نشریه پرستاری ایران، جلد ۳۰، شماره ۱۰۵، صفحات ۴۷-۵۷

عنوان فارسی واکاوی صلاحیت مراقبت معنوی در دانشجویان دانشکده پیراپزشکی و بهداشت فردوس در سال ۹۵ -۱۳۹۴
چکیده فارسی مقاله چکیده زمینه و هدف: مراقبت معنوی جنبه مهمی از مراقبت‌های بهداشتی است که در طول دهه‌های گذشته مورد توجه قرار گرفته است، به نحوی که امروزه به عنوان جزء جدایی ناپذیری از مراقبت کل نگر پیشنهاد می‌شود. یکی از موارد لازم جهت ارائه مراقبت‌های معنوی صحیح به بیماران، داشتن صلاحیت لازم در این رابطه می‌باشد. مطالعه حاضر با هدف بررسی صلاحیت مراقبت معنوی دانشجویان دانشکده پیراپزشکی و بهداشت شهرستان فردوس در سال 95 -1394 انجام شده است.  روش بررسی: این مطالعه از نوع مقطعی و توصیفی- تحلیلی بود. جامعه پژوهش شامل 240 نفر از دانشجویان دانشکده پیراپزشکی و بهداشت فردوس بودند؛ که 190 نفر بر اساس تمایل به همکاری، به عنوان نمونه پژوهش مورد بررسی قرار گرفتند. ابزار جمع آوری داده‌ها، پرسشنامه "مقیاس صلاحیت مراقبت معنوی" بود. داده‌های پژوهش با استفاده از نرم افزار SPSS نسخه 16 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. یافته‌ها: میانگین نمره صلاحیت مراقبت معنوی 69/12±  72/101 به دست آمد، که نشان می‌دهد دانشجویان از صلاحیت معنوی بالایی برخوردار بودند. آزمون تی مستقل نشان داد که میانگین نمره صلاحیت مراقبت معنوی از نظر جنسیت (31/0P=)،وضعیت تأهل (1/0P=)، وضعیت سکونت (36/0P=) و سابقه کار بالینی (64/0P=) تفاوت معنی‌داری ندارد. آزمون آنالیز واریانس یک طرفه نیز نشان داد که میانگین نمره صلاحیت مراقبت معنوی بین ترم‌های مختلف تحصیلی (03/0P=) تفاوت معنی‌داری دارد. نتیجه‌گیری کلی: تقویت پایه‌های اخلاقی و معنوی الگوهای اصلی منتخب دانشجویان (اساتید، مربیان)، تدوین برنامه و محتوی منسجم، کاربرد راهبردهای آموزشی مناسب، ایجاد فضای آموزشی عاطفی در معیت افراد محبوب و متعهد، زمینه یادگیری ارائه مراقبت معنوی را تسهیل خواهد کرد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله معنویت، سلامت معنوی، صلاحیت حرفه‌ای، پرستاری

عنوان انگلیسی Analysis of Spiritual Care Competence in Students of Ferdows Health and Paramedical School: 2014-15
چکیده انگلیسی مقاله Abstract Background & Aim: Spiritual care is an important aspect of health care which has been considered during recent decades. Spiritual care should be considered as an important part of holistic care. Having competency is necessary for delivering good level of spiritual care to patients. The present study has been carried out in order to investigate the spiritual care competence in students at Ferdows Health and Paramedical School during 2014-15. Materials & Methods: This was a cross-sectional descriptive study. The study population included 240 students at Ferdows Health and Paramedical School. Finally, 190 students, who volunteered to participate in the study, were studied as the study samples. Data about students' competency in spiritual care were collected, using Spiritual Care Competence Scale. Research data were analyzed using SPSS version 16. Results: The mean score of students' spiritual care competency was 101.72 ± 12.69 which indicates that students have a high level of competencies in spiritual care. Independent t-test showed no significant relationship between the mean of spiritual care competency and other parameters such as gender (P = 0.31), marital status (P = 0.1), housing status (P = 0.36), history of clinical practice (P = 0.64). ANOVA test showed that there is a significant difference between the mean scores of spiritual care competency and different academic semesters (P = 0.03). Conclusion: Reinforcing ethical and spiritual foundations of student's role models (such as professors), programming a unified plan, applying educational strategies, and making emotional educational atmosphere accompanied by trustee people will facilitate spiritual care.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله الناز یزدان پرست | e yazdan parast


سیده سارا افرازنده | ss afrazandeh


سید حسن قربانی | h ghorbani


فریبا اسدی | f asadi


راحله رجبی | r rajabi
ms in nursing and instructor, ferdows health and paramedical school, birjand university of medical sciences, birjand, iran. corresponding author tel 09132972187 email rajabi_raheleh@yahoo.com
کارشناس ارشد آموزش پرستاری، مربی گروه پرستاری، دانشکده پیراپزشکی و بهداشت فردوس، دانشگاه علوم پزشکی بیرجند. نویسنده مسئول شماره تماس 09132972187 email rajabi_raheleh@yahoo.com
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی بیرجند (Birjand university of medical sciences)

لیلی ناصری | l naseri


فاطمه سکندری | f sekandari



نشانی اینترنتی http://ijn.iums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1512-2&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/146/article-146-448594.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده پرستاری
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات