نشریه پرستاری ایران، جلد ۳۰، شماره ۱۰۷، صفحات ۴۲-۵۲

عنوان فارسی دانش و نگرش دانشجویان پرستاری دانشگاه علوم پزشکی اردبیل در رابطه با مراقبت از راه دور
چکیده فارسی مقاله چکیده زمینه و هدف: تله مدیسین و تله نرسینگ به عنوان یکی از روش‌های مراقبت از راه دور در بهبود مراقبت از بیماران مطرح می‌باشد. این مطالعه با هدف تعیین دانش و نگرش دانشجویان رشته پرستاری در رابطه با تله مدیسین و تله نرسینگ در دانشگاه علوم پزشکی اردبیل انجام گرفت. روش بررسی: مطالعه حاضر از نوع توصیفی- مقطعی بود. با نمونه گیری در دسترس 184 نفر ازدانشجویان پرستاری دانشکده‌های پرستاری وابسته به دانشگاه علوم پزشکی اردبیل در سال 1394انتخاب شدند. ابزار جمع آوری اطلاعات پرسشنامه Glnkowski بود که پس از انجام روایی و پایایی پرسشنامه مورد استفاده قرار گرفت. داده‌ها با استفاده از نرم افزار  SPSSنسخه 16 و انجام آزمون‌های آمار توصیفی، ضریب همبستگی اسپیرمن و کای دو تجزیه و تحلیل شدند. یافته‌ها: نتایج مطالعه نشان داد در میزان دانش تله مدیسین و تله نرسینگ تفاوت معنی‌داری (05/0P<) بین دانشجویان وجود داشت. البته تفاوت معنی‌داری بین تحصیلات و میزان دانش در مورد تله مدیسین وجود نداشت. همچنین 8/81 درصد دانشجویان استفاده از تله نرسینگ را در سیستم بهداشت و درمان ضروری و 3/72 درصد آموزش تله نرسینگ را در کوریکولوم پرستاری ضروری می‌دانستند. نتیجه‌گیری کلی: با توجه به یافته‌های مطالعه حاضر به نظر می‌رسد بیشتر دانشجویان با واژه تله مدیسین و تله نرسینگ آشنا بوده و نگرش مثبتی نسبت به استفاده از تله نرسینگ دارند، بنابراین پیشنهاد می‌شود این مسئله مورد توجه برنامه ریزان توسعه مراقبت از راه دور قرار گیرد تا با فراهم نمودن زیر ساخت‌ها و تجهیزات لازم، راه را برای استفاده از این فناوری در پرستاری مهیا نمایند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله تله نرسینگ، تله مدیسین، آگاهی، نگرش، دانشجویان پرستاری

عنوان انگلیسی Telehealth and Telenursing Knowledge and Attitude among Students of Nursing in Ardebil University of Medical Sciences
چکیده انگلیسی مقاله Abstract Background & Aim: Telemedicine and telenursing are two methods of remote care in improving the quality of patient's care. The subject of the present study was to examine the knowledge and attitudes of nursing students toward telemedicine and telenursing in Ardebil University of Medical Sciences. Materials & Methods: It was a cross-sectional and descriptive-analytical study. By using convenience sampling method, 184 nursing students were selected from nursing faculties affiliated to Ardabil University of Medical Sciences in 2016. The data were collected, using Glnkowski et al.'s questionnaire that were used after content validity and reliability confirmation. The data were analyzed, using SPSS 16 software, descriptive statistical tests, Spearman correlation coefficient, and Chi-squared test. Results: The results showed significant differences in telemedicine and telenursing knowledge between the nursing students (P< 0.05). However, there was no significant difference between education and knowledge levels on telenursing. Moreover, 81.8% of students considered the use of telenursing in the healthcare system as necessary, and 72.3% believed that telenursing education should be provided in the nursing curriculum. Conclusion: The results showed that the majority of students were familiar with telemedicine and telenursing terms and they had a positive attitude toward telenursing. Thus, it seems that the authorities should consider the development of telenursing through providing the required infrastructure and equipment in order to facilitate using this technology in nursing.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله کبری قربانزاده | k ghorbanzadeh
phd candidate, department of nursing, university of social welfare and rehabilitation sciences, tehran, iran
دانشجوی دکترای پرستاری، گروه پرستاری، دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، تهران، ایران.
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی (University of social welfare and rehabilitation sciences)

مسعود فلاحی خشکناب | m fallahi khoshknab
associate professor of nursing department,university of social welfare and rehabilitation sciences uswr , tehran, iran. corresponding author tel 09125097144 email fallahi@uswr.ac.ir
دانشیار، گروه پرستاری و توانبخشی روانی، دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، تهران، ایران. نویسنده مسئول شماره تماس 09125097144 email fallahi@uswr.ac.ir
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی (University of social welfare and rehabilitation sciences)

سادات سید باقر مداح | s seyed bagher maddah
assitant professor, department of nursing, university of social welfare and rehabilitation sciences, tehran, iran
استادیار، گروه پرستاری، دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، تهران، ایران.
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی (University of social welfare and rehabilitation sciences)

محمد ایزدی درگاهلو | m izadi darghahlo
bs student of nursing, department of nursing and midwifery, ardebil university of medical sciences, ardebil, iran
دانشجوی پرستاری، دانشکده پرستاری و مامایی اردبیل، دانشگاه علوم پزشکی، اردبیل، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی اردبیل (Ardabil university of medical sciences)


نشانی اینترنتی http://ijn.iums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1613-2&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله دریافت فایل مقاله
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده پرستاری
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات