طب توانبخشی، جلد ۶، شماره ۱، صفحات ۴۳-۵۲

عنوان فارسی اثر بازخورد هنجاری بر کنترل تعادل و همسانی عملکرد عضلانی در سطوح متغیر دشواری تکلیف
چکیده فارسی مقاله مقدمه و اهداف توجه صرف به شاخص­های روان­شناختی و خلاء اطلاعات فیزیولوژیکی در خصوص مکانیسم اثرگذاری بازخورد هنجاری بر عملکرد در تکالیفی با دشواری بالا (اغتشاش در حس بینائی و عمقی) خصوصا در تکالیف تعادلی، زمینه­ساز پژوهش حاضر شد؛ لذا هدف از پژوهش حاضر، تعیین تاثیر بازخورد هنجاری بر کنترل تعادل و همسانی عملکرد عضلانی در سطوح متغیر دشواری تکلیف در افراد مبتدی بود. مواد و روش­ها پژوهش حاضر از نوع نیمه تجربی و آزمایشگاهی بود. 20 آزمودنی (با میانگین سنی 59/23±30/1) به­صورت در دسترس و به­طور تصادفی در دو گروه هنجاری مثبت و کنترل قرار گرفتند. مرحله اکتساب شامل اجرای 160 کوشش (10×16) در مدت 4 روز بود. پس آزمون عملکرد، پس از آخرین جلسه تمرین برگزار شد. افراد در گروه بازخورد هنجاری مثبت، اطلاعاتی بهتر از میانگین عملکردی خود در هر بلوک تمرینی دریافت می­کردند. شاخص­های کنترل قامت و فعالیت الکتریکی عضلات به­وسیله سیستم تعادل سنج بایودکس و تکنیک الکترومایوگرافی و دستگاه مگاوین به­دست آمد. از آزمون تحلیل واریانس مرکب با اندازه­گیری مکرر و آزمون تحلیل کوواریانس به منظور بررسی تفاوت گروه­ها در شاخص تعادلی و الکترومایوگرافی عضلات استفاده شد. یافته­ ها نتایج، برتری گروه بازخورد هنجاری مثبت (31/0±45/1M=) نسبت به گروه کنترل (24/1±97/5M=) را در شاخص­های تعادلی (004/0P=) و همسانی عملکردی عضلات راست رانی (007/0P=) و سرینی میانی (04/0P=) در سطوح متغیر دشواری تکلیف نشان داد. نتیجه­ گیری یافته­های پژوهش حاضر نشان داد که بازخورد هنجاری مثبت به عنوان یک پلاسیبو روان­شناختی می­تواند کارکرد انگیزشی مهمی را مستقیما در سطح تغییرات فیزیولوژیکی کنترل تعادل و همسانی عملکرد عضلانی داشته باشد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله الکترومایوگرافی، بازخورد هنجاری، کنترل تعادل، همسانی،

عنوان انگلیسی Effect of Normative Feedback on Balance Control and Consistency of Muscle Function with Variable Task Difficulty
چکیده انگلیسی مقاله The previous research on normative feedback regarding balance control has only focused on psychological indices, and physiological information on the mechanisms of normative feedback on performance in difficult tasks (those involving visual and proprioceptive sensory disturbance), especially balance tasks, is scarce. Thus, the present study was conducted to determine the effects of normative feedback on balance control and the consistency of muscle function during tasks of variable difficulty levels among novice individuals. Materials and Methods: The present study followed a sub-experimental and laboratory based design. A total of 20 participants (mean age = 23.59, SD = 1.30 years) were randomly assigned to positive normative feedback and control groups. The experimental group participated in 160 acquisition trials (16 blocks of 10 trials each) over 4 consecutive days (40 per day). A post-test was performed after the last practice session. Participants in the positive normative feedback group received better information of their own average performance in each block of acquisition. Postural control indices and electrical activity of muscles were measured using the Biodex system and electromyography techniques using Megawin devices, respectively. Mixed ANOVA with repeated measures and covariance tests were run to evaluate between-group differences in the balance index and electromyographic findings. Results: The positive normative feedback group (M = 1.45 ± 0.31) outperformed the control group (M = 5.97 ± 1.24) in terms of the balance index (P = 0.004) and muscle consistency of the rectus femoris (P = 0.007) and gluteus medius (P = 0.04) while performing tasks of various difficulty levels. Conclusion: As a psychological placebo, positive normative feedback acts as functional motivation to directly influence physiological changes in the level of balance control and consistency of muscle function when individuals perform difficult tasks.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله سعید اشرف پور نوایی | ashrafpoor navaee
master of science in motor behavior, shahid beheshti university, tehran, iran
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه شهید بهشتی (Shahid beheshti university)

علیرضا فارسی |
associate professor in motor behavior, shahid beheshti university, tehran, iran
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه شهید بهشتی (Shahid beheshti university)

بهروز عبدلی |
associate professor in motor behavior, shahid beheshti university, tehran, iran
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه شهید بهشتی (Shahid beheshti university)


نشانی اینترنتی http://medrehab.sbmu.ac.ir/article_1100430_d69d2c260b2e66dfa5ad62e9a724ccf5.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/293/article-293-399706.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده 1
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات