نشریه پرستاری ایران، جلد ۳۰، شماره ۱۰۵، صفحات ۱۱-۲۲

عنوان فارسی رابطه ذهن آگاهی و فراهیجان در پیش بینی تنظیم هیجانی- شناختی پرستاران تازه کار
چکیده فارسی مقاله چکیده زمینه و هدف: پرستاران تازه کار تنش زیادی متحمل می‌شوند که می‌تواند آثار ناخوشایندی را در ابعاد فردی و حرفه‌ای بر جای گذارد. هدف این پژوهش بررسی رابطه‌ی ذهن آگاهی و فراهیجان در پیش بینی تنظیم هیجانی- شناختی پرستاران تازه کار بود. روش بررسی: طرح پژوهش حاضر توصیفی و از نوع پژوهش‌های همبستگی می‌باشد. جامعه‌ی آماری شامل کلیه پرستاران شهرستان تبریز می‌باشد. از این جامعه نمونه‌ای به حجم 120 پرستار (60 زن و 60 مرد) به صورت تصادفی خوشه‌ای چند مرحله‌ای انتخاب شدند. برای جمع آوری اطلاعات از پرسشنامه‌ی هیجانی-شناختی ((Emotional Adjustment، پرسشنامه‌ی ذهن آگاهی (Mindfulness) و پرسشنامه‌ی فراهیجان (Meta-Emotion) استفاده شد. داده‌های بدست آمده با استفاده از همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه به روش همزمان مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. برای تحلیل داده‌ها از طریق نرم افزار SPSS نسخه 19 استفاده شد. یافته‌ها: نتایج نشان داد که بین ذهن آگاهی و فراهیجان، بین تنظیم هیجانی– شناختی مثبت و فراهیجان و تنظیم هیجانی– شناختی مثبت و ذهن آگاهی همبستگی مثبت و معنی‌داری وجود دارد (01/0P<). همچنین بین تنظیم هیجانی– شناختی منفی و ذهن آگاهی همبستگی منفی وجود داشت (01/0P<). با در دست داشتن نمرات مؤلفه‌های ذهن آگاهی و فراهیجان پرستاران تازه کار، می‌توان میزان تنظیم هیجانی شناختی آنها را پیش‌بینی کرد (01/0P<). نتیجه‌گیری کلی: باتوجه به نتایج بدست آمده می‌توان با آموزش مهارت‌های ذهن آگاهی و فراهیجان، مهارت تنظیم هیجانی شناختی پرستاران تازه کار را بهبود بخشید تا از طریق آگاهی از هیجانات، از آنها بهتر استفاده کنند و عملکردشان بهبود یابد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله ذهن آگاهی، فراهیجان، تنظیم هیجانی شناختی، پرستاران

عنوان انگلیسی Relationship between Mindfulness and Meta-Emotion on Predicting Emotional Adjustment of Novice Nurses
چکیده انگلیسی مقاله Abstract Background & Aim: New graduate nurses suffer high levels of stress which can lead to unpleasant personal and professional outcomes. The aim of this study was to investigate the role of mindfulness and meta-emotion on predicting Emotional Adjustment in novice nurses. Material & Method: The descriptive-correlative method was used for conducting this research. The Statistical population was consisted of all the nurses in Tabriz. A sample of 120 subjects (60 females and 60 males) was randomly selected, using multistage random cluster. For data collection, Cognitive Emotion Regulation Questionnaire (CERQ), Mindfulness Questionnaire and Meta-emotion Questionnaire was used. The data gathered were analyzed by Pearson correlation and multiple regression, using simultaneous enter method. The data were analyzed by SPSS statistical software (version 21). Results: The Finding indicated that there was a positive relationship between mindfulness and meta-emotion (P< 0/01) and between positive Emotional Adjustment and there was a negative relationship between meta- emotion (P< 0/01) and negative emotional– cognitive regulation and mindfulness (P< 0/01). The results showed that through using the scores from mindfulness and meta-emotion components of novice nurses, we can predict the rate of Emotional Adjustment (P< 0/01). Conclusion: According to the results, novice nurse's cognitive emotion regulation can be improved by teaching mindfulness and meta-emotion skills, and through awareness of the emotions, they can use them efficiently and improve their performance.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Mindfulness, Meta-Emotion, Emotional Adjustment, Nurses

نویسندگان مقاله کریم بابایی نادینلویی | k babaei nadinluye
phd candidate of psychology, department of psychology, university of urmia, urmia, iran. corresponding author tel 989141102838 e-mail k.babaei66@gmail.com
دانشجو دکتری روانشناسی، دانشکده ادبیات و روانشناسی، دانشگاه ارومیه، ارومیه، ایران. ٭نویسنده مسئول شماره تماس 09141102838 k.babayi66@yahoo.come mail
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه ارومیه (Urmia university)

فرزانه میکاییلی منیع | f mikaeli manee


هانا پزشکی | h pezeshki


حسن بافنده | h bafande


حنانه عبدی | h abdi



نشانی اینترنتی http://ijn.iums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1483-2&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/146/article-146-408706.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده پرستاری
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات