|
رفاهاجتماعی، جلد ۱۲، شماره ۴۴، صفحات ۱۱۱-۱۴۲
|
|
|
عنوان فارسی |
رابطه اختلال هویت جنسیتی با کیفیت زندگی |
|
چکیده فارسی مقاله |
مقدمه: اکثریت مردم از اوایل دوران کودکی هویت جنسی مییابند، اما در این بین افرادی هستند که از دوران کودکی رفتار جنس مقابل را از خود نشان میدهند و مسایل و مشکلات زیادی را در طول زندگی تجربه میکنند. هدف این مطالعه بررسی رابطه بین میزان اختلال هویت جنسی و کیفیت زندگی تراجنسیها است. روش: چارچوب نظری پژوهش نظریه سلسله مراتب مزلو میباشد. جامعه آماری شامل کلیه تراجنسیهای ایران بوده که با توجه به مشکلات دسترسی، تعداد 168 نفر از آنان حجم نمونه را تشکیل میدهند. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه پژوهشگرساخته است. یافتهها: یافتههای پژوهش تفاوت معنادار میانگین اختلال هویت جنسی و کیفیت زندگی را در بین افراد عملکرده و عملنکرده نشان میدهد. در بین افراد عملنکرده، اختلال هویت جنسی تنها با آسایش روانی و شاخص کل کیفیت زندگی رابطه معنادار دارد. اما در بین پاسخگویان تغییر جنسیت داده، اختلال هویت جنسی با ابعاد کیفیت زندگی به غیر از «کیفیت محیطی» و شاخص کل کیفیت زندگی رابطه معناداری دارد. بحث: بررسی یافتهها نشان میدهد تراجنسیهایی که نیازهای اولیه خود را تأمین کرده و به دنبال رفع نیازهای بالاتر هستند، از اختلال هویت جنسیشان به شدت کاسته شده و کیفیت زندگیشان به مراتب افزایش مییابد. این مسئله بیانگر متفاوت بودن سطوح کیفیت زندگی مبتلایان به اختلال هویت جنسی با توجه به تفاوت سطح نیازهای آنان متفاوت میباشد. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
هویت جنسی، اختلال هویت جنسی، کیفیت زندگی، تراجنسی. |
|
عنوان انگلیسی |
The Comparison between Parented and Unparented Adolescents in Terms of Psychological Hardiness. |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Introduction: Family has a profound influence on personality traits of child. It also makes changes in mental processes of family members. Due to the fact that the absence of one parent or both of them has unpleasant effect on mental growth of children and adolescents, this study is looking for the comparison between parented and unparented adolescents in terms of psychological hardiness . Method: All students whom studied in secondary schools and high schools in Ardebil in 1388-89, are considered as statistic population of present research. For this purpose, among all high schools in Ardebil city, 18 schools were selected by cluster sampling method. Then 150 adolescents (75 girls and 75 boys) were selected by simple sampling method. Through filling out psychological hardiness questionnaires, students took part in this study. Data was analyzed by the use of multivariate analysis of variance. Finding: Results of present research have shown that there are differences in terms of psychological hardiness between parented and unpatented adolescents, but no difference between girls and boys in term of hardiness. Conclusion: this study shows that parented adolescents have more psychological hardiness than others and adolescents without mother have less hardiness than two other groups. Perhaps, stress and lack of mental health have been the most important factors in low hardiness. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
|
|
نویسندگان مقاله |
مجید موحد | majid movahed movahed
مرتضی حسین زاده کاسمانی | morteza hosienzadeh kasmani
|
|
نشانی اینترنتی |
http://refahj.uswr.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-817-15&slc_lang=fa&sid=fa |
فایل مقاله |
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/843/article-843-395658.pdf |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
رفاه اجتماعی |
نوع مقاله منتشر شده |
اصیل |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|