آرشیو توانبخشی، جلد ۱۸، شماره ۲، صفحات ۱۳۸-۱۴۹

عنوان فارسی پیش‌بینی همدلی ادراک‌شده بر اساس طرح‌واره‌های هیجانی و تاب‌آوری در مادران دارای فرزند کم‌توان جسمی‌حرکتی
چکیده فارسی مقاله هدف کم‌توانی به عنوان آسیبی که یک یا بیش از یکی از فعالیت‌های عمده زندگی فرد را محدود می‌کند، موجب پریشانی روانی و افسردگی در این افراد می‌شود. این امر برای خانواده‌ها نیز مشکلاتی را به همراه دارد؛ به‌طوری‌که خانواده‌های دارای کودک کم‌توان از نظر اجتماعی منزوی هستند و سلامت روانی و خلقیات آن‌ها در سطح پایینی قرار دارد. در این میان مادران دارای فرزند کم‌توان به دلیل اینکه وقت بیشتری را با کودک صرف می‌کنند، سازش‌یافتگی و سلامت جسمی و روانی آن‌ها بیشتر در معرض تهدید قرار می‌گیرد و بیشتر بر حسب مسائل هیجانی و روابط خانوادگی و خارج از خانواده واکنش نشان می‌دهند. بر همین مبنا پژوهش حاضر با هدف پیش‌بینی همدلی ادراک‌شده بر اساس طرح‌واره‌های هیجانی و تاب‌آوری در مادران دارای فرزند کم‌توان انجام گرفت. روش بررسی پژوهش حاضر از نوع توصیفی بود و به روش همبستگی انجام شد. جامعه آماری پژوهش شامل تمام مادران دارای فرزند کم‌توان جسمی‌حرکتی در سال تحصیلی 95-1394 در سطح شهر تهران بودند که به روش نمونه‌گیری هدفمند، 120 نفر به عنوان نمونه پژوهش انتخاب شدند؛ به این ترتیب که از مناطق چندگانه شهر تهران، مناطق دو و چهار و شانزده انتخاب شدند و با مراجعه به آموزشگاه‌های معلولان جسمی‌حرکتی، پرسش‌نامه‌‌های مدنظر به دانش‌آموزان داده شد. برای ارزیابی مهارت‌های ارتباطی، کیفیت روابط انسانی و تبحر و مهارت پزشکی از پرسش‌نامه ادراک بیمار از همدلی پزشک جفرسون استفاده شد. همچنین به منظور اندازه‌گیری قدرت مقابله با فشار و تنش از مقیاس تاب‌آوری کانر و دیویدسون و برای تعیین باورها و نگرش‌ها نسبت به هیجان در افراد از مقیاس طرح‌واره‌های هیجانی لیهی استفاده شد که در سال 2002 لیهی آن را بر مبنای مدل طرح‌واره هیجانی خود برای سنجش 14 بُعد طرح‌واره تدوین کرده بود. یافته‌ها برای تحلیل یافته‌ها با توجه به برقراری شرط برابری واریانس‌ها با آزمون لون (P≥0/05) و طبیعی‌بودن توزیع داده‌ها با آزمون شاپیروویلک (P≥0/05) از آزمون‌های چندمتغیره استفاده شد. با توجه به اینکه تحقیق از نوع رابطه‌ای و پیش‌بینی بود، از آزمون همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه به روش Enter با استفاده از نسخه 23 نیز استفاده شد. نتایج حاصل از همبستگی پیرسون نشان داد در مادران دارای فرزند کم‌توان جسمی‌حرکتی، طرح‌واره‌های هیجانی اعتباریابی، ارزش‌های برتر، دوام و اتفاق‌نظر با همدلی ادراک‌شده رابطه مثبت و معنی‌داری دارند (P< 0/001). همچنین در این مادران، تاب‌آوری با همدلی ادراک‌شده رابطه مثبت و معنی‌داری دارد (P< 0/02). نتایج تحلیل رگرسیون برای پیش‌بینی همدلی ادراک‌شده بر اساس تاب‌آوری و طرح‌واره‌های هیجانی نشان داد واریانس مشترک طرح‌واره‌های هیجانی و تاب‌آوری با همدلی ادراک‌شده 46/0 است که این نتیجه به معنای آن است طرح‌واره‌های هیجانی و تاب‌آوری با هم 46/0 از پیش‌بینی همدلی ادراک‌شده را بین مادران دارای فرزند کم‌توان پیش‌بینی می‌کنند. تحلیل رگرسیون به روش enter بیانگر این بود که طرح‌واره‌های هیجانی اعتباریابی و داشتن ارزش‌های برتر و همچنین متغیر تاب‌آوری ضرایب تأثیر معنی‌داری برای پیش‌بینی همدلی ادراک‌شده در مادران دارای فرزند معلول دارند. دیگر طرح‌واره‌های هیجانی ضریب تأثیر معنی‌داری برای پیش‌بینی همدلی ادراک‌شده در مادران دارای فرزند معلول ندارند. نتیجه‌گیری با توجه به یافته‌های پژوهش می‌توان نتیجه گرفت تاب‌آوری بالا و داشتن طرح‌واره‌های هیجانی مثبت مانند داشتن ارزش‌های برتر و اعتباریابی، پیش‌بینی‌کننده همدلی ادراک‌شده در مادران دارای فرزند کم‌توان هستند؛ بدین معنی که هر چه مادران دارای فرزند کم‌توان در برخورد با شرایطی که در آن قرار گرفته‌اند تاب‌آوری بیشتری داشته باشند و چنین موقعیتی را به صورت مثبتی ارزیابی و تفسیر کنند، قادرند به طور مؤثرتری با محیط پیرامون خود ارتباط برقرار کنند. در همین راستا همدلی ادراک‌شده یکی از عواملی است که تأثیر بسزایی در رشد روابط بین‌شخصی دارد و بیانگر سلامت روانی شخص است و می‌توان با متغیرهای تاب‌آوری و طرح‌واره‌های هیجانی آن را پیش‌بینی کرد. به این ترتیب مداخلات درمانی نیز با توجه به این دو متغیر برای آن صورت پذیرد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Prediction of Perceived Empathy Based on Emotional Schemas and Resilience in Mothers with Physically-Disabled Children
چکیده انگلیسی مقاله Objective Disability is a form of damage that limits one or more major life activities of an individual. It is also associated with psychological distress and depression in these individuals, which in turn also cause problems for the concerned families. Consequently, families with disabled children are socially isolated and experience a low-level of mental health and mood. As mothers of disabled children spend more time with them, their adjustment and physical and mental health are more threatened. They are more sensitive to emotional issues and family relationships outside the family. Thus, the present study was conducted to predict the perceived empathy based on emotional schemas and resilience in mothers with disabled children. Materials & Methods This study is a descriptive one, and the statistical population consisted of all mothers with motor-physically disabled children. This study was conducted in 2015-2016 academic year in the city of Tehran. Through purposeful sampling method, 120 samples were selected. Thus among the multiple areas in Tehran, areas 2, 4 and 16 were selected and by referring to special schools with physical-motor disabilities, questionnaires were given to the students. To collect information, Jefferson Scale of Patient's Perceptions of Physician Empathy Questionnaire (jspppe) was used to assess communication skills, human relations, quality, and expertise and medical skills. Connor-Davidson Resilience Scale was designed to measure the strength to cope with stress, and Emotional Schema Scale Lee Hee (LESS) that is used to determine beliefs and attitudes toward emotion in individuals were developed in 2002 by Lee Hee. Based on emotional schema, these two scales were used to measure 14 schema dimensions. Results Based on the analysis of results and with respect to the establishment of conditions for equality of variances with Levene's test (P≥0.05) and normal distribution of data with Shapiro test (P≥0.05), parametric tests were used. Given that research has predicted the relationship, the Pearson correlation test and multiple regressions by Enter method were used by using SPSS 23. The results of Pearson correlation showed that domains of emotional validation, superior values, stability, and consensus showed a significant positive correlation with perceived empathy of mothers having children with physical-motor disabilities (P< 0.001). It was also found that resiliency has a positive and significant relationship with perceived empathy in mothers with children having physical-motor disabilities (P< 0.02). Multiple regression analysis showed the shared variance emotional schemas and resiliency with perceived empathy is 0.46. The main findings of regression analysis, via the enter method, showed that the emotional schema validation, having superior values and resiliency factors have a significant effect in the prediction of perceived empathy of mothers of children with disabilities. Other emotional schemas are not significant impact factors in the prediction of perceived sympathy of mothers with disabled children. Conclusion According to the results, the high resiliency and a positive emotional schemas such as having superior values and validation are predictors of perceived empathy in the mothers of disabled children. This means that the mothers of children with disabilities in dealing with situations when they have more resiliency and and interpret them as positive, are able to communicate more effectively with their surroundings.In this regard, one of the factors is perceived empathy that has a significant impact on the development of personal relationships between individuals and reflects the person's mental health. In addition, it can be used with resiliency and emotional schemas, so therapeutic intervention is implimented with respect to these two variables.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله دانا محمد امین زاده | dana mohammad aminzadeh
department of counseling, faculty of psychology and educational sciences, allameh tabataba’i university, tehran, iran.
گروه مشاوره، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران.
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علامه طباطبایی (Allameh tabatabaii university)

سمیه کاظمیان | somaye kazemian
department of counseling, faculty of psychology and educational sciences, allameh tabataba’i university, tehran, iran.
تهران، دانشگاه علامه طباطبایی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، گروه مشاوره.
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علامه طباطبایی (Allameh tabatabaii university)

معصومه اسمعیلی | masoumeh esmaeily
department of counseling, faculty of psychology and educational sciences, allameh tabataba’i university, tehran, iran.
گروه مشاوره، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران.
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علامه طباطبایی (Allameh tabatabaii university)

یوسف اسمری | yousef asmari
department of educational psychology, faculty of psychology and educational sciences, allameh tabataba’i university, tehran, iran.
گروه روانشناسی تربیتی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران.
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علامه طباطبایی (Allameh tabatabaii university)


نشانی اینترنتی http://rehabilitationj.uswr.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-2272-1&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/34/article-34-418815.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده روانشناسی کودکان استثنایی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات