|
آرشیو توانبخشی، جلد ۱۸، شماره ۴، صفحات ۰-۰
|
|
|
عنوان فارسی |
مقایسه توجه انتخابی و نیمرخ هوشی در نوجوانان دوزبانه و تکزبانه |
|
چکیده فارسی مقاله |
هدف با توجه به ارتباط نزدیک میان شناخت و زبان، دوزبانگی میتواند تواناییهای شناختی را تحت تأثیر قرار دهد. هدف پژوهش حاضر مقایسه توجه انتخابی و نیمرخ هوشی در نوجوانان زبانآموز مسلط به زبان انگلیسی و نوجوانان غیر زبانآموز بود. روش بررسی پژوهش حاضر از نوع علّی مقایسهای است. این پژوهش به روش مقطعی انجام شد. جامعه آماری شامل تمام نوجوانان زبانآموز (13 تا 15 ساله) مسلط به زبان انگلیسی و نوجوانان غیر زبانآموز شهر اصفهان در سال 1394 بود. به منظور انجام پژوهش، 64 نوجوان در محدوده سنی 13 تا 15 سال با سطح پیشرفته زبان انگلیسی (سطح RECE و REACH در کانون زبان ایرانیان و سطوح معادل آن در آموزشگاههای دیگر) به عنوان گروه مورد (زبانآموز) و 51 نوجوان غیر زبانآموز (تکزبانه) در همان رده سنی (13 تا 15 سال) به عنوان گروه شاهد از منطقه 3 شهر اصفهان انتخاب شدند. نوجوانان هر دو گروه از آموزشگاههای مشابه انتخاب شدند. انتخاب نمونه به روش نمونهگیری غیرتصادفی در دسترس انجام شد. به منظور بررسی و اندازهگیری نیمرخ هوشی نوجوانان زبانآموز مسلط به زبان انگلیسی و نوجوانان غیر زبانآموز، از پرسشنامه هوش چندگانه گاردنر استفاده شد. برای سنجش و اندازهگیری توانایی توجه انتخابی در دو گروه نوجوانان زبانآموز مسلط به زبان انگلیسی و نوجوانان غیر زبانآموز، از نسخه فارسی کامپیوتریشده آزمون استروپ کلاسیک استفاده شد. دادههای بهدستآمده با پرسشنامه هوش چندگانه گاردنر و نسخه فارسی کامپیوتریشده آزمون استروپ کلاسیک، از طریق روشهای آماری توصیفی و با استفاده از روش آماری تحلیل واریانس چند متغیری تجزیهوتحلیل شد. دادهها با استفاده از نسخه 22 نرمافزار SPSS تجزیهوتحلیل شد. یافتهها نتایج نشان داد بین نمره نوجوانان گروه غیر زبانآموز و گروه زبانآموز در شش مؤلفه هوش چندگانه که عبارتند از: هوش میانفردی، موسیقیایی، طبیعتگرا (در سطح 05/0>P)، منطقی ریاضی، درونفردی و زبانی (در سطح 001/0>P) تفاوت معناداری وجود دارد. نتایج پژوهش حاکی از آن بود که نمره نوجوانان زبانآموز در این شش مؤلفه هوش چندگانه به طور معناداری بالاتر از همتایان غیر زبانآموز بود؛ بهعبارتدیگر، نوجوانان زبانآموز در این شش مؤلفه در مقایسه با همتایان غیر زبانآموز خود نیمرخ هوشی بهتری داشتند. همچنین بین عملکرد دو گروه در متغیر توجه انتخابی (مرحله سوم آزمون استروپ کلاسیک) تفاوت معناداری وجود داشت (05/0>P). زمان واکنش نوجوانان زبانآموز در تکالیف استروپ کلاسیک کمتر از نوجوانان غیر زبانآموز بود. این نتیجه حاکی از سرعتعمل آنها در این آزمون و درنتیجه عملکرد بهتر نوجوانان زبانآموز نسبت به همتایان غیر زبانآموز در آزمون استروپ کلاسیک است. بهطورکلی نتایج مطالعه حاضر را میتوان چنین خلاصه کرد که نوجوانان زبانآموز در تکالیف مربوط به توجه انتخابی، مؤلفههای هوش منطقی ریاضی، زبانی، میانفردی، موسیقیایی، درونفردی و طبیعتگرا بهتر از همتایان غیر زبانآموز خود عمل کردند. نتیجهگیری بر اساس یافتههای پژوهش میتوان نتیجه گرفت که فراگیری زبان دوم (انگلیسی) ممکن است بر توجه انتخابی و نیمرخ هوشی نوجوانان تأثیرگذار باشد. ازاینرو نقش آن در توجه انتخابی و هوش نوجوانان باید مدنظر قرار گیرد. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
توجه، هوش، چندزبانگی، تکزبانه |
|
عنوان انگلیسی |
Comparison of Selective Attention and Intelligence Profile in Bilingual and Monolingual Adolescents |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Objective Cognitive abilities can be affected by bilingualism because of the close relationship between cognition and language. In the current study, selective attention and intelligence profile in adolescents who were dominant learner of English with those who were not learner of English were compared. Materials & Methods This study is a retrospective analysis and conducted by the cross-sectional method. This study included all adolescent who were dominant learners in English and non-learners adolescent (aged 13-15 years) in Isfahan in 2015. Adolescent aged 13-15 years (n=64) in advanced levels of English (level RECE and REACH from the center of Iranian language and equivalent levels in other schools) and non-learner subjects (monolingual, n=51, control group) were selected from Region 3 of Isfahan. Adolescents in both groups were chosen from the same institute. Sampling was performed by non-random sampling method. To evaluate and measure adolescent's Intelligence profile in both groups, Gardner's multiple intelligence questionnaires were used. The classic Stroop test D-KEFS CW was used to measure the ability of selective attention of dominant learners in English and of non-learners adolescent. The data obtained by the classic Stroop test D-KEFS CW and Gardner's multiple intelligence questionnaires were analyzed through descriptive statistics and multivariate variance (MANOVA). Data were analyzed using SPSS version 22. Results The results of the current study demonstrated that there is a significant difference between the two groups. Selective attention was different in dominant learners in English and non-learners adolescent as determined by the classic Stroop test D-KEFS CW (P< 0.05). This suggests that reaction time for learners was less than the non-learners adolescent in the classic Stroop task D-KEFS CW. The result indicates their faster performance and subsequently demonstrates that learner adolescent's functions are better than their non-learners counterparts in the classic Stroop test. Also, there is a significant difference between the scores of two groups in six components of intelligence profile including logical-mathematical intelligence and language intelligence (P< 0.001) as well as in interpersonal intelligence, musical intelligence, intrapersonal intelligence, and naturalist intelligence (P< 0.05). The results demonstrated that the scores of the learners were significantly higher than their peers' non-learners adolescent in the six components of multiple intelligences. This demonstrates that the learners were better than non-learners adolescent counterparts in the six components of the intellectual profile. The learners had better performances than their non-learners adolescent counterparts in selective attention, logical-mathematical intelligence, language intelligence, interpersonal intelligence, musical intelligence, intrapersonal intelligence, and naturalist intelligence. Conclusion Learning a foreign language (e.g. English) may be an effective factor in selective attention and intelligence profile of adolescents. Therefore, the role of learning a foreign language should be considered in selective attention and intelligence profile of adolescents. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
Attention, Intelligence, Multilingualism, Monolingual |
|
نویسندگان مقاله |
رحیم یوسفی | rahim yousefi department of psychology, faculty of psychology and education, azarbaijan shahid madani university, tabriz, iran. تبریز، دانشگاه شهیدمدنی آذربایجان، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، گروه روانشناسی. سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه شهید مدنی (Azarbaijan shahid madani university)
مهران سلیمانی | mehran soleymani azarbijan shahid madani university دانشگاه شهید مدنی آذربایجان سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه شهید مدنی (Azarbaijan shahid madani university)
سمیرا غضنفریان پور | samira ghazanfariyanpour department of psychology, faculty of psychology and education, azarbaijan shahid madani university, tabriz, iran. گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهیدمدنی آذربایجان، تبریز، ایران. سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه شهید مدنی (Azarbaijan shahid madani university)
|
|
نشانی اینترنتی |
http://rehabilitationj.uswr.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-398-8&slc_lang=fa&sid=fa |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
گفتاردرمانی |
نوع مقاله منتشر شده |
پژوهشی |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|