مجله دانشگاه علوم پزشکی قم، جلد ۱۱، شماره ۷، صفحات ۹۰-۹۷

عنوان فارسی میزان علاقه‌مندی به پژوهش در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی قم، سال ۱۳۹۵
چکیده فارسی مقاله زمینه و هدف: پژوهش از عوامل مهم در توسعه و پیشرفت جوامع بوده و علاقه‌مندی به فعالیت‌های پژوهشی نیز بر گرایش به انجام فعالیت در این زمینه مؤثر است. مطالعه حاضر با هدف تعیین میزان علاقه‌مندی به پژوهش در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی قم انجام شد. روش بررسی: در این مطالعه مقطعی، 343 دانشجو به‌صورت تصادفی انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده‌ها، پرسشنامه علاقه‌مندی به پژوهش بی‌اسچک و بی‌شاب بود. داده‌ها با استفاده از آزمون تی مستقل و ضریب همبستگی پیرسون تحلیل شدند. سطح معنی‌داری، 05/0 در نظر گرفته شد. یافته‌ها: میانگین نمره کل علاقه‌مندی به پژوهش، 49/13±73/51 به دست آمد. بیشترین میزان علاقه‌مندی دانشجویان به طراحی یک پژوهش، اجرای یک طرح پژوهشی و یا همکاری در انجام آن بود و از سوی دیگر، میزان علاقه‌مندی در زمینه تحلیل آماری داده‌ها، ارائه گزارش کامل از تحلیل داده‌‌ها و شرکت در دوره‌های آموزشی تحلیل آماری؛ در سطح پایینی قرار داشت. نتیجه‌گیری: نتایج این مطالعه نشان داد به‌طورکلی میزان علاقه‌مندی به پژوهش در بین دانشجویان، در حد متوسط است. بنابراین، برنامه‌ریزی و ارائه راهکارهای عملی برای تقویت نقاط ضعف دانشجویان، ضروری به‌نظر می‌رسد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله پژوهش، دانشجویان پزشکی، قم، ایران.

عنوان انگلیسی The Amount of Research Interest in the Students of Qom University of Medical Sciences in 2016 (Iran)
چکیده انگلیسی مقاله Background and Objectives: Research is one of the important factors in the development of communities and interest in research activities is effective in the tendency to carry out activities in this field. The current study aimed to determine the amount of research interest in the students of Qom University of Medical Sciences. Methods: In this cross-sectional study, 343 students were selected randomly. Data collection tool was Bishop & Bieschke research interest questionnaire. Data were analyzed using independent t- and Pearson correlation coefficient tests. The significance level was considered 0.05. Results: The mean total score of research interest was obtained 51.73±13.49. The highest level of students’ interest was in designing a research, implementing a research project and cooperation in its implementation, on the other hand, the amount of interest in the field of data statistical analysis, providing a complete report of data analysis, and participating in statistical analysis training courses was at a low level. Conclusion: The findings of this study revealed that generally the amount of research interest among the students was moderate. Therefore, Planning and providing practical strategies to strengthen students’ weaknesses, seems to be necessary.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Research, Medical students, Qom, Iran.

نویسندگان مقاله حمید آسایش | hamid asayesh
1faculty of paramedical sciences, qom university of medical sciences, qom, iran.
1دانشکده پیراپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی قم، قم، ایران.
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی قم (Qom university of medical sciences)

فاطمه شریفی فرد | fatemeh sharififard
1faculty of paramedical sciences, qom university of medical sciences, qom, iran.
1دانشکده پیراپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی قم، قم، ایران.
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی قم (Qom university of medical sciences)

زهرا طاهری خرامه | zahra taheri kharameh
faculty of health, hamadan university of medical sciences, hamadan, iran.
دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی همدان، همدان، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی همدان (Hamadan university of medical sciences)

مهسا حاجی محمدحسینی | mahsa haji mohammad hosseini
1faculty of paramedical sciences, qom university of medical sciences, qom, iran.
دانشکده پیراپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی قم، قم، ایران.
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی قم (Qom university of medical sciences)

محمدرضا سپه وندی | mohammad reza sepahvandi
1faculty of paramedical sciences, qom university of medical sciences, qom, iran.
دانشکده پیراپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی قم، قم، ایران.
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی قم (Qom university of medical sciences)


نشانی اینترنتی http://journal.muq.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-217-3&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/70/article-70-429560.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده آموزش پزشکی
نوع مقاله منتشر شده مقاله پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات