|
رفاهاجتماعی، جلد ۱۴، شماره ۵۲، صفحات ۱۳۵-۱۵۸
|
|
|
عنوان فارسی |
مقایسۀ هویت قومی و بهزیستی ذهنی در اقوام ایرانی |
|
چکیده فارسی مقاله |
مقدمه: پژوهش حاضر با هدف مقایسۀ هویت قومی و بهزیستی ذهنی در دانشجویان اقوام ایرانی انجام شد. جامعۀ ایرانی، اقوام متنوع و متکثری با ویژگیهای خاصی دارد که بر روابط بینفردی، نگرش، سلامت و تربیت اعضای خانواده، خصوصاً جوانان، تأثیر میگذارد. بههمین دلیل، این پژوهش وضعیت مؤلفههای مذکور را در بین اقوام ایرانی بررسی کرده است.روش: جامعۀ آماری این پژوهش، دانشجویان دانشگاه شهید بهشتی تهران در سال تحصیلی 92-1391 هستند که به هریک از اقوام ترک، کرد، لر و فارس تعلق دارند. انتخاب نمونهها به روش در دسترس و حجم نمونه 426 نفر بود. در این پژوهش، برای گردآوری اطلاعات از پرسشنامههای مقیاس هویت قومی چندگانه (MEIM)، مقیاس عاطفۀ مثبت و منفی (PANAS) و مقیاس رضایت از زندگی (SWLS) استفاده شد. دادهها با استفاده از آزمون تحلیل پراکنش چندمتغیره، آزمون تی مستقل و آزمون تعقیبی بونفرونی تحلیل شد.یافتهها: نتایج نشان داد که بین گروههای قومی در مقیاسهای هویت قومی و بهزیستی ذهنی و خردهمقیاس رضایت از زندگی، تفاوت معنیداری بهلحاظ آماری وجود دارد. همچنین بین میانگین نمرات هویت قومی و بهزیستی ذهنی در دانشجویان دختر و پسر، تفاوت معنیداری مشاهده شد و میانگین نمرۀ هویت قومی پسران، بالاتر از دختران و میانگین نمرۀ بهزیستی ذهنی دختران بالاتر از پسران بود.بحث: یافتهها برمبنای پیشینۀ پژوهشی و نظری هویت قومی و بهزیستی ذهنی بررسی شدهاند. این بررسی نشان میدهد که هویت قومی و بهزیستی ذهنی در بین اقوام ایرانی متفاوت است. در تبیین این نتایج، چرایی این تفاوت نیز بررسی شده است |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
بهزیستی ذهنی، قومیت، هویت قومی. |
|
عنوان انگلیسی |
Comparison of Ethnic Identity and Subjective Well-Being In Iranian Ethnicities |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Introduction: The aim of study was to measure subjective well-being in Iranian ethnicities. Iranian community has diverse and fragmented ethnicities with special characteristics which affect interpersonal relationships, attitude, health and education of family members, especially in young people. So, status of these components among Iranian ethnicities was compared in the present study. Method: The four hundred twenty six students from Shahid Beheshti University (141 Tork, 71 Kord, 91 Lor and 123 Fars) were recruited by volunteer sampling . Data collection was done using Multi - Ethnic Identity Scale (MEIM), Positive and Negative Affect Scale (PANAS), Satisfaction with Life Scale (SWLS). Data analysis was done by MANOVA, independent t-tests and Bonferroni post hoc test. Findings: Results showed significant differences between ethnic identities, subjective well-being and life satisfaction subscale across ethnic groups. Ethnic identity and subjective well-being scores significantly was different across gender. Also, male students scored higher in the ethnic identity but female students scored higher in the subjective well-being. Discussion: These findings were discussed based on literature and theoretical foundations of ethnic identity and subjective well-being. It could be concluded that ethnic identity and subjective well-being is different in the Iranian ethnic groups. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
Ethnic Identity, Ethnicity, Subjective Well-Being |
|
نویسندگان مقاله |
محمد علی تقی زاده | mohammad ali taghizadeh
ابوالقاسم خوش کنش | abolqasem khoshkonesh
علی زاده محمدی | ali zademohamadi zademohamadi
مجتبی حبیبی | mojtaba habibi
|
|
نشانی اینترنتی |
http://refahj.uswr.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-817-180&slc_lang=fa&sid=fa |
فایل مقاله |
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/843/article-843-395547.pdf |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
رفاه اجتماعی |
نوع مقاله منتشر شده |
اصیل |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|