طب توانبخشی، جلد ۶، شماره ۱، صفحات ۷۴-۸۲

عنوان فارسی تاثیر اکتیو وستیبولار تراپی بر اختلالات حرکتی کودکان با اختلال نقص توجه-بیش فعالی
چکیده فارسی مقاله مقدمه و اهداف با توجه به اختلالات تعادلی مشهود در کودکان با اختلال نقص توجه-بیش فعالی، در تحقیق حاضر تاثیر اکتیو وستیبولار تراپی بر اختلالات حرکتی این کودکان بررسی شد. مواد و روش­ها در مطالعه تجربی حاضر 38 کودک 7 تا 12 سال با اختلال ADHD نوع ترکیبی با تشخیص روان­پزشک بر اساس ملاک­های DSM-IV-TR، که از لحاظ بهره هوشی (آزمون هوش وکسلر) در سطح نرمال قرار داشتند (90< IQ)، به­طور تصادفی به دو گروه کنترل و آزمون تقسیم و قبل و بعد از مداخله با ابزار اندازه­گیری مجموعه­ی آزمون برونینکس اوزرتسکی با هم مقایسه شدند. برنامه درمانی منتخب شامل تمرینات توانبخشی وستیبولار طبق پروتکل تعیین شده به مدت 2ماه هفته­ای 3جلسه، هر جلسه 30 دقیقه برای گروه آزمون و آموزش­های کلاسیک تحصیلی برای گروه کنترل بود. یافته­ها برنامه وستیبولوتراپی در گروه آزمون تغییرات معناداری در بعضی متغیرهای پژوهش در مقایسه با گروه کنترل ایجاد کرد. تغییرات در گروه آزمون شامل: مهارت­های حرکتی درشت (006/0=P) و تعادل (001/0P
کلیدواژه‌های فارسی مقاله وستیبولار، اختلال نارسایی توجه-بیش‌فعالی، اختلالات حرکتی،

عنوان انگلیسی Effects of Active Vestibulotherapy on Motor Disorders in Children with Attention Deficit Hyperactivity Disorder
چکیده انگلیسی مقاله Backgroundand Aim: Children with Attention Deficit Hyperactivity Disorder (ADHD) display obvious balance and motor disorders. Since the vestibular system has a vital role in balance and motor function, the present study was conducted to study the effects of active vestibular stimulation on motor disorders in children with ADHD. Materials and Methods: A total of 38 children with normal intelligence quotient (above 90), using the Wechsler Intelligence Scale for Children, were diagnosed with ADHD by a psychiatrist based on Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders )DSM(-IV.TR criteria were included in the study. They were 7-12 years old and were selected from Atieh Rehabilitation Center. Participants were randomly assigned into experimental and control groups, and were evaluated before and after the intervention using the Bruininks-Oseretsky Test of Motor Proficiency (BOTMP). Children in the experimental group received vestibular stimulation intervention three times per week; each session lasted for 30 minutes and was based on a defined protocol. The control group participated only in academic education programs. The collected data were analyzed and compared between the two groups. Results: Vestibular stimulation resulted in significant changes in gross motor dexterity (P < 0.006), balance (P < 0.001), visual motor control (P=0.007), and total BOTMP test score (P< 0.006) in the experimental group when compared to those of the control group. Conclusion: Vestibular stimulation was effective in improving balance, gross motor function, and visual-motor control in children with ADHD.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله صدیقه فرخی مقدم | farokhi moghadam
msc, occupational therapy, university of social welfare and rehabilitation sciences, tehran, iran
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی (University of social welfare and rehabilitation sciences)

حجت اله حقگو | hojjat allah
phd in medical neuroscience, associated professor, occupational therapy department, university of social welfare and rehabilitation sciences, tehran, iran
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی (University of social welfare and rehabilitation sciences)

ابراهیم پیشیاره |
phd in cognitive neuroscience, assistant professor, occupational therapy department, university of social welfare and rehabilitation sciences, tehran, iran
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی (University of social welfare and rehabilitation sciences)

سید علی حسینی | seyed ali
phd in occupational therapy, associated professor, occupational therapy department, university of social welfare and rehabilitation sciences, tehran, iran
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی (University of social welfare and rehabilitation sciences)

عنایت الله بخشی |
phd in biostatistics, associated professor, statistics department, university of social welfare and rehabilitation sciences, tehran, iran
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی (University of social welfare and rehabilitation sciences)

نیما رضازاده |
audiologist, phd, university of social welfare and rehabilitation sciences, tehran, iran
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی (University of social welfare and rehabilitation sciences)

رضا رستمی |
chief executive of atieh clinical neuroscience center, tehran, iran, department of psychology, faculty of psychology and educational sciences, university of tehran, tehran, iran
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی (University of social welfare and rehabilitation sciences)

وحید صادقی |
phd in health psychology, assistant professor, department of psychology, faculty of education amp; psychology, shahid beheshti university tehran, iran
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تهران (Tehran university)

یوسف خدابنده لو |
psychologist, department of psychology, faculty of psychology and educational sciences, university of tehran, tehran, iran
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه شهید بهشتی (Shahid beheshti university)


نشانی اینترنتی http://medrehab.sbmu.ac.ir/article_1100269_db106918960b61f428c6c69d529c3628.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/293/article-293-399709.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده 1
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات