رفاه‌اجتماعی‌، جلد ۱۶، شماره ۶۳، صفحات ۰-۰

عنوان فارسی ابعاد و مولفه های توسعه اجتماعی در برنامه های پنجگانه توسعه اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی جمهوری اسلامی ایران
چکیده فارسی مقاله مقدمه : توسعه یافتگی هدفی ارزشمند برای اکثر کشورهای جهان در قرن بیستم قلمداد شده که جهت نیل به آن برنامه ریزی توسعه صورت گرفته است. کشور ایران با آغاز نخستین تجربه برنامه ریزی در سال 1948 از پیشگامان این امر محسوب می شود. در این راستا بعد از پیروزی انقلاب اسلامی پنج برنامه توسعه به اجرا درآمده است که این تحقیق به بررسی ابعاد و مولفه های توسعه اجتماعی در این برنامه ها و سیرتحول و مقایسه آنها می پردازد. روش : این مطالعه از نوع توصیفی-تحلیلی بوده و به روش تحلیل محتوای کیفی و کمی انجام گردید. با مطالعه اسنادی و مرور منابع، ابعاد و مولفه های اصلی توسعه اجتماعی استخراج و بر این اساس، اهداف کلان و مبانی نظری برنامه ها بررسی و همچنین متن اسناد برنامه های توسعه نیز تحلیل محتوا شد. یافته ها: یافته های این تحقیق حاکی از آن است که در برنامه های توسعه پنجگانه توجه مشترکی به مولفه های "آموزش" ، "حمایت و تامین اجتماعی" ، "حفاظت از محیط زیست" ، "بهره برداری بهینه از منابع" و "علم گستری و فناوری" و "تعدیل شکاف مناطق محروم و برخوردار"شده است. برای مولفه های "عدالت جنسیتی" ، "همبستگی و انسجام ملی" ، "همگرای قومی، نژادی" ، "کاهش واگرایی مذهبی" ، " جوانان" ، " سالمندان" ، "سلامت و ثبات خانواده" ، "امنیت اجتماعی" یا سیاست گزاری صورت نگرفته یا سیاست ها مبهم و کلی بوده اند. نتایج: با توجه به مقتضیات اجتماعی-فرهنگی جامعه ایران و روند رو به رشد آسیب های اجتماعی ، همچنین عدم دستیابی به جایگاه مناسب جهانی مبتنی یر سند چشم انداز ، سیاستگزاری در مولفه های مغفول در اسناد توسعه راهگشاست.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Aspects and Dimensions of Social Development Five Programs of Economic, Social, and Cultural Development of Islamic Republic of Iran
چکیده انگلیسی مقاله Introduction: Development is considered as a worthy objective for most countries in the twentieth century that in order to achieve this development planning has been done. Iran with the first planning experience in 1948, is a pioneer in this matter. In this regard, after the Islamic Revolution five development programs have been implemented, so that the study examines aspects and components of social development in these programs, evolution and compare them. Methods: This study is descriptive-analytical conducted by qualitative and quantitative content analysis. By studying the documents and reviewing the literature, the main aspects and components of social development were extracted, and accordingly, objectives and theoretical principles of programs were reviewed as well as the content of documents' text of the development programs was analyzed. Results: The study findings suggest that in five development programs components of "education", "social support and supply", "environmental protection", "optimal utilization of resources", "promoting science and technology" and "adjusted gap of deprived and rich areas" have been considered. For components of "gender justice", "national cohesion", "ethnic convergence", "reduced religious divergence", "the youth", "the elderly", "family health and stability", "social security" either there have been no policies or policies have been vague and general. Conclusion: According to socio-cultural requirements of Iranian community and the growing trend of social problems, also lack of access to a proper global position based on visions, policy-making of neglected components in the development documents is helpful.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله

نشانی اینترنتی http://refahj.uswr.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-817-309&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/843/article-843-395437.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده رفاه اجتماعی
نوع مقاله منتشر شده اصیل
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات