Journal of Research and Health، جلد ۸، شماره ۱، صفحات ۶۱-۶۷

عنوان فارسی بررسی تاثیر آموزش بر میزان آگاهی و عملکرد بیماران نارسایی قلب از نحوه مراقبت از خود
چکیده فارسی مقاله پذیرش  مقدمه و هدف: نارسایی قلب از وضعیت های مزمن قلبی در افراد مسن است. پژوهش حاضر با هدف بررسی میزان تاثیر آموزش بر آگاهی مبتلایان نارسایی قلب از نحوه مراقبت از خود بستری در بیمارستانهای شهر زاهدان در سال 1391 انجام شد. مواد و روش کار:  این مطالعه مداخله ای نیمه تجربی با گروه شاهد بودو در بخش های CCU و Post CCU بیمارستانهای شهر زاهدان صورت گرفت.  در این تحقیق 140 بیمار بستری در دو گروه مورد(70 نفر) و شاهد( 70 نفر)  از طریق نمونه گیری غیر احتمالی در دسترس وارد مطالعه شدند. در اختیارگروه مورد بسته آموزشی شامل کتابچه، CD آموزشی و فیلم بلوتوث شده قرار داده شد.و پس از یک ماه انتظار از آنان پس آزمون به عمل آمد. درتجزیه و تحلیل داده ها از نرم افزار آماریSPSS  نسخه 18 و از آزمون های آماری  t-test  و Chi-squre  و ضریب همبستگی استفاده گردید. (0/05=α) نتایج: یافته ها نشان داد. بعد از آموزش میانگین نمره آگاهی و عملکرد بیماران در گروه مداخله به ترتیب 2/32±93/ 21 و 3/844 ± 66/04  شد.(0/001>P) که میانگین تغیییرات نمره آگاهی در گروه مداخله4/27 ±13/78 و در گروه شاهد 3/58±2/11 تغییر رانشان می داد. ومیانگین تغیییرات نمره  عملکرد در گروه مداخله 6/37 ±26/57 ودر گروه شاهد7/16 ±2/08 تغییررا نیزنشان می داد . (0/001>P) بحث و نتیجه‌گیری: نتایج حاصل از این  مطالعه نشان داد که رفتارهای خود مراقبتی در بیماران نارسایی قلب تحت تاثیر آگاهی بوده و با افزایش آگاهی بیماران، عملکرد آنان نیز بهبود می یابد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله آموزش ، آگاهی، خودمراقبتی، بیماران نارسایی قلب

عنوان انگلیسی Effect of education on practice and knowledge rate of hospitalized heart failure patients regarding their self-care behaviors and methods
چکیده انگلیسی مقاله Heart failure is one of the chronic conditions of heart in the elderly people. The current study aimed to determine the effects of education on knowledge and practice of hospitalized heart failure patients regarding their self-care behaviors. This was a quasi-experimental study with control group which was conducted on 140 patients hospitalizing in Zahedan. The primary information was gathered through a questionnaire and an interview. Then the intervention group was given an educational package including booklet, educational compact disc, and Bluetooth films and posttest was performed after one month. The study's findings indicated that the mean score of patients' knowledge in intervention group before and after education was 8.23 ± 3.79 and 21.93 ± 2.32 respectively and the mean score of knowledge changes in intervention group was 13.78 ± 4.27. Moreover, the mean score of patients' practice in intervention group before and after the education was 39.40 ± 5.49 and 66.04 ± 3.44 respectively and the mean score of practice changes in intervention group was 26.57 ± 3.37. The current study revealed the provided education for affected patients by congestive heart failure can enhance knowledge of the disease, improve their practice and self acre behaviors, promote their health condition, and decrease the patients' death rate.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Knowledge, Education, Heart Failure, Practice, Self-Care

نویسندگان مقاله مریم سراجی | maryam seraji
zahedan university of medical sciences zums , zahedan, iran
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی زاهدان (Zahedan university of medical sciences)

فاطمه رخشانی | fatemeh rakhshani
beheshti university of medical sciences sbmu , tehran, iran


نشانی اینترنتی http://jrh.gmu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1322-1&slc_lang=en&sid=en
فایل مقاله دریافت فایل مقاله
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده کاربردی
نوع مقاله منتشر شده مقاله اصیل پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات