|
آرشیو توانبخشی، جلد ۱۸، شماره ۲، صفحات ۰-۰
|
|
|
عنوان فارسی |
بررسی روایی و پایایی نسخه فارسی پرسشنامه غربالگری زودهنگام ویژگیهای اوتیسم (ESAT-PV) در کودکان نوپا |
|
چکیده فارسی مقاله |
هدف: اختلال طیف اوتیسم، یکی از اختلالات عصبی رشدی پیچیده است که روز به روز بر میزان شویع آن افزوده میشود. با توجه به مشکلات زیادی که این اختلال برای کودک، خانواده و جامعه به بار میآورد، ضرورت غربالگری و به دنبال آن تشخیص زودهنگام و ارائه مداخلات بهنگام برای این گروه از کودکان از حساسیت ویژهای برخوردار است. با توجه به اینکه در کشورهای مختلف، ابزارهای بسیاری برای غربالگری اختلال طیف اوتیسم طراحی و ساخته شده است، با این وجود در کشور ایران ابزاری برای این مهم ساخته یا هنجار نشده است. یکی از جدیدترین و معتبرترین ابزارهایی که در سالهای اخیر بهمنظور غربالگری صفات اختلال طیف اوتیسم در کودکان نوپا طراحیشده، پرسشنامه غربالگری زودهنگام ویژگیهای اوتیسم (ESAT) است.بر این اساس، هدف پژوهش حاضر بررسی روایی و پایایی نسخه فارسی پرسشنامه غربالگری زودهنگام ویژگیهای اوتیسم (ESAT-PV) در کودکان نوپا است. روشبررسی: پژوهش حاضر یک مطالعه مقطعی از نوع استانداردسازی و اعتبارسنجی است. جامعه آماری پژوهش، کودکان دارای اختلال طیف اوتیسم در شهر اصفهان بودند. نمونه پژوهش، شامل 72 کودک بود که به روش نمونهگیری دردسترس انتخاب شدند. پس از بررسی و محاسبه نسبت روایی محتوایی (CVR) و شاخص روایی محتوایی (CVI)، مشابه سازندگان نسخه اصلی پرسشنامه، از مادران شرکتکننده خواسته شد تا بر اساس ویژگی های کودک خود در سن 14 ماهگی، به سوالات ESAT-PV پاسخ دهند. روایی سازه از نوع همگرا با چکلیست ویرایش شده اوتیسم در کودکان نوپا (M-CHAT) و مقیاس ارزیابی اوتیسم در دوران کودکی (CARS) و با استفاده از ضریب همبستگی اسپیرمن استفاده بود. بهمنظور تحلیل آماری در بررسی روایی ملاکی، از نوع مقایسهی گروههای همتای 1) کودکان دارای اختلال طیف اوتیسم (30 نفر) و 2) کودکان دارای رشد طبیعی (30 نفر)، از آزمون T استفاده شد. پایایی آزمون-بازآزمون (به فاصلهی دو هفته)، بهوسیله اعتبار درونارزیاب (درجهبندی یک ارزیاب در دو زمان مختلف) به روش ضریب همبستگی درون طبقهای (ICC) و همسانی درونی به شیوهی محاسبهی ضریب α کرونباخ صورت گرفت. داده ها با استفاده از SPSS-22 تجزیه و تحلیل شد. یافتهها: حداقل و حداکثر نسبت روایی محتوایی (CVR) برابر با 8/0 و 1 و شاخص روایی محتوایی (CVI) برابر با 91/0 برآورد گردید. میزان همبستگی چکلیست ویرایش شده اوتیسم در کودکان نوپا (M-CHAT) و ESAT-PV برابر با 56/0 و مقیاس ارزیابی اوتیسم در دوران کودکی (CARS) و ESAT-PV برابر با 61/0 بود. همچنین، بین میانگین ESAT-PV در دو گروه کودکان با و بدون اختلال طیف اوتیسم تفاوت معنیداری وجود داشت (001/0 P=- 17/54T= ). ضریب α کرونباخ برای سوالات در دامنه 73/0 الی 77/0 و ضریب α کرونباخ برای کل پرسشنامه برابر با 76/0 می باشد. ضریب همبستگی درون طبقهای (ICC) نیز برای سوالات در دامنه 93/0 الی 77/0 و ICC کل پرسشنامه برابر با 92/0 محاسبه گردید. نتیجهگیری: نتایج این پژوهش نشان داد که نسخه فارسی پرسشنامه غربالگری زودهنگام ویژگیهای اوتیسم (ESAT-PV) از روایی و پایایی قابل قبولی برخوردار است و می تواند به عنوان ابزار بالینی و تحقیقی جهت تشخیص اوتیسم در کودکان نوپا به کار رود. این نتایج از این نقطه نظر که از طریق بررسی و تأیید ویژگی های روان سنجی ESAT-PV، توانست مفاهیم غربالگری زودهنگام اختلال اوتیسم را در جامعه ایرانی عملیاتی کند، حایز اهمیت است. پس از این، پژوهشگران علاقمند می توانند با کاربرد ESAT-PV در گروه های مختلف، به شناسایی و غربالگری اختلال طیف اوتیسم بپردازند. علاوه بر این، متخصصان حوزه توانبخشی، روانشناسان و روانپزشکان پیشنهاد می شود، با غربالگری زودهنگام ویژگی های اختلال طیف اوتیسم در کودکان نوپا و اقدام برای تدوین، اجرا و بررسی نتایج مداخلات بهنگام آموزشی و توانبخشی، زمینه های لازم برای بهبود این گروه از کودکان را فراهم آورند و بدین طریق، در راه کاهش هزینه های خانواده و جامعه مفید واقع شوند. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
|
|
عنوان انگلیسی |
Investigating Validity and Reliability of the Early Screening for Autistic Traits-Persian Version (ESAT-PV) in Toddlers |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Aim: Autism Spectrum Disorder (ASD) is a complex neurodevelopmental disorders that increase in the degree of prevalence day by day. Due to the many problems that the disorder brings for children, families and society, early screening and following that, early diagnose and preparing early intervention for this group of children have an especial importance. Given that in different countries, many tools have been designed to screen for autism spectrum disorder, however, in Iran, has not made or standardization any tool for this important job. One of the newest and most reliable tools that in recent years designed to screen traits of autism spectrum disorders in toddlers is the Early Screening for Autistic Traits (ESAT). Accordingly, the aim of the present study is to investigate validity and reliability of the Early Screening for Autistic Traits-Persian Version (ESAT-PV) in toddlers. Method: This research is a cross-sectional study that was conducted in order to standardization and validation. The population of the research included all children with ASD in the City of Isfahan. The sample included 72 toddlers selected using the convenience sampling method. After investigating and calculating the content validity ratio (CVR) and content validity index (CVI), similar to the developers of the main version of the questionnaire, mothers participating in the study were asked to answer questions of the ESAT-PV based on characteristics of their own children at the age of 14 months. The construct validity of was convergent and it was with the Modified Checklist for Autism in Toddlers (M-CHAT) and the Childhood Autism Rating Scale (CARS) and using the Spearman correlation coefficient. Criterion validity was in the form of comparison of children with and without ASD. To determine the internal consistency of the scale, Cronbach's alpha coefficient and to determine its test-retest reliability, the Intraclass Correlation Coefficient (ICC) were employed. The data were analyzed using the SPSS-22. Findings: the maximum and minimum of the CVER were estimated as 1 and 0.8 and those of the CVI as 0.91. The correlation coefficient of Modified Checklist for Autism in Toddlers (M-CHAT) and ESAT-PV was 0.56 and that of Childhood Autism Rating Scale (CARS) and ESAT-PV was 0.61. In addition, there was a significant difference between the mean scores of the ESAT-PV in the two groups of children with or without ASD (t=54.17 p=0.001). Cronbach's α coefficient was in the range of 0.73 to 0.77 for questions and Cronbach's coefficient α for the total scale was 0.76. Intraclass Correlation Coefficient (ICC) was in the range of 0.93 to 0.77 for questions and ICC for the total scale was 0.92. Conclusion: the results of the present study indicate that the ESAT-PV enjoys acceptable validity and reliability and can be applied as a clinical and research instrument for screening autism in toddlers. These results is important because through the investigating and approval psychometric properties of ESAT-PV, operation the concepts of early screening for autism in Iranian society. After this, researchers interested can use ESAT-PV in different groups and identification and screening of autism spectrum disorder. In addition, recommend to rehabilitation experts, psychologists and psychiatrists, with early screening characteristics of autism spectrum disorders in toddlers and acting for the development, implementation and evaluation of the results of early educational and rehabilitation interventions, and thus, be useful in reducing the cost of family and community. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
|
|
نویسندگان مقاله |
ناهید وکیلی زاده | nahid vakilizadeh hezar jarib st. university of isfahan. اصفهان-میدان آزادی-خیابان هزار جریب- دانشگاه اصفهان- دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی. سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه اصفهان (Isfahan university)
احمد عابدی | ahmad abedi hezar jarib st. university of isfahan. اصفهان-میدان آزادی-خیابان هزار جریب- دانشگاه اصفهان- دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی. سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه اصفهان (Isfahan university)
علیرضا محسنی اژیه | alireza mohseni ezhiyeh hezar jarib st. university of isfahan. اصفهان-میدان آزادی-خیابان هزار جریب- دانشگاه اصفهان- دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی. سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه اصفهان (Isfahan university)
|
|
نشانی اینترنتی |
http://rehabilitationj.uswr.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-2007-2&slc_lang=fa&sid=fa |
فایل مقاله |
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/34/article-34-416987.doc |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
روانشناسی کودکان استثنایی |
نوع مقاله منتشر شده |
پژوهشی |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|