آرشیو توانبخشی، جلد ۸، شماره Special Issue: Rehabilitation in Psychotic Disorders & Diseases، صفحات ۴۰-۵۲

عنوان فارسی تعیین اثربخشی نوروفیدبک بر عملکرد هوشی کودکان مبتلا به اختلال بیش‌فعالی/نقص توجه
چکیده فارسی مقاله هدف: این پژوهش به منظور بررسی اثربخشی روش نوروفیدبک و مقایسه آن با ریتالین و درمان ترکیبی نوروفیدبک و ریتالین توأم در کاهش علائم اختلال بیش‌فعالی / کمبود توجه انجام شده، یعنی اثربخشی این روشهای درمانی را بر افزایش نمرات هوشی آزمودنیها مد نظر قرار داده است. روش بررسی: در این پژوهش شبه تجربی که به شکل (Case series) انجام شد، تعداد 16 نفر آزمودنی مبتلا به اختلال بیش‌فعالی – کمبود توجه نوع مرکب که به صورت هدفمند انتخاب شده بودند، در 4 گروه مختلف به مدت 10 هفته تحت درمان با هر یک از سه رویکرد فوق قرارگرفتند. گروه چهارم هیچ درمانی نگرفتند. یافته‌ها: نتایج نشان داد که درمان ترکیبی نوروفیدبک و ریتالین در هر 4 آزمودنی موجب افزایش هوشبهر شده است. درمان با ریتالین به تنهایی نیز در هر 4 آزمودنی موجب افزایش نمرات هوشی گردید، اما این میزان در برخی موارد خیلی قابل توجه نبود. روش درمانی نوروفیدبک نیز در 3 نفر از آزمودنیها موجب افزایش نمره هوشبهر گردید. در گروه چهارم تغییراتی حاصل نشد. نتیجه‌گیری: اثربخشی درمان ترکیبی نوروفیدبک و ریتالین در افزایش نمرات کودکان مبتلا به اختلال بیش‌فعالی/نقص توجه در آزمون هوشی تجدید نظر شده وکسلر کودکان بیشتر از هریک از دو روش دیگر به تنهایی است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Neurofeedback Specification Efficacy on Intelligent Performance of Attention Deficit/Hyperactivity Disorder Children
چکیده انگلیسی مقاله Objective: The purpose of this research was to compare the efficacy of Neurofeedback, Ritalin and Combined therapy in reducing ADHD symptoms. The efficacy of such methods measured by testing increasing intelligent scores of the participants. Materials & Methods: In this quase-experimental research, as case series, 16 participating children with mixed ADHD, that were selected as a purposeful manner, were treated into above approaches within four groups for ten weeks. The fourth group was not treated. Results: The findings shown that the increasing of Intelligence Quotient (IQ) was caused by the combined treatment of Neurofeedback and Ritalin in every four group participants. Treatment by Ritalin alone caused increasing the intelligent scores, but it in some cases it was not considerable. Treatment method of Neurofeedback also caused increasing the score of IQ in three group participants. There was no change in the fourth group. Conclusion: Efficacy of mixed therapy of Neurofeedback and Ritalin had increased the scores of children with ADHD in the intelligent as revised test of WISC-R shown in compare to the two other methods.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله حمید یعقوبی | hamid yaghoubi
department of psychology, faculty of humanities, shahed university, tehran, iran.
گروه روانشناسی، دانشکده علووم انسانی، دانشگاه شاهد، تهران، ایران.
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه شاهد (Shahed university)

علی رضا جزایری | ali reza jazayeri


کتایون خوشابی | katayoun khoushabi


بهروز دولتشاهی | behrouz dolatshahi


زهرا نیکنام | zahra niknam



نشانی اینترنتی http://rehabilitationj.uswr.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-128&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/34/article-34-445734.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده عمومی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات