی نسل جوان و تحصیلکرده در آینده برداشته می­شود. در صورت نامطلوب بودن نگرش دانشجویان می­توان برنامه­های درسی مناسب را به منظور بهبود نگرش دانشجویان تدوین نمود. اکثر مطالعاتی که در نظام آموزش عالی ایران نگرش‏های کارآفرینانه و خوداشتغالی دانشجویان را بررسی نموده­اند از یک­سری مقیاس‏های از پیش تعیین شده استفاده نموده­اند. این در حالی است که دانشجویان در بافت و جامعه‏های مختلفی از لحاظ فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی زندگی می‏کنند و احتمال این‏که نگرش‏های متفاوتی داشته باشند، وجود دارد. بنابراین پژوهش حاضر با هدف بررسی نگرش دانشجویان تحصیلات تکمیلی نسبت به خوداشتغالی در پردیس کشاورزی منابع طبیعی دانشگاه رازی کرمانشاه به انجام رسید. روش: رویکرد کلی تحقیق کمی- کیفی و به لحاظ هدف کاربردی است. در بخش کیفی از روش شناسی کیو استفاده شد اما تحلیل آن با نرم افزار SPSS انجام می­شود. در مطالعات کیو پژوهشگر، نمونه را از میان افرادی انتخاب می‌کند که ارتباط خاصی با موضوع تحقیق دارند یا دارای عقاید ویژه­ای هستند. جامعه مورد مطالعه در قسمت کمی شامل دانشجویان تحصیلات تکمیلی پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه رازی کرمانشاه می­باشند(470 نفر) که شامل 112 نفر دانشجویان دکترا و 358 نفر دانشجویان کارشناسی ارشد هستند. برای تعیین حجم نمونه با استفاده از جدول مورگان تعداد 212 نفر به صورت نمونه­گیری تصادفی انتخاب شدند. همچنین در بخش کیفی از تکنیک گلوله برفی برای نمونه­گیری استفاده شد. بر این اساس تعدادی از دانشجویان به عنوان نمونه­ی تحقیق انتخاب شدند. پس از انجام 25 جلسه در قالب گروه‏های بحث متمرکز و مصاحبه­های انفرادی با 52 نفر از دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه‏ رازی کرمانشاه به اشباع تئوریک رسیدیم، به این معنی که با انجام مصاحبه‏های بعدی اطلاعاتی دیگر به اطلاعات قبلی ما افزوده نمی‏شد. رابطه­ی بین ویژگی­های فردی افراد مورد مطالعه با نگرش آن­ها نسبت به خود اشتغالی با استفاده از تحلیل همبستگی بررسی شد. یافته­ ها: بر اساس نتایج تحقیق، جنسیت، وضعیت تأهل، مقطع تحصیلی روی نگرش افراد نسبت به خوداشتغالی مؤثر است. به منظور دسته­بندی نگرش­های دانشجویان و تجزیه و تحلیل داده‏های تحقیق از تحلیل عاملی اکتشافی نوع کیو با استفاده از نرم‏افزار SPSSWin20 استفاده شد. تحلیل روش­شناسی کیو نیز نشان داد که نگرش دانشجویان نسبت به خوداشتغالی شامل نگرش مسئولیت پذیر، نگرش خلاق، نگرش ریسک پذیر و نگرش مدیرگرا می­باشد. بحث: ویژگی­های شخصیتی دانشجویان در ایجاد و شکل­گیری مفهوم انتزاعی و بسیار مهم نگرش نسبت به خوداشتغالی مؤثر است و حتی می­تواند آینده­ی آن­ها را تحت تأثیر این مفهوم ذهنی قرار دهد. جذاب و لذت­بخش بودن خوداشتغالی، استقلال مالی حاصل از انجام فعالیت­های خوداشتغالی، ریسک­پذیر بودن در انجام کارهای جدید، خلاقیت و این که سرنوشت هر فردی به دست خود اوست افراد را در دسته­های جداگانه­ای قرار می­دهد. نتایج این تحقیق می­تواند به برنامه­ریزان نظام آموزش عالی کشاورزی در راستای تقویت نگرش نسبت به خوداشتغالی دانشجویان کمک کند. برگزاری کلاس­ها و کارگاه­های آموزشی، به کار گیری روش­های حل مسئله برای تقویت نگرش دانشجویان و تشکیل تعاونی­های فعال دانشجویی می­تواند مؤثر باشد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی An Investigation of postgraduate Students, Attitude toward Self-Employment (Case study of Campus of Agriculture and Natural Resources of Razi University in Kermanshah)
چکیده انگلیسی مقاله Introduction: Self-employment the best option is to prepare learners of higher education system for employment in the labor market in the future. Since that attitude affects individual behavior so attitude towards self-employment it is very effective in the self-employed or not. Recognition and analysis of students, attitude towards self-employment is essential especially postgraduate students who have achieved a good level of scientific. This recognition on the one hand, officials makes familiar with the real attitude students on the other hand help to curricula and educational authorities in the short term and long term goal setting and training programs. by strengthening students, attitudes, fields of employment in the future provided and taken effective steps towards social development especially development and improvement of social status the young and educated generation in the future. In case of unfavorable attitude of the students officials can be codified appropriate curricula to improve student, attitudes, Most of the studies in the higher education system that have examined entrepreneurial students, attitudes and their self-employment have used a series of preset scales. However, students live in society and the context of different cultural, social and economic and there is possibility that attitudes are different. So the present study was conducted with the aim of an investigation of postgraduate students, attitude toward self-employment in Campus of Agriculture and Natural Resources of Razi University of Kermanshah. Method: The general approach of research is quantitative-qualitative and from perspective of goal, it is practical. Q methodology used in the qualitative but analysis carried out with SPSS software. In Q study, researchers selected a sample among those that are of particular relevance to the subject or have special ideas. The study population in part of quantitative are consisted of postgraduate students in Campus of Agriculture and Natural Resources of Razi University in Kermanshah ( 470 persons) that are 112 doctoral students and 358 postgraduate students. To determine sample size with using Morgan table, 212 individuals were random sampling selected. Also in part of qualitative, snow ball technic for sampling was used. So the number of postgraduate students were selected as research sample. After 25 sessions on focus groups and individual interviews with 52 postgraduate students of Razi University in Kermanshah is reached theoretical saturation, this means that with subsequent interviews was not added other information to our previous information. In Q-methodology to evaluate expressions Q phrase, 25 extracted phrases are placed at the disposal of scholars and experts in the field of entrepreneurship and professors of agricultural extension and rural development department of Razi University in Kermanshah. And of them were asked that has been studied phrases, the analysis of whether the phrases were measure well students, attitudes towards self-employment. After some revisions to them, Q phrases validity of qualitative methodology in order to identify attitudes of students were confirmed. As well as to evaluate the reliability of instrument for data collection, Randomly two weeks after put the cards on the chart Q, Again were asked the 30 participating students in the study to repeat this action and with study the correlation between the answers of the ten students in two phases became clear that the survey instrument had good reliability for research. After setting Q phrases on 25 cards in order to complete Q graph conducted individual interviews and face to face with participants in the community space. During the interviews were asked of the students to 25 Q phrases sort a range of +4 to -4 on the Q chart. The relationship between individual characteristics of the subjects and their attitude towards self-employment was assessed using correlation analysis. Findings: Based on the results gender, marital status, education level is effective on peoples, attitudes toward self- employment. In order to categorize the attitudes of students and the analysis of research data was used Q exploratory factor analysis and SPSSWin20 software. The analysis of Q methodology showed that students, attitude toward self-employment including responsible attitude, creative attitude, risk- taking attitude and manager attitude. In responsible attitude students with examples such as "I think that self-employment is enjoyable and attractive", "Self-employment leads to financial independence", "Agricultural graduates should be able to take the responsibility of creating new jobs and performing self-employment" and "in self-employed person will accept responsibility for better performances" are most agreements. In creative attitude students with examples such as " I enjoy doing new things", "self-employed leads to creativity", "I love self-employed because it is needed to more thinking and more innovative" and "I look to self-employed as an important and effective job" are most agreements. In risk-taking attitude students with examples such as "I am willing to risk for learn better jobs even if I am satisfied with my current position", "Graduates agriculture due to acquired abilities, can cope with the new risks", "I enjoy of accept the risks arise of working in the new conditions" and " Self-employment is a risk, and I think the risk is the salt of life" are most agreements. In manager attitude students with examples such as "I love in my job, I am be Mr. myself", "I prefer self-employment on public works", "in Self-employed people do not decide for you" and " his fate of self-employed person is at himself hands" are most agreements. Discussion: Personality of students in the creation and formation of abstract concepts and critical attitude towards self-employment are effective and even this concept can affect their future. To be Attractive and enjoyable of self-employment, financial independence of the self-employment activities, risks in doing new things, creativity and this that fate of anyone is in himself hand, puts them in a separate categories. Results of this study can help to planners of higher agricultural education system in order to strengthen attitude toward students, self-employment. Holding of classes and workshops, especially female students and invite the self-employed women, the use of problem-solving methods to improve students, attitudes, formation of active cooperatives of students and identify and support of self-employed students and encourage them can be effective.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله حسین آگهی |


فاطمه قربانی |


سمیره صی محمدی صی محمدی | samireh صی mohammadi



نشانی اینترنتی http://refahj.uswr.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-817-308&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/843/article-843-395436.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده رفاه اجتماعی
نوع مقاله منتشر شده اصیل
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات