مجله دانشگاه علوم پزشکی قم، جلد ۱۱، شماره ۹، صفحات ۵۲-۶۰

عنوان فارسی همبستگی بین سبک‌های دلبستگی و طرحواره‌های ناسازگار اولیه در دانشجویان
چکیده فارسی مقاله زمینه و هدف: ذهنیت افراد از طرحواره‌هایی (Schema) تشکیل شده‌اند که دربرگیرنده خاطرات، شیوه‌های حل مسئله، تصاویر ذهنی و شفاهی بوده و سیستم منسجمی از مؤلفه‌های شناختی، عاطفی، هیجانی و رفتاری را شامل می‌شوند. این مطالعه با هدف بررسی و مقایسه همبستگی بین طرحواره‌های ناسازگار اولیه و سبک‌های دلبستگی در دانشجویان دختر و پسر انجام شد. روش بررسی: این مطالعه به روش توصیفی از نوع همبستگی، بر روی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی قم انجام گرفت. 120 دانشجو (60 دختر و 60 پسر) به روش نمونه‌گیری در دسترس انتخاب شدند. ابزارهای پژوهش شامل فرم کوتاه پرسشنامه طرحواره یانگ و پرسشنامه ویرایش‌شده سبک دلبستگیCollins and Read  بود. داده‌ها با استفاده ضریب همبستگی پیرسون و تی مستقل تجزیه و تحلیل شدند. یافته‌ها: شرکت‌کنندگان هر دو جنس در سبک دلبستگی دوسوگرا، بیشترین نمره را به ‌دست آوردند؛ درحالی‌که هیچ تفاوتی بین دو جنس از نظر سبک دلبستگی وجود نداشت. طرحواره خویشتن‌داری/خودانضباطی ناکافی تنها طرحواره دارای تفاوت معنی‌دار در هر دو جنس بود (025/0p=). بین سبک دلبستگی دوسوگرا، اجتنابی و تمامی حوزه‌های طرحواره‌های ناسازگار، همبستگی معنی‌داری مشاهده شد. همچنین بین سبک دلبستگی ایمن با طرحواره سخت‌گیرانه در دختران، همبستگی مثبت معنی‌داری وجود داشت. نتیجه‌گیری: با توجه به نتایج این مطالعه، بین سبک دلبستگی ناایمن (دوسوگرا و اجتنابی) و اغلب طرحواره‌های ناسازگار اولیه، همبستگی وجود دارد.    
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Correlation between Attachment Styles and Early Maladaptive Schemas in Students
چکیده انگلیسی مقاله Background and Objectives: The mentality of individuals consists of schemas that include memories, problem-solving methods, mental and verbal imagery, and is a coherent system consisting of cognitive, emotional, and behavioral components. This study was performed aiming at investigating and comparison of correlation between early maladaptive schemas and attachment styles in male and female university students.   Method: This study was conducted as a descriptive correlational study on the students of Qom University of Medical Sciences. A total of 120 students (60 males and 60 females), were selected using convenience sampling method. Research tools included Young Schema Questionnaire-Short Form and Collins and Read Attachment Styles Questionnaire. Data were analyzed using Pearson correlation coefficient and independent t-test.   Results: The participants of both genders obtained the highest score in ambivalent attachment style, whereas there was no difference between the two genders in attachment styles. Insufficient self-control/self-discipline was the only schema that was different between the two genders (p=0.025). There was a significant correlation between ambivalent and avoidant attachment style and all domains of early maladaptive schemas. Also, there was a significant positive correlation between secure attachment style and the strict schema in females.   Conclusion: Based on the results of this study, there was a significant correlation between insecure attachment style (ambivalent and avoidant) and most of the early maladaptive schemas.    
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله سید داود محمدی | seyed davood mohammadi
1department of psychiatry, qom university of medical sciences, qom, iran.
گروه روانپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی قم، قم، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی قم (Qom university of medical sciences)

غلامحسین نوروزی نژاد | gholam hossein nouruzinejad
department of psychiatry, qom university of 1department of psychiatry, qom university of medical sciences, qom, iran.sciences, qom, iran
گروه روانپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی قم، قم، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی قم (Qom university of medical sciences)

پروین رحمتی نژاد | parvin rahmatinejad
sahamieh psychiatric hospital, qom university of medical sciences, qom, iran.
بیمارستان اعصاب و روان سهامیه، دانشگاه علوم پزشکی قم، قم، ایران.
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی قم (Qom university of medical sciences)

ولی اله اکبری | valliallah akbari
1department of psychiatry, qom university of medical sciences, qom, iran.
گروه روانپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی قم، قم، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی قم (Qom university of medical sciences)


نشانی اینترنتی http://journal.muq.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-252-2&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله دریافت فایل مقاله
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده روانشناسی
نوع مقاله منتشر شده مقاله پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات