|
مجله دانشگاه علوم پزشکی قم، جلد ۱۱، شماره ۷، صفحات ۲۱-۲۹
|
|
|
عنوان فارسی |
تأثیر سرعتهای مختلف تصویرسازی ذهنی بر عملکرد حرکتی: بررسی نقش نورونهای آینهای |
|
چکیده فارسی مقاله |
زمینه و هدف: تصویرسازی، فرآیندی شناختی است که نقش مهمی در برنامهریزی و اجرای حرکات دارد و میتواند بهعنوان ابزاری برای یادگیری مهارتهای حرکتی، بازآموزی حرکات و نیز موارد بالینی به کار رود. هدف از انجام پژوهش حاضر تأثیر سرعتهای مختلف تصویرسازی ذهنی بر عملکرد حرکتی و بررسی نقش نورونهای آینهای میباشد. روش بررسی: این پژوهش بهصورت نیمهتجربی با استفاده از طرح پیشآزمون - پسآزمون انجام شد. 40 نفر از دانشجویان دختر (با میانگین سنی 12/1±22 سال) به روش نمونهگیری هدفمند، انتخاب و در چهار گروه (تصویرسازی با سرعت زیاد، تصویرسازی با سرعت برابر، تصویرسازی با سرعت آهسته و کنترل) قرار گرفتند. پس از اجرای دریبل بسکتبال در پیشآزمون، آزمودنیها به مدت 4 روز متوالی به تصویرسازی پرداختند، سپس اجرای واقعی دریبل به عمل آمد. در پایان، امواج مغزی شرکتکنندگان در هنگام تصویرسازی، و واکنش نورونهای آینهای از طریق دستگاه الکتروانسفالوگرافی ثبت گردید. دادهها با استفاده از تحلیل واریانس درونگروهی تجزیه و تحلیل شدند. سطح معنیداری، 5% در نظر گرفته شد. یافتهها: همه گروههای تصویرسازی در اجرای خود پیشرفت داشتند (05/0>p). با توجه به اندازه اثر؛ گروه تصویرسازی آهسته و برابر، عملکرد بهتری را نسبت به گروه تصویرسازی سریع نشان دادند. همچنین مشخص گردید نورونهای آینهای در گروه تصویرسازی آهسته، فعالیت بیشتری دارند. نتیجهگیری: نتایج این مطالعه نشان داد نورونهای آینهای موجود در قشر پیشحرکتی بهعنوان یک مکانیسم عصبی بسیار مهم در الگوی فعالیت مغزی میباشد که باعث اثربخشی تصویرسازی در بهبود مهارتهای حرکتی میشود. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
|
|
عنوان انگلیسی |
Effect of Different Mental Imagery Speeds on the Motor Performance: Investigation of the Role of Mirror Neurons |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Background and Objectives: Imagery is a cognitive process playing a vital role in the programming and execution of movements and can be used as a tool for learning motor skills, retraining movements, and also clinical applications. The purpose of this study was to investigate the effect of different mental imagery speeds on motor performance and to evaluate the role of the mirror neurons. Methods: This research was carried out as a semi-experimental study using pretest-posttest design. Forty female students (mean age, 22±1.12), were selected by purposeful sampling and assigned to four groups (fast-speed, equal-speed, low-speed imagery, and control). Following the basketball dribble function in pretests, the subjects performed imagery for 4 consecutive days, then, they were tested for real dribble function. In the end, the brain waves of the participants were recorded during the imagery, and the mirror neuron response were recorded using an electroencephalography system. The data were analyzed using intragroup analysis of variance. The significant level was considered 5%. Results: All the imagery groups progressed in their performance (p≤0.05). In terms of the size effect, the low-speed and equal-speed imagery groups showed better performance compared to the fast-speed imagery group. Additionally, it was revealed that mirror neurons had higher function in the low-speed imagery group. Conclusion: The results of this study showed that mirror neurons within the premotor cortex are an important neural mechanism in the brain activity pattern, which causes the effectiveness of imagery in the improvement of motor skills. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
|
|
نویسندگان مقاله |
سجاد پارسایی | sajad parsaei 1department of sport psychology, faculty of physical education, shahid chamran university, ahvaz, iran. اهواز سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه شهید چمران (Shahid chamran university)
ناهید شتاب بوشهری | nahid shetabboushehri 1department of sport psychology, faculty of physical education, shahid chamran university, ahvaz, iran. 1گروه روانشناسی ورزش، دانشکده تربیت بدنی، دانشگاه شهید چمران، اهواز، ایران. سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه شهید چمران (Shahid chamran university)
معصومه شجاعی | masoumeh shojaei department of motor behavior, faculty of physical education, alzahra university, tehran, iran. تهران سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه الزهرا (Alzahra university)
رسول عابدان زاده | rasoo l abedanzadeh 1department of sport psychology, faculty of physical education, shahid chamran university, ahvaz, iran. 1گروه روانشناسی ورزش، دانشکده تربیت بدنی، دانشگاه شهید چمران، اهواز، ایران. سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه شهید چمران (Shahid chamran university)
|
|
نشانی اینترنتی |
http://journal.muq.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-422-1&slc_lang=fa&sid=fa |
فایل مقاله |
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/70/article-70-429552.pdf |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
روانشناسی |
نوع مقاله منتشر شده |
مقاله پژوهشی |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|