آرشیو توانبخشی، جلد ۱۸، شماره ۴، صفحات ۰-۰

عنوان فارسی بررسی تأثیر پوسچرهای مختلف کاری بر عملکرد شناختی دانشجویان
چکیده فارسی مقاله هدف برای انجام فعالیت در محیط کار پوسچرهای مختلفی وجود دارد که می‌تواند بر عملکرد افراد تأثیر بگذارد. در محیط کار اداری، اغلب از پوسچرهای نشسته استفاده می‌شود. پوسچرهای نشسته نامطلوب و ناخواسته، علاوه برایجاد خستگی عضلانی و احساس ناراحتی در ستون فقرات، سبب اعمال بار ذهنی می‌شود. پوسچر نامطلوب و ناخواسته سبب بروز خطای انسانی و تأخیر در فرایند پردازش اطلاعات می‌شود. در تحقیقات اخیر ارتباط میان پوسچر استاتیک و عملکرد شناختی مانند زمان واکنش به محرک‌های شنیداری نشان داده شده است. در میان پژوهش‌ها، مطالعه‌ای که تأثیر هم‌زمان پوسچر ایستاده و نشسته را بر عملکرد شناختی بررسی کرده باشد، وجود ندارد. هدف از این مطالعه، ارزیابی عملکرد شناختی هنگام اجرای وظایف در سه پوسچر مختلف کاری استاتیک ایستاده استاندارد، نشسته استاندارد و نشسته انتخابی بوده است.  روش بررسی مطالعه حاضر به صورت نیمه‌تجربی، روی 29 نفر از دانشجویان سالم با طیف سنی 20 تا 30 سال صورت گرفت. نمونه‌گیری به صورت غیراحتمالی انجام شد. همه آزمودنی‌ها فرم موافقت آگاهانه را تکمیل کردند. نداشتن اختلالات اسکلتی عضلانی، نداشتن بیماری‌های قلبی، نداشتن سابقه جراحی در بخش‌های مختلف ستون فقرات و نداشتن اختلالات افسردگی و اضطراب ازجمله معیارهای ورود به مطالعه بود. به منظور تعیین میزان افسردگی و اضطراب از پرسش‌نامه سنجش افسردگی و اضطراب بک استفاده شد. کمیته اخلاقی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی این مطالعه را تأیید کرد. شرکت‌کنندگان در دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی در شرایط آزمایشگاهی و روی ایستگاه کاری اداری به اجرای آزمون استروپ پیچیده (9 تا 12 دقیقه تایپ به مدت 5 دقیقه) پرداختند. پوسچرهای بررسی‌شده ازجمله معمول‌ترین پوسچرهای به‌کارگرفته‌شده در محیط اداری بودند. به منظور بررسی تأثیر پوسچرهای ایستاده استاندارد، نشسته استاندارد و نشسته انتخابی بر متغیرهای وابسته مانند کل زمان آزمون، زمان واکنش به محرک‌های همخوان و ناهمخوان، تعداد کلمات تایپ‌شده و تعداد اشتباهات تایپی، از آزمون تحلیل واریانس با اندازه‌گیری‌های مکرر استفاده شد. همچنین برای بررسی تفاوت موجود در هر یک از گروه‌ها، از آزمون تی زوجی استفاده شد. یافته‌ها نتایج نشان داد متغیر زمان واکنش و دقت آزمودنی‌ها تحت تأثیر پوسچرهای کاری است (001/0P=). نتایج تجزیه‌وتحلیل تعقیبی گویای اختلاف معنی‌دار در مدت‌زمان واکنش میان دو وضعیت بدنی نشسته انتخابی و نشسته استاندارد (001/0P=)، نشسته انتخابی و ایستاده استاندارد ( 043/0P=) و نشسته استاندارد و ایستاده استاندارد (001/0P=) است. با درنظرگرفتن میانگین مدت‌زمان واکنش برای محرک‌های همخوان و غیرهمخوان، مشخص شد که زمان واکنش در پوسچر نشسته استاندارد (ms76/826M=) در مقایسه با پوسچر نشسته انتخابی (ms14/986M=) و پوسچر ایستاده استاندارد (ms61/576M=) کمتر است. همچنین بین سه پوسچر مطالعه‌شده از نظر تعداد اشتباهات تایپی اختلاف معنی‌داری وجود داشت (001/0P=) . میانگین تعداد اشتباهات تایپی و خطاهای نگارشی در شرایط وضعیت بدنی نشسته استاندارد نسبت به دیگر وضعیت‌ها کمتر بود ( 58/0P=).  نتیجه‌گیری نتایج این مطالعه نشان داد عملکرد شناختی تحت تأثیر پوسچر قرار می‌گیرد. در میان پوسچرهای کاری بررسی‌شده در این مطالعه، پوسچر نشسته استاندارد از همه بهتر بود. پوسچر نشسته استاندارد می‌تواند به بهبود عملکرد شناختی در محیط کار منجر شود. 
کلیدواژه‌های فارسی مقاله پوسچر، فعالیت استاتیک، زمان واکنش، توجه انتخابی، عملکرد شناختی

عنوان انگلیسی Investigating the Effects of Different Working Postures on Cognitive Performance
چکیده انگلیسی مقاله Objective Individuals performance at the workplace is affected by different adopted postures. Sitting postures are mostly used during office work. Improper sitting postures may cause muscle fatigue and discomfort in the spine and also result in mental workload. Poor posture may result in human errors and delay in information processing. Previous studies have demonstrated the relationship between static sitting postures and cognitive factors such as reaction time to an auditory stimulus. Also, some recent studies have demonstrated the effect of static postures on cognitive performance. To our knowledge, none of the studies had considered the sitting and standing postures effects on cognitive performance simultaneously. The aim of this study was to evaluate cognitive performance during three different static working postures: standard sitting, standing, and self-selected sitting postures. Materials & Methods This semi-experimental design study was conducted on the twenty-nine healthy students (aged 20-30 years). The non-probability sampling method was selected. All participants provided their written informed consent. Participants with no musculoskeletal disorders, heart disease, spine surgery, and history of depression and stress were selected. Their depression status and level of stress were measured using Beck questionnaire. The study was approved by the Ethics Committee of University of Social Welfare and Rehabilitation Sciences. Subjects performed complex Stroop test and typing activity in an office-like laboratory setting at the University of Social Welfare and Rehabilitation Sciences. Stroop test lasted about 9-12 minutes, and a typing task was also designed for approximately 5 minutes for all subjects. Three random postures were selected based on common postures used in the office. The effects of the postures (standard standing, standard sitting, and self-selected sitting posture) on dependent variables such as total test duration and reaction time to congruent and incongruent stimulus, number of typing words and number of typing error were assessed with Repeated Measures ANOVA. To examine the differences between groups, the paired t-test was used. Results The results demonstrated that reaction time measure and number of typing error (accuracy) were affected by postures (P=0.001). Post hoc analysis demonstrated that reaction time was significantly different between self-selected sitting posture and standard sitting posture (P=0.001), self-selected sitting posture and standard standing posture (P=0.043), standard sitting posture and standard standing posture (P=0.001). With considering the average amount of reaction time to congruent and incongruent cases, it was observed that there is less reaction time in the standardized sitting posture (M=628.67 ms) compared to the self-selected sitting posture (M=689.41 ms) and standard standing posture (M= 675.16 ms). Also, among the three postures studied a significant difference was observed in the number of typing error words (P=0.001). The number of typing error (accuracy) was lower in this posture compared to the two other postures (M=1.58). Conclusion This study demonstrates that cognitive performance is affected by working postures. This study demonstrates that standard sitting posture is the best posture. Therefore, it is recommended that sitting posture can help in increasing cognitive performance in the workplace.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله شراره محمدی | sharareh mohammadi
department of ergonomics, university of social welfare and rehabilitation sciences, tehran, iran.
گروه ارگونومی، دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، تهران، ایران.
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی (University of social welfare and rehabilitation sciences)

حمیدرضا مختاری نیا | hamid reza mokhtarinia
department of ergonomics, university of social welfare and rehabilitation sciences, tehran, iran.
تهران، دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، گروه ارگونومی.
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی (University of social welfare and rehabilitation sciences)

امیر سالار جعفر پیشه | amir salar jafarpisheh
department of ergonomics, university of social welfare and rehabilitation sciences, tehran, iran.
گروه ارگونومی، دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، تهران، ایران.
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی (University of social welfare and rehabilitation sciences)

امیر کساییان | amir kasaeian
hematology-oncology and stem cell research center, tehran university of medical sciences, tehran, iran.
مرکز تحقیقات هماتولوژی آنکولوژی و پیوند سلول های بنیادی، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی تهران، تهران، ایران.
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی تهران (Tehran university of medical sciences)

رضا اسکویی زاده | reza osqueizadeh
department of ergonomics, university of social welfare and rehabilitation sciences, tehran, iran.
گروه ارگونومی، دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، تهران، ایران.
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی (University of social welfare and rehabilitation sciences)


نشانی اینترنتی http://rehabilitationj.uswr.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-67-3&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده فیزیوتراپی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات