نشریه پرستاری ایران، جلد ۲۹، شماره ۱۰۴، صفحات ۳۶-۴۵

عنوان فارسی تأثیر برقراری ارتباط با بیمار با استفاده از مدل پپلائو در رضایت‌مندی بیماران از کیفیت خدمات پرستاری در بخش مراقبت‌های ویژه قلبی
چکیده فارسی مقاله چکیده زمینه و هدف: افزایش رضایت بیماران از کیفیت خدمات پرستاری به برنامه ریزی نیاز دارد. لذا در این مطالعه از مدل پپلائو در جهت برنامه ریزی افزایش رضایت‌مندی بیماران از کیفیت خدمات پرستاری در بخش مراقبت‌های ویژه قلبی استفاده شد.و نتایج مورد بررسی قرار گرفت. روش بررسی: پژوهش حاضر مطالعه‌ی نیمه تجربی بود. جامعه مورد مطالعه شامل بیماران بستری در بخش مراقبت‌های ویژه قلبی بیمارستان علی بن ابیطالب رفسنجان در سال 1394 بودند با استفاده از روش نمونه گیری آسان و غیر تصادفی، در آن 68 بیمار انتخاب شدند و در گروه‌های مداخله (34) و کنترل (34) قرار گرفتند. ابزار مطالعه پرسشنامه استاندارد 21 سؤالی رضایت‌مندی از کیفیت خدمات پرستاری (PSNCQQ) بود. داده‌ها با استفاده از آزمون‌هایChi-squared test ، Mann-Whithney و Fisher و نرم افزار آماری SPSS نسخه 16 تجزیه و تحلیل شدند. یافته‌ها:. نتایج نشان داد رضایت بیماران از کیفیت ارائه خدمات پرستاری پس از اجرای مداخله به طور معنی‌داری (05/0P< ) افزایش یافت. در حیطه‌های دانش و مهارت پرستاری (05/0P< )، اخلاق پرستاری (05/0P<)، ارتباط با بیمار (05/0P< ) و آموزش (05/0P< ) نیز تفاوت معنی‌داری بین گروه مداخله و کنترل وجود داشت. نتیجه‌گیری کلی: می‌توان از مدل پپلائو (Peplau)جهت افزایش رضایت‌مندی بیماران از کیفیت خدمات پرستاری ارائه شده در بخش مراقبت‌های ویژه قلبی استفاده کرد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله پرستار، مراقبت پرستاری، مدل پرستاری رضایت‌مندی بیمار

عنوان انگلیسی The Effect of Communicating with Patients Using Peplau Model on Patients’ Satisfaction with the Provided Nursing Cares at the Cardiac Intensive Care Unit
چکیده انگلیسی مقاله Abstract Background & Aims: Increasing patients’ satisfaction with the quality of nursing services requires planning. Therefore, in the present study, Peplau model was used for planning to increase patients’ satisfaction with the quality of provided nursing services at the cardiac intensive care unit and the results were evaluated. Material & Methods: The present study was a semi- experimental research. Study population included all the patients who were hospitalized at the cardiac intensive care unit of the Ali-Ibn-Abitaleb hospital of Rafsanjan in 2015. Participants were selected through simple non-randomized sampling and were allocated into two groups of intervention (34) and control (34). Data gathering tool was the standard 21- item Patient Satisfaction with Nursing Care Quality Questionnaire (PSNCQQ). Data were analyzed using SPSS 16 and Chi-square test, Mann-Whitney test, and Fisher’s exact test. Results: Results showed that after the intervention, patients’ satisfaction with the quality of provided nursing services was significantly increased (P < 0.05). Also, in the domains of nursing skills and knowledge (P < 0.05), nursing ethics (P < 0.05), communication with patients (P < 0.05) and education (P < 0.05) a significant difference was observed between the intervention and the control group after the intervention. Conclusions: Peplau model could be used to increase patients’ satisfaction with the quality of provided nursing services at the cardiac intensive care units.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Nurse, Nursing Care, Nursing model, Patient Satisfaction

نویسندگان مقاله فاطمه حسینی | f hosieni
ms in community health nurse, geriatric care research center, rafsanjan university of medical sciences, rafsanjan, iran
کارﺷﻨﺎس ارﺷﺪ ﭘﺮﺳﺘﺎری، ﻣﺮﮐﺰ ﺗﺤﻘﯿﻘﺎت ﻣﺮاﻗﺒﺖ ﺳﺎﻟﻤﻨﺪی، داﻧﺸﮕﺎه ﻋﻠﻮم ﭘﺰﺷﮑﯽ رﻓﺴﻨﺠﺎن، رﻓﺴﻨﺠﺎن، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان (Rafsanjan university of medical sciences)

علی راوری | a ravari
assistant prof., geriatric care research center of nursing, faculty of nursing amp;amp; midwifery, rafsanjan university of medical sciences, rafsanjan, iran. corresponding author tel 09131917852 email dr.ravari@rums.ac.ir
استادیار، دکتری پرستاری، مرکز تحقیقات مراقبت سالمندی، دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان، رفسنجان، ایران. نویسنده مسئول شماره تماس 09131917852 emai dr.ravari@rums.ac.ir
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان (Rafsanjan university of medical sciences)

علی اکبری | a akbari
instructor, faculty of nursing and midwifery, rafsanjan university of medical sciences, rafsanjan, iran
ﻣﺮﺑﯽ، ﮐﺎرﺷﻨﺎس ارﺷﺪ ﭘﺮﺳﺘﺎری، ﮔﺮوه داﺧﻠﯽ ﺟﺮاﺣﯽ، داﻧﺸﮕﺎه ﻋﻠﻮم ﭘﺰﺷﮑﯽ رﻓﺴﻨﺠﺎن. رﻓﺴﻨﺠﺎن، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان (Rafsanjan university of medical sciences)


نشانی اینترنتی http://ijn.iums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1511-2&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/146/article-146-408708.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده پرستاری
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات