آرشیو توانبخشی، جلد ۱۸، شماره ۴، صفحات ۰-۰

عنوان فارسی بررسی ارتباط جنسیت با وضعیت تکاملی کودکان
چکیده فارسی مقاله هدف بعد از عفونت‌ها و تروما، بروز اختلالات تکاملی و رفتاری، شایع‌ترین مشکل در طب کودکان است. این موضوع می‌تواند تحت تأثیر عوامل متعددی قرار بگیرد. طیف وسیعی از علل در بروز مشکلات تکاملی و رفتاری نقش دارند. مشکلات تکاملی تأثیر زیادی بر سلامت کودکان و جامعه در مقیاس وسیع‌تر می‌گذارد. به علت ضرورت پیگیری‌های بیشتر و متفاوت در کودکان با اختلالات تکاملی در سال‌های اولیه عمر، تعیین عوامل مؤثر در بروز اختلالات تکاملی در هر جامعه‌ای اهمیت دارد. با توجه به اهمیت موضوع، این مطالعه با هدف بررسی ارتباط جنسیت با وضعیت تکاملی کودکان مراجعه‌کننده به مراکز بهداشتی‌درمانی وابسته به دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی‌درمانی قزوین انجام گرفت. روش بررسی این پژوهش با طراحی توصیفی، روی 250 کودک 12 ماهه مراجعه‌کننده به مراکز بهداشتی‌درمانی تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی قزوین در سال 1390 انجام شد. نمونه‌گیری به صورت چندمرحله‌ای انجام شد. ابزار گردآوری داده‌ها شامل فرم اطلاعاتی و پرسش‌نامه‌های سنین و مراحل، برای سنجش وضعیت تکاملی بود. پس از آنکه رضایت والدین کسب شد، وضعیت تکاملی کودکان در پنج حیطه، یعنی حیطه برقراری ارتباط، حرکات درشت، حرکات ظریف ، حل مسئله و شخصی‌اجتماعی اندازه‌گیری شد. پرسش‌نامه سنین و مراحل، شامل 19 پرسش‌نامه در سنین 4 تا 60 ماهگی با هدف جدا کردن کودکان نیازمند بررسی‌های بیشتر تکاملی از کودکان سالم است. تکمیل پرسش‌نامه 10 تا 15 دقیقه و امتیازدهی آن حدود یک دقیقه وقت می‌گیرد. اعتبار و پایایی این پرسش‌نامه در مطالعات قبلی گزارش شده است. داده‌ها با استفاده از نسخه 18 نرم‌افزار SPSS تجزیه‌وتحلیل شد. در این مطالعه، تجزیه‌وتحلیل آماری با استفاده از آمار توصیفی و استنباطی انجام شد. مدل رگرسیون لجستیک نیز برای تعیین ارتباط بین جنسیت و وضعیت تکاملی استفاده شد. سطح معناداری آماری کمتر از 05/0 در نظر گرفته شد. یافته‌ها میزان شیوع تأخیر تکاملی در کودکان، 22/4 درصد (فاصله اطمینان 95درصد: 17 تا 28) بود. بیشترین میزان در حیطه برقراری ارتباط 8 درصد (فاصله اطمینان 95درصد: 5 تا 11) و کمترین میزان در حیطه توان حل مسئله 2 درصد (فاصله اطمینان 95درصد: 0 تا 4) به دست آمد. 39 نفر در گروه تأخیر تکاملی (69/6 درصد ) و 102 نفر در گروه تکامل طبیعی (52/6 درصد )پسر بودند. برای بررسی تفاوت وضعیت تکاملی بین گروه‌ها از آزمون خی‌دو استفاده شد که تفاوت معناداری را بین دو گروه نشان داد؛ به‌گونه‌ای که اختلال تکاملی در پسران به طور معناداری بیشتر نشان داده شد (02/0=P). با وارد کردن متغیر مطالعه‌شده در مدل رگرسیون لجستیک، متغیر جنسیت پسر (055/0=P و 52/0=OR) ارتباط معناداری با وضعیت تکاملی کودکان داشت. احتمال بروز اختلال تکاملی در کودکان مشکوک به این نوع اختلال در مقایسه با کودکان با تکامل طبیعی، در پسران 52/0 برابر بیشتر از دختران بود. بقیه متغیرها (سن و تحصیلات و شغل مادر و پدر، سابقه قبلی سقط، نوع زایمان، رتبه تولد، فاصله‌گذاری بین تولدها، اندازه دور سر کودک در بدو تولد و 12 ماهگی و وزن کودک در 12 ماهگی) با وضعیت تکاملی ارتباطی نشان ندادند. نتیجه‌گیری علت اصلی ناتوانایی‌های تکاملی، ناشناخته است. به نظر می‌رسد یکی از دلایل تأخیر تکاملی، جنسیت باشد. جنس مذکر عاملی است که در این مطالعه با تأخیر تکاملی رابطه داشت. با توجه به شیوع تأخیر تکاملی و تأثیر آن بر جامعه، ضروری است که متخصصان سلامت، همراه با خانواده و جامعه بر تکامل کودکان نظارت کنند. شناسایی کودکان در معرض خطر در اسرع وقت برای تشخیص و مداخله زودتر و کاهش مشکلات در آینده مهم است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله جنسیت، مشکلات تکاملی، کودکان، پرسش‌نامه سنین و مراحل

عنوان انگلیسی Relationship Between Gender and Development Status in Children
چکیده انگلیسی مقاله Objective Developmental and behavioral problems are the most prevalent problem in pediatrics after infection and trauma. These problems can be affected by numerous factors. A range of factors is involved in behavior and development problems. Developmental problems have a massive impact on children's health and eventually have broader scale effect on society. Because of the necessity for more and different follow-ups in children with developmental disorders in the early years of lifetime, determination of effective factors is essential in any society. Therefore, the current study was conducted with a purpose to determine the relationship between gender and developmental status in children. Materials & Methods This is a descriptive design study, performed in 12-month-old children (n=250) who were referred to health services centers affiliated to Qazvin University of Medical Sciences in 2012. Sampling was performed using a multistage method. The data gathering tool included information form and Age and Stages Questionnaire for measuring developmental status. Once parental consent was obtained, the developmental status of the children was measured in five areas, i.e., motor (gross and fine motor skills), problem-solving, personal-social skills and communication. Age and Stages Questionnaire consists of 19 questionnaires at the age of 4-60 –month old with the aim of separating inactive children from further developmental studies of healthy children. Completion of the questionnaire takes 10 to 15 minutes, and it takes about one minute to score. The validity and reliability of the Age and Stages Questionnaire have been reported in various previous studies. The data were analyzed using SPSS software version 18. In this study, statistical analyses were performed using descriptive and inferential statistics. Logistic regression model was used to determine the relationship between gender and developmental status. A P value of ˂0.05 was considered statistically significant. Results The prevalence of developmental delay was 22.4 % (CI 95%: 17–28) in children and the highest prevalence was in the area of communication (8%; CI 95%: 5–11) and the lowest was in the area of problem-solving (2%; CI 95%; 0–4). 39 boys (69.6%) were in the group of developmental delay, and 102 boys (52.6%) were in normal developmental group. To check the status of development difference between groups were used chi-square test showed a significant difference between the two groups. Therefore, developmental delay is significantly higher in boys (P=0.02). By importing the variable studied in the logistic regression model, the male gender variable (P=0.055, OR=0.52) had a significant relationship with a developmental delay of children. Children with suspected developmental disorders in evolution children with normal development, chance of developmental delay in boys 0.52 times more than girls. The other variables (age, education, and occupation of parents, previous history of abortion, type of delivery, parity, spacing between births, weight and head circumference at birth and 12 months of age) did not show a significant relationship with developmental delay.  Conclusion The leading causes of developmental disabilities remain unknown. It seems that gender is one of the causes of developmental delay. In this study, male gender was a factor that is associated with developmental delay. According to the incidence of developmental delay and its effect on society, it is essential that health professionals, with family, and community, monitor the development of children. Identifying the children at risk as soon as possible for diagnosis, earlier intervention, and reduced problems is essential in the future. Further studies are required to confirm the results.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله فرین سلیمانی | farri soleimani
pediatric neurorehabilitation research center, university of social welfare and rehabilitation sciences, tehran, iran.
اوین، بلوار دانشجو، خیابان کودکیار، دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی .
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی (University of social welfare and rehabilitation sciences)

زهرا باجلان | zahra bajalan
department of midwifery, faculty of nursing and midwifery, qazvin university of medical sciences, qazvin, iran.
قزوین، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی قزوین، دانشکده پرستاری و مامایی، گروه مامایی.
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی قزوین (Qazvin university of medical sciences)

حمید علوی مجد | hamid alavi majd
department of biostatistics, faculty of paramedical, shahid beheshti university of medical sciences, tehran, iran.
تهران، شمیران، تجریش، میدان قدس، ابتدای خیابان دربند، دانشکده پیراپزشکی
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی (Shahid beheshti university of medical sciences)

سمیه فلاح | somayeh fallah
department of midwifery, faculty of nursing and midwifery, qazvin university of medical sciences, qazvin, iran.
قزوین، بلوار شهید باهنر، دانشگاه علوم پزشکی قزوین، دانشکده پرستاری مامایی، گروه مامایی.
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی قزوین (Qazvin university of medical sciences)


نشانی اینترنتی http://rehabilitationj.uswr.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-2472-1&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده نورولوژی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات