|
مجله دانشگاه علوم پزشکی قم، جلد ۱۱، شماره ۶، صفحات ۸۲-۹۴
|
|
|
عنوان فارسی |
نقش مداخلات با استفاده از الگوها و تئوریهای آموزش و ارتقای سلامت در افزایش فعالیت فیزیکی سالمندان: مرور نظاممند |
|
چکیده فارسی مقاله |
زمینه و هدف: فواید فعالیت بدنی منظم بهطور گستردهای شناخته شده است. در پژوهش حاضر، مداخلات انجامشده مبتنی بر الگوها، تئوریهای آموزش و ارتقای سلامت در زمینه فعالیت سالمندان به شیوه نظاممند بررسی گردید. روش بـررسی: تـعــدادی از پـایـگاههــای داده مـوجـود شــامــل: , Scopus, Pub Med The Cochrane Library و Medline با کلید واژههای مورد نظر به شیوه نظاممند مورد جستجو قرار گرفت. مطالعات مداخلهای (به زبان انگلیسی) که در سالمندان انتخاب شدند، صرفاً در سالمندان انجام شده بود، و حداقل یکی از الگوها، تئوریهای آموزش و ارتقای سلامت (سال 2015- 2000) مورد استفاده قرار گرفته بود. یافتهها: در این پژوهش، 13 مطالعه مورد بررسی قرار گرفت که 9 مداخله باعث افزایش معنیدار فعالیت جسمانی در گروه مداخله نسبت به گروه کنترل شده بود. مطالعات در محیطهای ارتقای سلامت شامل: مراکز مراقبت سلامت، محیط اجتماعی و مراکز نگهداری سالمندان انجام گرفت. پرکاربردترین الگوی مورد استفاده، الگوی فرانظری بود. از 13 مداخله در 10 مطالعه، Physical activity و در 2 مطالعه، exercise گزارش شده بود. در یک مداخله ترکیبی، هر دو واژه به کار برده شده بود. نتیجهگیری: نتایج نشان داد اکثر مطالعاتیکه برپایه استفاده از الگوها، مدلهای آموزش بهداشت و ارتقای سلامت بودهاند، تأثیر مثبت و معنیداری بر فعالیت جسمانی سالمندان داشتهاند، لذا پیشنهاد میگردد بهمنظور تأثیرگذاری بیشتر مداخلات، تمرکز مداخله روی فعالیت جسمانی اعمال شده و طول دوره مداخله نیز افزایش یابد. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
|
|
عنوان انگلیسی |
The Role of Intervention Models and Theories of Health Education and Health Promotion in Increasing Physical Activity in the Elderly: A Systematic Review |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Background and Objectives: The benefits of regular physical activity have been widely acknowledged. In the present research, interventions based on the models and theories of health education and health promotion, were systematically studied in the field in the elderly physical activity. Methods: A number of available databases, including PubMed, Scopus, The Cochrane Library, and Medline, were systematically searched using desired keywords. Interventional studies (in English) that were selected in the elderly, had been only performed in the elderly, and at least one of the models and theories of education and health promotion had been used (2000 to 2015.( Results: In this research, 13 studies were investigated, in which 9 interventions had significantly increased physical activity in intervention group compared to control group. The studies were conducted in health promotion environments, including health care centers, social environment, and elderly care centers. The most widely used model was the transtheoretical model. In 10 of the 13 interventions, physical activity was reported and in 2 of them, exercise was reported. In a combined intervention, both keywords had been used. Conclusion: The results showed that most studies based on the models and theories of health education and health promotion have a significant positive effect on the elderly physical activity. Therefore, it is suggested that in order to achieve more effectiveness of the interventions, focus of the intervention should be on physical activity and intervention period should be increased. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
|
|
نویسندگان مقاله |
سید محمد مهدی هزاوه ای | eyed mohammad mehdi hazavehei hamadan university of medical sciences دانشگاه علوم پزشکی همدان سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی همدان (Hamadan university of medical sciences)
خیرالله مرادی | alireza moradi hamadan university of medical sciences دانشگاه علوم پزشکی همدان سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی همدان (Hamadan university of medical sciences)
|
|
نشانی اینترنتی |
http://journal.muq.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-84-1&slc_lang=fa&sid=fa |
فایل مقاله |
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/70/article-70-448080.pdf |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
آموزش بهداشت |
نوع مقاله منتشر شده |
مقاله مروری |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|