|
روانپزشکی و روانشناسی بالینی ایران، جلد ۲۳، شماره ۲، صفحات ۱۳۶-۱۴۷
|
|
|
عنوان فارسی |
مقایسه اثربخشی دو درمان شناختی رفتاری و تعاملی مادر-کودک بر میزان اضطراب کودکان دارای مادر تحت درمان متادون |
|
چکیده فارسی مقاله |
اهداف اضطراب از رایجترین اختلالات دوران کودکی به شمار میآید. الگوهای تعاملی جدید نقش بسزایی در درمان کودک مضطرب ایفا میکند. پژوهش حاضر با هدف ارزیابی میزان اثربخشی دو روش درمان شناختیرفتاری مبتنی بر کودک و رویکرد تعاملی مادر کودک بر شاخص اضطراب کودکان دارای مادر تحت درمان متادون صورت پذیرفت. مواد و روش ها بدین منظور و در قالب طرح نیمهآزمایشی با پیشآزمون، پسآزمون و پیگیری ششماهه از میان خانوادههای دو والد دارای مادر تحت درمان متادون مراجعهکننده به دو کلینیک درمان متادون در تهران، هفتاد و پنج مادر و کودک به گونهای هدفمند انتخاب شدند و به طور تصادفی در سه گروه درمان شناختیرفتاری کودک، درمان تعاملی مادر کودک و گروه کنترل قرار گرفتند. این درمانها به مدت هشت جلسه هفتگی به دو گروه آزمایش ارائه شد و گروه کنترل در لیست انتظار قرار گرفت. سطح اضطراب کودکان در سه مرحله پیشآزمون، پسآزمون و پیگیری با مقیاس اضطراب اسپنس ارزیابی شد و دادههای حاصل با استفاده از نرمافزار SPSS نسخه 19 و به کمک آزمونهای کای اسکوئر، تی مستقل و تحلیل واریانس با اندازهگیری مکرر تجزیهوتحلیل شد. یافتهها نتایج نشان داد هر دو درمان مذکور در پسآزمون نسبت به گروه کنترل اثربخشی معناداری بر شاخص اضطراب اعمال کردند (0/001>P)، اما بین اثربخشی دو درمان مذکور تفاوت معناداری مشاهده نشد (0/65). همچنین اثربخشی درمانهای مذکور تا مرحله پیگیری حفظ نشد (0/05). نتیجه گیری یافتههای مذکور گویای سودمندی درمانهای شناختیرفتاری بر نشانگان اضطراب در کودکان است. این یافتهها ضمن یاریرساندن در تبیین سببشناسی نشانگان اضطراب در کودکان، میتواند در طرحریزی مداخلات پیشگیرانه امیدبخش باشد؛ هر چند مطالعات کنترلشده بیشتری در این زمینه نیاز است. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
درمان شناختیرفتاری، درمان تعاملی، درمان نگهدارنده متادون |
|
عنوان انگلیسی |
Comparison of the Effectiveness of Two Cognitive-Behavioral and Mother-Child Interactive Therapies on Anxiety of Children With Under-Methadone Treatment Mother |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Objectives Anxiety is one of the most common disorders in childhood. Some of the treatment approaches in clinical psychology determined the treatment of the anxiety symptoms in the interactional field, and others defined it in cognitive framework. The present study aimed to evaluate the effect of cognitive behavioral treatment based on anxiety prevention program with parent-child interaction therapy on the anxiety index of pre-school children with parents under methadone maintenance therapy. Methods This study is based on the combined design of pre-test, post-test and follow-up for six months. It included mothers under methadone maintenance therapy who were referred to two methadone treatment clinics in Tehran. Seventy-five mothers and children were randomly selected and grouped into three groups of cognitive-behavioral therapy, parent-child interaction therapy, and control group (n=25 each group). The treatment protocols were provided in two groups for eight sessions in two weeks, and control group was set in waiting list. The anxiety level of the children was evaluated in three stages of pre-test, post-test and follow-up by Spence Anxiety Scale (responding rate=91%), and data were analyzed using the chi-square, Independent Sample t-test and ANOVA with repeated measure. Results The results of the study showed that both types of treatment had a significant effect on the anxiety index compared to the control group (P< 0.01). However, there was no significant difference in the efficiency of both treatments (P>0.65). Conclusion The findings of the study can be helpful in explaining the causes of the anxiety index in children and planning the preventive interventions. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
|
|
نویسندگان مقاله |
بیژن پیرنیا | bijan pirnia department of psychology, faculty of humanities, university of science and culture, tehran, iran گروه روان شناسی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه علم و فرهنگ، تهران، ایران سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علم و فرهنگ (University of science and culture)
سید کاظم رسول زاده طباطبایی | seyyed kazem rasoulzadeh tabatabaei department of psychology, school of humanities, tarbiat modares university, tehran, iran دانشکده علوم انسانی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تربیت مدرس (Tarbiat modares university)
علیرضا پیرخایفی | alireza pirkhaefi department of psychology, faculty of psychology and medical science, garmsar branch, islamic azad university, garmsar, iran. گروه روانشناسی، دانشکده روانشناسی و علوم پزشکی، واحد گرمسار، دانشگاه آزاد اسلامی، گرمسار، ایران سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه آزاد اسلامی گرمسار (Islamic azad university of garmsar)
علی اکبر سلیمانی | aliakbar soleimani department of psychology, faculty of humanities, university of science and culture, tehran, iran. گروه روان شناسی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه علم و فرهنگ، تهران، ایران سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علم و فرهنگ (University of science and culture)
|
|
نشانی اینترنتی |
http://ijpcp.iums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-2162-4&slc_lang=fa&sid=en |
فایل مقاله |
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/21/article-21-429433.pdf |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
عمومی |
نوع مقاله منتشر شده |
پژوهشی اصیل |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|