آرشیو توانبخشی، جلد ۸، شماره Special Issue: Rehabilitation in Psychotic Disorders & Diseases، صفحات ۷۱-۷۶

عنوان فارسی بررسی نقش آموزش مهارت‌های ارتباطی و حل مسئله اجتماعی بر عزت نفس و هوش‌بهر دانش‌آموزان
چکیده فارسی مقاله هدف: هدف از این پژوهش بررسی نقش آموزش مهارتهای ارتباطی و حل مسئله اجتماعی بر عزت نفس و هوشبهر دانش‌آموزان مقطع سوم دبستان است. روش بررسی: برای انجام این مطالعه، روش تجربی پیش‌آزمون- پس‌آزمون انتخاب شد. چهل و هشت دانش‌آموز سوم ابتدایی به طور تصادفی به دو گروه مورد و شاهد تقسیم شدند. گروه مورد طی برنامه مهارتهای ارتباطی و حل مسئله به مدت 15 جلسه تحت آموزش قرار گرفتند. برای جمع آوری داده‌ها از پرسشنامه‌های هوش‌آزمای بازنگری شده وکسلر کودکان و اعتمادبه نفس پاپ و مک‌هیل استفاده گردید. در تحلیل داده‌ها، آزمون‌ تی به کار گرفته شد. یافته‌ها: تحلیل‌آماری پیش‌آزمون و پس‌آزمون نشان داد که آموزش به طور معنی‌داری نمرات هوش را در میان گروه مورد بهبود بخشیده است (P< 0/05). تحلیل‌ آماری همچنین از بهبود معنی‌دار اعتماد به نفس در این گروه حکایت داشت. نتیجه‌گیری: یافته‌ها، بیانگر نقش و اثر مثبت آموزش مهارت‌های ارتباطی و حل مسئله اجتماعی بر اعتماد به نفس و هوشبهر می‌باشد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی The Role of Communication Skills and Social Problem Solving Training on Self-Esteem and IQ in Third Grade Students
چکیده انگلیسی مقاله Objective: The purpose of this study is to evaluate the role of communication skills and social problem solving training on self- esteem and Intelligence Quotient (IQ), in third grade students. Materials & Methods: A pre test and post test experimental design were chosen in this study. Forty eight, third grade students were randomly selected and divided into case and control groups. The intervention group was trained through a communication and social problem solving skills program for 15 sessions. The WISC-R and Pope and McHale self-esteem questionnaire were used obtaining for data collection. T-test was utilized for data analysis. Results: The statistical analysis of the pretest and post-test scores revealed that the training did significantly improve IQ and self-esteem scores among the case study group (P< 0.05). Conclusion: The finding indicates a positive relationship between communication and social problem solving skills with self esteem and IQ.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله مریم محمودی راد | maryam mahmoudi raad
department of psychiatry, university of welfare and rehabilitation sciences, tehran, iran.
گروه روانپزشکی، دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، تهران، ایران.
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی (University of social welfare and rehabilitation sciences)

حمیدرضا آراسته | hamid reza arasteh


سوسن افقه | susan afghah


فرید براتی سده | farid barati sadeh



نشانی اینترنتی http://rehabilitationj.uswr.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-132&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/34/article-34-445739.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده عمومی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات